Grusganger uten ugress?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Grusganger uten ugress?

Innlegg cecigreen Man Aug 25, 2008 8:17

Hei. Jeg skal lage noen grusganger i hagen mellom noen bed, og lurer på hva jeg bør dekke til med for å unngå masse ugress? Sist jeg prøvde meg på noe lignende var jeg meget uheldig med valg av duk, den hindret ikke ugress å komme opp i det hele tatt, gjorde det bare vanskeligere å luke etterpå...og dyr var den og..!
Brukerens avatar
cecigreen
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Ninni Man Aug 25, 2008 8:49

Når jeg lager grusganger, graver jeg først bort all gresstorv i ca 15 cm dybde. Deretter legger jeg ut en tykk duk av typen vevd plastduk, den skal dekke kantene også. Deretter fyller jeg ca 10 cm subbus, komprimerer og har på singel/grus. For å gjøre det ekstra tett kan man også bruke steinmel før grusen. Er man plaget med maur er dette smart, mauren går ikke i steinmel.
Ninni
'Gardens are not made by sitting in the shade', Rudyard Kipling

Bilde

HAGEBLOGGEN MIN
Brukerens avatar
Ninni
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Man Aug 25, 2008 11:07

Ninni, vet du om det er lurt å legge steinmel og eventuelt grus i en skrånende sti? Jeg har aldri vært i nærheten av steinmel før så jeg er usikker på hvordan det oppfører seg.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ninni Man Aug 25, 2008 12:25

Tenker du på der barnålene forsvant i regnet? Eller var det en annen som hadde et innlegg om det...
Ninni

Bilde

HAGEBLOGGEN MIN
Brukerens avatar
Ninni
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg RandiF Man Aug 25, 2008 12:30

Største problemet med grusganger er vel kanskje ikke gress/ugress som kommer opp nedenfra, men alt som sår seg ovenfra. Det siste kan man ikke hindre. Det viktigste da tror jeg (som ikke har grusganger :fun: ), er å legge så tykt lag med sand og ev. singel over duken at gress og ugress ikke gror fast i duken. Da sitter de nemlig fastere enn i jorda......
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Ninni Man Aug 25, 2008 12:45

Jeg bruker ikke sand under heller eller grus. Sand er rundkornet og vil ikke pakke seg like godt som steinmel eller maskingrus som er kantet. Dessuten er mauren glad i sand. Steinmel er knust natursten og har en finere utmalingsgrad enn maskingrus/subbus og pakker seg derfor litt bedre. På mindre områder bruker jeg ikke maskin for å komprimere, men vanner, tråkker, vanner og tråkker. Så lar jeg det stå i vær og vind en stund før jeg legger grus/heller. Da er det hardt! Men det beste og raskeste er selvsagt vibroplate/hoppetusse for de som har tilgang på dette.

Steinmel har en utmalingsgrad på 0- 2 mm, maskingrus 2-5. Dette og benevnelsene kan vareiere noe fra pukkverk til pukkverk.

Hvis jeg skulle laget den ideelle grusgangen, ville jeg brukt 5 cm maskingrus, 5 cm steinmel og 5 cm singel/grus.
Ninni

Bilde

HAGEBLOGGEN MIN
Brukerens avatar
Ninni
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Man Aug 25, 2008 14:16

Ninni skrev:Tenker du på der barnålene forsvant i regnet? Eller var det en annen som hadde et innlegg om det...

Ja, det var det. Ikke bare furunålene forsvant men et hardtrampet jordlag også. Problemet er at stien er hellende, så om jeg fyller på steinmel og vanner og tramper det hardt, vil det ligge selv om det kommer ei regnskur? Jeg kunne kanskje legge et furunålsdekke rett på steinmelet. Men det var jo ikke dette tråden handlet om, så jeg skal ikke føre det videre
:oops:
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg UnaCita Man Aug 25, 2008 23:03

Hva om du tar stien litt høyere på midten og skrånende ut til begge sider (slik gjør sambo det med gårdsveien her). Fungerer bra. Grøfter på sidene.

Vann er noe herk når det kommer ovenfra i ukontrollerte mengder :x . Vil antakelig få et tilsvarende problem her etterhvert og grubler på løsningen :? . Mine ganger skal gå innimellom bed, og så skal jo vannet havne et sted :fun:
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg meg Søn Aug 31, 2008 7:40

Jeg har brukt å lage til en veldig tynn blandig av sement som jeg vanner over pukk før jeg legger et tynt lag med singel.

Det første jeg gjør er å grave bort torva, fjærener røtter pakker dette, legger på plast og et lag med sand og grovere pukk. pakker dette, for så å vanne med en tynn blandig av sement. ( den skal være veldig tynn, så den siger ned i pukken ). Når dette har festet seg kommer et lag med singel.
For meg fungerer dette fint, selv om en og anden løvetann prøver å feste seg, men om en tar å fjerner denne når du ser den holder dette seg pent i mange år.
Sommer Menneske!
Brukerens avatar
meg

Innlegg Harryford Søn Aug 31, 2008 8:22

Etter råd fra de "proffesjonelle" vil jeg i grusgangene jeg nå planlegger i min have, prøve å gjøre det på følgende måte!!!

Grave vekk matjord (den kan brukes andre steder!) Dernest fylle i et drenerende lag, med et litt finere grov-gruslag på toppen. Det hele kompirmeres.

Over drenerings/utgjevningslaget legges en solid markduk, som gjerne stikkes ned på sidene, for å hindre at røtter (av det lettere slaget i alle fall) gror under grusgangen.

Så legges den grustypen en vil ha på i gangen, men ikke i mer en 2cm tykkelse!

Ugress som vil spire i grusgangen vil da lett kunne rakes vekk med en fintannet rive! Og røttenene får ikke noe solid feste!

Kanter av et eller annet slag letter arbeidet, men også gress går fint intill.

Noe arbeidsomt - tja ikke mer en andre måter, og det varer!

Tenk om en kunne legge inn en tegning greit og enkelt her!!!

Joda jeg tvilte på om dette vile funke, ville grussen skli av duken osv. Jeg test-gikk noen typer grusgang lagt på denne måten, og jeg er overbevist, det funker! (og ingen ville finne på å si at jeg ikke er skeptisk ;) )
Veldig stor stigning på gangen sammen med stort regnskyll, vil nok kunne flytte noe på grusen, men en slik bratt grusgang bør vel helst unngåes!

Når gruslaget ikke er så tykt, gir grusgangen i tillegg mindre "gåmotstand"! Merkes særlig på elvegrus!
Mvh John - Risør
Brukerens avatar
Harryford

Innlegg Ninni Søn Aug 31, 2008 8:51

Jeg anbefaler å bruke kantet singel der man skal gå. Jeg har rund elvegrus i et parti i haven, det er umulig å trille trillebår der f.eks. Den graver seg ned. Den kantet singelen pakker seg bedre og er lettere å gå på.
Ninni

Bilde

HAGEBLOGGEN MIN
Brukerens avatar
Ninni
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Harryford Søn Aug 31, 2008 14:44

Enig i det Ninni!

Men har du prøvd med bare et par cm dyp elvegrus, slik jeg skisserte ovenfor? Syntes det fungerte der jeg "prøvegikk"!!!

Spør fordi jeg skal i gang om ikke sålenge . . . . . .!
Mvh John - Risør
Brukerens avatar
Harryford

Innlegg Ninni Søn Aug 31, 2008 17:21

Mitt lag med elvegrus er nærmere 5 cm. Vil ikke frøugresst lettere slå rot med bare 2 cm tykt/tynt dekke?

Den runde elvegrusen er veldig dekorativ. Jeg har mye av den ved inngangen. Men etter å ha slitt meg rundt med tunge trillebårer - kan sammenlignes med sandvolleyball :) - vil jeg heretter kun bruke den runde grusen til dekor på steder jeg ikke går.
Ninni

Bilde

HAGEBLOGGEN MIN
Brukerens avatar
Ninni
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Harryford Søn Aug 31, 2008 20:25

Det er visst markduken under de 2 cm med grus, som skal hindre at ugresset slår rot! Den skal etter sigende, og også etter hva jeg har sett, gi ugressrøttene problemer med å trenge gjennom duken!!!!

Tror foreløpig at jeg går for 2cm med duk under!!!!!!! Men som Cecigreen sier, en må ha en ordentlig duk, som sikkert koster noen kroner!

Kanskje Meg`s idè med sement, kunne være vert å prøve?
Mvh John - Risør
Brukerens avatar
Harryford

Innlegg Pulsatilla Tir Sep 02, 2008 19:31

Min landskapsarkitektkollega Nils Skaarer sier alltid at man skal gå grusen, ikke i den. Så det høres fornuftig ut med et 2 cm tykt lag med toppgrusen. Men jeg lurer likevel på den duken som ligger så rett innunder der, vil ikek den synes?
Å etablere en hage krever masse vann. Det meste i form av svette.
Sporadisk og plutselig oppdatert hageblogg
Pulsatilla

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest