Hvordan plassere/bruke pallekarmer

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Lene i Fredrikstad Tor Apr 12, 2007 19:20

Ane skrev:Eg ser på bilda på dei svenske pallekarm sidene at den delen av karmen som har hengslene, den spisse delen, nedover, ned i jorda. Kva med ugras når ein då stikk hol på markduken? Eg vil ha to rekker med pallekarmar og ein sitteplass mellom, og kommer til å irritere meg grønn dersom ugraset kjem opp der eg stikk hol på duken.

Det blir ikke hull i duken min, duken blir bare dyttet litt ned jorda der beslagene stikker ned.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ane Tor Apr 12, 2007 19:26

Så bra! Då er eg redda :lol:
Ane
Brukerens avatar
Ane
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Christine Tor Apr 12, 2007 20:04

Jeg har beslagene stående opp, ikke så vakkert, men jeg fikk dem ikke til å sitte så godt sammen på noen annen måte. Kanskje gjorde jeg noe feil. :oops:
Uansett - de står nå der, ikke beiset, ikke gjort noe annet med enn å fylle dem med kompost og jord (først duk). De råtner sikkert om noen år, men enn så lenge funker de veldig bra. Jeg har to høyder, og det funker bra med poteter og gulerøtter, selvom jeg ikke har fylt helt opp i den øverste karmen.
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Tir Apr 17, 2007 13:34

Etter "innvendinger" herfra, har jeg laget ny tegning. Det ser ut til at jeg må ha tak i noen flere pallekarmer, men det håper jeg går greit. De mørkeste til høyre er der jeg har tenkt tre i høyden (for le mot nordavinden), det lysegrønne er der jeg skal ha bare 1 karm (barnehagebed) og resten to.

Skulle de være ytterligere "innvendinger" jeg ser ut til å trenge, så vær så snill - spytt ut! :lol:
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg AnneG Tir Apr 17, 2007 15:03

Synes dette ser veldig fint ut, og ikke minst stort nok til at du får litt plass inni der til å sitte og nyte hele herligheten når det blir skikkelig grønt.

Gleder meg til å se bilde når det blir ferdig. :star:
Brukerens avatar
AnneG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Tir Apr 17, 2007 15:27

- Hvor nøye bør man egentlig være med å få jevnt underlag forresten? Denne firkanten min vil jo gå over et ganske stort område, jeg så ikke helt for meg å gjøre det helt plant - det skrår jo nedover her. :roll: Hm...
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ane Tir Apr 17, 2007 15:55

miamaria skrev:- Hvor nøye bør man egentlig være med å få jevnt underlag forresten? Denne firkanten min vil jo gå over et ganske stort område, jeg så ikke helt for meg å gjøre det helt plant - det skrår jo nedover her. :roll: Hm...

Det er mitt problem også, trudde det var berre å hive karmane på plass, men nei da, her må det planerast, alt for "humpete" der eg vil ha dei :roll: Ser ikkje på bildet frå der du har karmane no at det skråar, så altfor bratt kan det vell ikkje vere? Om det skråar bittelitt så gjer det ingenting meinar no eg.
Ane
Brukerens avatar
Ane

Innlegg miamaria Tor Apr 26, 2007 7:36

Det er nok bare tuer og ujevnheter som blir problemet her ja, selve skråen er ikke brattere enn at vi later som den ikke er der. :)

- I går begynte jeg arbeidet med å tømme karmene for jord. Disse har stått i to år hos meg, ubehandlet og uten plast inni osv. En av dem var helt klart ferdig for utskifting, flisa føyk da jeg spadde langs kanten. Så jeg skal helt klart gå over disse og sjekke tilstanden før jeg bruker dem på nytt, noen må byttes ut. Og denne gang skal alle behandles med ett eller annet. Den kan jo ha vært gammel da, den som var så dårlig. Men greit å sikre seg så godt man kan. Denne gangen skal det jo være mer permanent.

Ellers har jeg funnet ut at den første tegningen min var jo direkte latterlig! :lol: Det var jo pitterlite. Nå funderer jeg mer på om den andre også er for liten, men jeg tror nok at jeg går for den. Det må være litt plass rundt dem, blant annet vil jeg plante noen trær på nordsiden, det må være plass til å kjøre traktor oppafor, og så videre.

Ja, det var neppe siste kapittel.
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Fre Apr 27, 2007 13:30

Her ligger siste tegninga. Har forsøkt å tegne inn planteplan også, men hvem veit hvor dyp jord de forskjellige trenger og hvem som passer sammen. :roll: Ser dere noe som er helt feil eller dumt, så hyl ut...
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Tor Mai 24, 2007 21:56

Nå har vi satt karmene utover. Dessverre har jeg klart å legge den ene jordhaugen jeg måket ut av de gamle karmene midt i åpningen, så et par karmer ligger opp i lufta, men jeg tror man ser sånn høvelig hvordan dette blir. Sånn her skal det bli. I forhold til [url=http://www.hagegal.no/hagefora/modules.php?set_albumName=album1681&id=Pallekarmbed_2&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_photo.php[/ur]skissen jeg har lagt ut, blir det en karm mer på radene øverst og nederst. (Lysest grønn er 1 karm i høyden, mellomgrønn 2, mørk er 3 i høyden.)

Gubben lurte på om jeg har planter til å fylle alle disse kassene med, da han så ut stuevinduet. :lol:
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne på Moseplassen Fre Mai 25, 2007 8:01

Det så jo veldig bra ut da!
Men jeg ville nok ha tatt meg jobben med å sette hver enkelt pallekarm i vater, da blir det ikke samme høyde på de, men det kan da umulig gjøre noe (tror faktisk det blir like pent som jevn høyde). Synes alltid det ser litt merkelig ut med kasser ol som står på skrå :D

Også må du jo snike inn noen flere blomster :lol: Du kan jo lete opp flere spislige og sette der. (T&M har en egen kategori som er ganske innspirerende).
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Toveth Man Mai 28, 2007 20:25

Masse flotte bilder og tips, felleskjøpet here I come!
Toveth
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hvordan plassere/bruke pallekarmer

Innlegg kenny28 Søn Mar 08, 2009 10:58

Hvorfor virker ingen av linkene i dette emne ?
kenny28

Innlegg toveve Søn Mar 08, 2009 11:39

kenny28 skrev:Hvorfor virker ingen av linkene i dette emne ?

Sansynligvis fordi fotoalbumene ble flyttet. Kanskje noen her kan oppdatere linkene, hvis det går an :)
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg krepsemor Søn Mar 08, 2009 14:18

Ja, det hadde vært greit! Jeg har også veldig lyst til å satse på pallekarmer i hagen! Syns det ser veldig praktisk og flott ut! Jeg tenkte i så fall å ha et par pallekarmer til å plassère staudene jeg sådde i januar, for å ha litt kontroll med de til neste vinter! Jeg synes å huske at Marosa har et bilde av en pallekarm med netting over! Da kunne jeg jo lagt markduk like under nettingen, og plassert staudepottene under der! Hva gjør dere?
Et ansikt uten fregner er som et blomsterbed uten blomster
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg BenteBjo Ons Mar 18, 2009 22:45

Ja ,synd at alle disse bildelenkene er borte . Men eg antok og at dette hadde med at hagedagbøkene er vekk .
No i vinter har eg fått 16 karmer :) En del av dem har eg helt klart for meg hva de skal fylles med ,og hvordan de skal plaseres .Og noen skal være barnehager .Eg gleder meg til å hente mer jord no ,og komme igang ! Det blir nok til at vi beiser dem ,både utenpå og inni .Kle dem med grunnmursplast ,er sikkert lurt ,tenker eg . Og markduk eller isoleringsmatte i bunnen (dersom en bruker mindre enn to i høyden ) ?Høres dette rett oppsumert ut ? Dere som har hatt slike karmer noen år no-får vi de til å holde noen år på denne måten ?
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester