Planlegging av hagens ytterkanter - tips og råd søkes

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Planlegging av hagens ytterkanter - tips og råd søkes

Innlegg Hageglad Tir Jan 29, 2008 13:49

Hei alle hagegale :-)

Jeg var såvidt innom sidene her i høst. Nå har det vært hagefri noen mnd men nå begynner det å krible i hendene etter å komme igang igjen. Fortsatt ligger snøen her og det er mange mnd til det fysiske hagearbeidet kan starte. Inntill da skal jeg ha klart for meg hvordan hagens vegger skal bli.

Fjorårets arbeid vises her: www.gjeilohage.piczo.com

Pga ønske om en usjenert, fredelig hage, nærliggende campingplass og gård og masse stri vind ser jeg for meg å plante noen trær for le på utvalgte steder. Samtidig vil jeg ikke ha for mange trær. Jeg drømmer egentlig om å ha en 2 meter høy mur rundt hagen men det blir jo for dominerende og min andre halvdel har satt ned foten for det ;-)

Kan man få til en heldig løsning med blanding av gjerde og hekk og trær? Noen som har bilder av en slik løsning til å vise?

I ytterkantene så antar jeg vi må opp i H8. Drømmen er å komme ned til H6 inni hagen (men det prosjektet ser jeg ikke for meg dette året. I allefall ikke før til høsten).

Jeg ser at blankmispel hekk fungerer veldig bra i området her. Svigermor har også lykkes med søtjunimispel. Ellers sier hun at hun har prøvd mye uten å lykkes. Både hun og jeg er fra vestlandet og vant til milde vintre og frodighet i hagen. Nå bor vi i ei fjellbygd hvor vær og vind er en evig motstander.

På salg i fjor høst kjøpte jeg skrinnespirea til hekk på framsiden, har også etpar syriner der. Og jeg fikk noen avlegger av kirsebærtrær av noen bekjente. Det blir spennende å se til vårs hvordan dette har gått. Staudene i bedet foran huset har jeg kjøpt etter tips fra garteren om hva som kan overleve her.

Er det noen kreative sjeler her som har innspill om råd og ting jeg må ta i betraktning?

Jeg kommer etterhvert til å legge ut tegninger av ulike tanker og planer inne på hjemmesiden under planlegging.

Riktig god ettervinter til dere alle!
Hilsen Tanja
Hageglad men ny i faget. Prosjekt ny hage rundt nytt hus.
http://www.vintergjest.blogspot.no/
Brukerens avatar
Hageglad
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Anne på Moseplassen Tir Jan 29, 2008 16:06

Det er klart det kan bli fint med en kombinasjon av trær, busker og gjerde som avgrensning av tomta! Jeg er en stor fan av det jeg kaller en mikset hekk, en hekk som består av masse uliket og som ikke nødvendigvis klippes noe serlig (man tar kansje litt her og der for å begrense eller formen men ikke alt i en høyde.)

I forhold til å skape vindskydd så er et glissent gjerde eller en tett hekk mye å foretrekke fremfor en mur. Muren eller det tette plankegjerdet skaper stygge vindforhold bak og forran, mens noe mer glissent faktisk greier å redusere vindens styrke.

Jeg har sett på noen av bildene dine, og det virker jo litt åpent ja. Om du har mulighet til det så ville trær gjort stor nytte. Gjerne litt unna også, som en bariere der hvor det er rådende vindretning. Kansje formet som en ale om det passer inn?

Om du ønsker noe rasktvoksende for å skjerme deg litt til alle buskene og trærne vokser til så kan du vurdere å slå opp en klatrevegg. Noen stauer, armeringshjern og spiker så har du en fin klatrevegg. Klatrende på den kan du ha stauder som feks klematis (det finnes vel noen hardføre alpinavarianter tenker jeg), eller du kan ha sommerplanter som ipomoea eller erteblomst mm. Forkultiver inne, og du har en pen vegg i løpet av sommeren.

Det blir sikkert en flott hage, og dere ser da ut til å være godt i gang, lykke til videre :star:

PS: se litt på sidene til Magnar Aspaker http://magnar.aspaker.no Det blir ikke helt de samme forhold, men den skulle kunne gi inspirasjon til andre sonehandicapede hagere :D
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Soleien Fre Feb 01, 2008 21:32

Tenkte på hagen din i dag da jeg leste bladet Hagen for alle (februarnr.) ;) .
Var en artikkel om å vinne vekstsoner. Sto veldig fint om ulike tiltak som leplanting og drenering, + en hel del andre tips. Virker altså midt i blinken for deg, vil jeg tro. Bl.a. illustrert den uheldige vindeffekten av tette gjerder som markblomst nevnte her.

Nytt blad kommer 11. feb., så det burde være i handelen en ukes tid til. Om du ikke får tak i bladet kan jeg jo sikkert kopiere opp sidene og sende. Send meg i så fall en PM :) .

Har søkt litt, og bladet er eg. svensk, og har ikke egen norsk hjemmeside. Her er lenke til svensk utgave (selve innholdet i artiklene er ikke lagt ut).
Soleien
Min hageblogg

Celle qui plante un jardin plante le bonheur
Brukerens avatar
Soleien
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Hageglad Tor Feb 07, 2008 19:05

Takk for tips, Soleien! Nå har jeg lest bladet og har tidligere lest begynnelsen på hagedesigntipsene her også. Alt er nyttig å ha med seg!

Soleien skrev:Tenkte på hagen din i dag da jeg leste bladet Hagen for alle (februarnr.) ;) .
Var en artikkel om å vinne vekstsoner. Sto veldig fint om ulike tiltak som leplanting og drenering, + en hel del andre tips. Virker altså midt i blinken for deg, vil jeg tro. Bl.a. illustrert den uheldige vindeffekten av tette gjerder som markblomst nevnte her.

Nytt blad kommer 11. feb., så det burde være i handelen en ukes tid til. Om du ikke får tak i bladet kan jeg jo sikkert kopiere opp sidene og sende. Send meg i så fall en PM :) .

Har søkt litt, og bladet er eg. svensk, og har ikke egen norsk hjemmeside. Her er lenke til svensk utgave (selve innholdet i artiklene er ikke lagt ut).
Hilsen Tanja
Brukerens avatar
Hageglad

Innlegg Maria i Strandhuset Tor Feb 07, 2008 19:57

Når jeg ser bildet av huset ditt og leser om temperaturen og vinden, husker jeg bildene av de gamle gårdene i Heidal, med mange små hus rundt et tun. Det var kanskje ikke uten grunn?

Kanskje du kan definere deg et hagetun og bygge uthus og/eller gjerder i den samme brune stilen som huset er? Ialle fall i de mest utsatt retningene? Og fylle på med lebeplantning i de åpne feltene?
Brukerens avatar
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Hageglad Tor Feb 07, 2008 20:52

Det var nok ikke uten grunn det ble mange tun på gårdene nei! Det er det her også (8 større eller mindre bygninger pluss vårt) Men siden vårt hus kom 30 år etter det siste så var det ikke "plass" som naturlig del av tunet og vi plasserte huset litt for seg selv. Også bevisst for å få mer privatliv ;-) Men det gir utfordringer i forhold til vind og vær. Heldigvis vil vi få litt nytte av redskapshuset som skjul for noe av nordavinden.

Et slags gjerde ser jeg også for meg at vi må ha. Med små barn så gir det trygghet for alle farene på en gård også. Leter etter ideer til dette overalt nå :-) Som du er inne på ser også jeg for meg at det blir beplantet på sidene i tillegg til et gjerde.

Riktig god kveld!

mikkel skrev:Når jeg ser bildet av huset ditt og leser om temperaturen og vinden, husker jeg bildene av de gamle gårdene i Heidal, med mange små hus rundt et tun. Det var kanskje ikke uten grunn?

Kanskje du kan definere deg et hagetun og bygge uthus og/eller gjerder i den samme brune stilen som huset er? Ialle fall i de mest utsatt retningene? Og fylle på med lebeplantning i de åpne feltene?
Hilsen Tanja
Brukerens avatar
Hageglad

Innlegg Mira Tor Feb 07, 2008 22:08

Flott hus og et uteområde alle hagegale drømmer om og mye artig arbeid.Skal du lage ulike rom i hagen? Synes det er viktig å få opp rammen rundt huset først slik som du har tenkt. Har egentlig lite peiling på leplanting, men jeg tor du må vurdere om du vil være tålmodig i forhold til hvor lenge du vil vente før den blir stor eller om du vil ha en hurtigvoksende sort. Blankmispel blir tett og fin, men vokser seint. Skjermleddved blir også tett, men vokser fort, rimelig tett og høy allerede etter 3 år.
Brukerens avatar
Mira

Innlegg Hageglad Tor Feb 07, 2008 22:29

Hvilken herdighet har Skjermleddved?

Ja, har tenkt å ha flere rom. Ved inngangen blir det noen små stoler og et lite bord (på varme soldager kan det bli for mye sol og varme her, men godt å sitte om ettermiddagene/kveldene). I området rundt klestativet skal jeg ha bærbusker og epletær og kirsebærte (skal prøve og se om det går i allefall) og en liten kjøkkenhage. I området rett nedenfor huset skal det både være lekeområdet og rekreasjon hvor det ikke er innsyn og masse masse blomster med tid og stunder :-) Området på huset sørøstlige side greier jeg ikke se helt for meg. Det blir en sti der hvor man kan gå ned med barnevogn og det må opp noen trær og busker, men har ikke noen supre ideer her ellers.

Mira skrev:Flott hus og et uteområde alle hagegale drømmer om og mye artig arbeid.Skal du lage ulike rom i hagen? Synes det er viktig å få opp rammen rundt huset først slik som du har tenkt. Har egentlig lite peiling på leplanting, men jeg tor du må vurdere om du vil være tålmodig i forhold til hvor lenge du vil vente før den blir stor eller om du vil ha en hurtigvoksende sort. Blankmispel blir tett og fin, men vokser seint. Skjermleddved blir også tett, men vokser fort, rimelig tett og høy allerede etter 3 år.
Hilsen Tanja
Brukerens avatar
Hageglad

Innlegg Mira Fre Feb 08, 2008 8:00

Skjermleddved har herdighet på H7 og kan bli opptil 3 meter høy. Hvis du klippr den litt hvert år blir den tett, men i løpet av 3 år skal du ha en rimelig høy hekk.
Brukerens avatar
Mira

Innlegg Grimen Fre Feb 08, 2008 22:57

Du kan bruke Sorbus hybrida 'Stord' (H7) eller Svenskeasal (Sorbus intermedia) som er litt mindre hardfør (H6) som busker, disse kan også klippes som hekk. Alperips (Ribes alpinum) (H7) er fin som litt lavere hekk, og den tåler godt å klippes. Alperips og buskmure (Potentilla fruticosa) kan begge brukes innenfor høyere busker i en leplanting, Potentilla er herdig til sone 8.

Vintergrønne som er hardføre i din klimasone er Juniperus communis 'Oskeladden' (H7) og Kjeglegran ( Piea glauca f. conica ). Disse kan plasseres frittstående eller i grupper, kjeglegranen kan plantes som hekk. Disse ville jeg ikke hatt ytterst i en leplantning, siden vinden vil herje med dem. Men inne i hagen som romdeler vil kjeglegranen fungere. Den slanke eineren 'Oskeladden' vil være dekorativ som høy kontrast i lavere buskplantinger. Om du ønsker et hardført bartre passer
Pinus sibirica 'Toten' (H7).

Alpeklematis (Clematis alpina) (H 6-7) kan brukes til eventuelle levegger der den kan klatre. Mulig den vil trives ved husveggen om den får vann nok.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hageglad Lør Feb 09, 2008 14:17

Takk for gode tips og råd! Nå gleder jeg meg skikkelig til våren!! :-)
Hilsen Tanja
Brukerens avatar
Hageglad

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest