Hjelp med idéer om utforming av byhage

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, Villrose, AnnePåLandet, Line

Hjelp med idéer om utforming av byhage

Innlegg Solaar Tor Jul 09, 2009 15:24

Hei dere, nytt medlem her :)

Vi har en hage som skal fikses i løpet av sommeren men vi sliter veldig med å komme på en god idé for hvordan vi kan designe den best mulig. Vi har et budsjett på 6-8.000,-

Har lagt ved et bilde under som viser hvordan hagen er nå som det verste av røtter og haugevis av jord er fjernet.

Det vi ønsker er en hage som er lettstelt, og vi har til slutt valgt å gå for steinheller, muligens med innslag av gress eller platting for å bryte opp. Det er viktig for oss at hagen alikevel blir mest mulig grønn da vi bor i en hageby. Har derfor tenkt å gå til innkjøp av mange potter og kasser :)

Vi skal ha plass til To solsenger (eller evt slike nye kule hagemøsofaer) og et spisebord med stoler. I tillegg kan det hende at vi skal plassere en bod i hagen til oppbevaring av sykler o.l.

Så idéene vi har om hva hagen skal innholde er rimelig klare, men vi sliter veldig med utformingen, vi klarer ikke bestemme oss for hvordan vi skal gjøre det, skal det være firkantet, rundt, trekantet(?) eller hva? Da tenker jeg på alt, hvis vi f.eks legger steinheller i halve hagen, hvordan skal vi få det til å se best mulig ut rent formmessig for å oppnå mest mulig symmetri? Har tenkt at det beste kanskje ville vært å steinlegge hele hagen og heller lage åpninger i forskjellige former, der man kan plante ting, men jeg er redd at hagen ikke blir "grønn nok" hvis vi gjør det på den måten.

Imidlertid er vel problemet med å legge stein at man bør grave ganske dypt ned for å legge sand og grus under. Men er det absolutt nødvendig?

Vi har tenkt å legge duk over nåværende jord uansett hva vi velger å gjøre, pga at det store syrintreet har røtter som strekker seg stort sett utover hele hagen.

Blir veldig glad om noen av dere har gode idéer og evt har bilder som illusterer hva dere mener :)

Her er hagen slik den ser ut nå, størrelsen er ca 30 kvadratmeter, man får vel en god idé av størrelsen ved å se på redskapene på bildet.

Bilde
Solaar

Re: Hjelp med idéer om utforming av byhage

Innlegg Sony Tor Jul 09, 2009 16:36

Kan du lage en enkel tegning som viser fasongen på hagen, huset (i hvertfall veggen mot hagen) og hvor du har sol. Vi vil jo ikke sette solsengene i svarteste skyggen, heller. ;) Porter inn til hagen er også kjekt å vite av.

Dessuten kan det være greit å vite hvor du bor, sånn ca i hvertfall. Herdighetssone eller fylke kanskje?
Det er stor forskjell på hva som er praktisk i Tromsø og i Kristiansand.

I mellomtiden er det jo noen ting jeg kan nevne: Plen er arbeidskrevende. Lag staudebed, takløktrau eller jordbæråker i stedet.
Sett boden i hjørnet med minst sol. Pass på så den ikke skygger på noe du vil bruke, hold den unna takras og lag den pen! Kan du sette en blomstrende klatreplante foran den så desto bedre. Eller bruk den som bakteppe for solsengen, med hengeplanter og hyller til solkrem og sånt.
Bor du i en varm del av landet kan gjerne spisebordet stå i lett skygge, feks bak syrinen. Levegger kan gjøre mye for privatlivet i en sånn liten hage, og med litt selvsnekring kan det bli både pent og praktisk.
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg camlin Tor Jul 09, 2009 20:18

Stein er dyrt, men meget enkelt å stelle i ettertid. Jeg har valgt grus, som krever en del mere stell, men så er det også billigere enn stein. Vi har ca 50 % av gulvet i hagen dekket av grus. Skal nå i gang med å miske dette arealet til 35-40 %. Da blir det passe grønt og frodig. Store og høye planter gir et frodigere inntrykk enn små og lave. Har dere barn kan jo deler av arealet være plen til lek, men den må jo klippes. Et alternativ er jo å ha tredekke i en del av hagen. Det krever ikke like mye gravearbeid som steinheller og er langt billigere. Legg duk under uansett, så det ikke kommer ugress opp mellom plankene.

Vil du ha steinheller som ligger jevnt og pent for bestandig bør du nok ta deg bryet med skikkelig grunnarbeid. Om det ikke er så nøye om ting blir litt skjevt ville jeg valgt en enklere løsnig. I min hage er det som sagt grus som dominerer, men jeg har lagt tråkkheller av skifer i gangarealer og på sitteplass. Det fungerer greit på tross av at jeg bare har lagt duk rett på marka og helt på ca 5 cm elvegrus (runde steiner). Hellene ligger bare løst oppå. Husk bare at dette kreer relativt tykke heller. Takskifer blir i tynneste laget.

Håper noe av dette kan sette i gang noen ideer hos dere. Ellers anbefaler jeg å prøve vandringer i nabolaget for å se hva andre har gjort. :)
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Solaar Fre Jul 10, 2009 11:41

Hei igjen og takk for raske svar, skal forsøke å kommentere det meste her.

Vi bor i Oslo og hagen ligger sør-øst vendt (tror jeg, hehe). Dvs sola står opp på den siden hvor jeg har tegnet en blå strek. Vi har altså sol hele dagen og kvelden, og det er lite skygge. Den eneste delen det er skygge konstant er langs hekken men den strekker seg sjelden mer enn en meter inn. Om kvelden får vi også en del skygge fra syrintreet men det er ikke så farlig og vi ønsker å beholde det siden det er så fint (jeg har allerede fjernet to tredjedeler av det da det sto langt inn i vår hage). Har markert skyggepartiet med hvitt.

Har brukt ca en måned på å forberede hagen nå. Har fjernet treet og alle dets røtter og måtte grave opp hele hagen pga at det hadde spredt seg ut overalt. Men det er jo forsåvidt greit å ha gjort det, da blir jo sluttresultatet mye bedre og vi får hagen akkurat som vi vil. Dere skulle sett hvordan det var før vi begynte!

Inngangen har vi tenkt å legge der jeg har markert med en grønn strek.

Vi har så vidt fått snakket med den ene naboen (de til siden) og blitt enige om at et skille ikke haster å få opp. Vi ble enige om å sette opp et lite gjerde eller evt en hekk som er identisk med den som går rundt hagen når vi har tid og råd. Eneste problemet med det siste er at en hekk fort kan ta veldig mye plass og det vil vi jo ikke, men vi får se hva det blir til.

Den andre naboen (mot siden markert med rødt) er vi litt mer usikre på hva hun vil, hun er på ferie nå så vi får vel ikke avklart det med henne før mot slutten av juli tenker jeg. Tenkte uansett at det er like greit å begynne med grunnarbeidet også får man sette opp avgrensningene etterhvert.

Ang steinlegging så har vi funnet en type heller som er ca 40x40cm og ca 5-10cm tykke. Disse kostet 150,- pr kvadratmeter så har da kommet frem til en pris på rundt 5.000,- inkludert annet materiale som grus og duk, høres det riktig ut? Har blitt fortalt at med riktig type grus under, blir det minimalt med forflyttning pga tele og at det da kan holde med 5-10 cm fyll. Er dette noe dere ville sagt dere enige i?

Slik vi ser for oss løsningen akkurat nå er å legge disse hellene over hele hagen men å åpne med runde og firkantede former på forskjellige plasser. Åpningene tenker vi kan brukes til å plante ting, eller bare fylles med pynt som f.eks et fuglebad. Disse åpningene vil da også bli en naturlig avdeling av hagen og skille de ulike bruksområdene.

Solstolene skal plasseres i hjørnet av blått og rødt.

Bord+stoler/utesofa kan plasseres hvorsomhelst og med tanke på det dere sier så havner nok det i nærheten av syrintreet, det tror jeg blir finest og mest naturlig også. Alternativt kan det hende at det kan plasseres ved veggen av boden hvis vi skal sette opp en slik også.

En evt bod sannsynligvis plasseres i hjørnet av den røde siden ved hekken, dette pga plass og symmetri med resten av nabolaget. Litt synd da dette er et sted med en del sol. Boden er 1.8 x 2.2m mener jeg å huske (standardboder for hagebyen). Tipsene om å lage hyller og henge opp ting + evt klatreplanter, likte jeg.

Levegg er desverre ikke noe alternativ pga lik estetikk i hagebyen (tror jeg), men skal undersøke om det er andre som har det i nabolaget.

Bilde

Som dere sikkert skjønner så er det i grunn ikke selve idéene om hva man kan fylle hagen med som er det viktigste for oss, det er mere det å få hagens form/struktur riktig. Der står vi litt fast, og derfor har vi foreløpig funnet ut at steinlegging (med åpninger) kanskje er det beste for oss.

PS: Må selvfølgelig ta en tur i nabolaget og se litt :)
Solaar

Innlegg camlin Fre Jul 10, 2009 14:07

Det virker som om dere har kommet fram til mange gode ideer til hagen.

Et lavt gjerde mot naboene blir fint om det er greit med innsyn. Om dere ønsker å ha det litt mer skjermet for innsyn blir jo en hekk et alternativ, men som du sier: Den tar plass. Alternativet da kan vær å sette opp et klatrestativ av armeringsmatter eller bygget i tre og la klatreplanter dekke denne. De er et godt alternativ til en hekk og er mye smalere. Kanskje naboene også ønsker litt vern mot innsyn?

Jeg synes alternativet med steinlegging med "hull" til planter høres fint ut. Det gir også lite behov for vedlikehold og gjør at en så liten hage ser ryddig ut. Om det blir veldig ensformig med bare en type stein kan jo kanskje gangstien fra hekken til huset vøre i et annet materiale. Kanskje kantene nærmest bedene kan være i et annet materiale? Da brytes steinleggingen litt. Heller til 150 kr pr kvm høres ut som et godt kjøp.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin

Innlegg Sony Fre Jul 10, 2009 15:11

Med tanke på at du vil ha et frodig inntrykk, hva med å lage et hostabed på innsiden av hekken, i skyggebeltet? (Hvis ikke hekken er en sånn som liker å sende rotskudd inn i bed, da. I såfall kanskje opphøyd, med duk under?)

Hvis naboen ikke liker gjerde kan du også lage et langt, opphøyd bed med noe litt ruvende i, langs grensen. Det gir kanskje et mer frodig inntrykk enn hekk og gjerde. Så kan du sette armeringsjern som bakvegg, hvis du vil ha mer høyde sånn flekkvis.

Jeg forstår deg sånn at du har nabo på den blå siden. I såfall kanskje noe som skjermer litt akkurat der solstolene skal stå, hvis du ikke har behov for å sole deg om morgenen. Jeg ville kanskje lagt tredekke under solstolene, med en omramming av bed. Høye planter bak og lavere foran, sånn at du får litt privatliv uten å skygge for sola. Plant noe prydgress og kanskje en yucca i potte, legg noe skjell på jorden.. Din egen private strand. :dream:

Lykke til. :)
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Pulsatilla Lør Jul 11, 2009 10:16

Jeg tror ikke det behøver å blir ensforming med en type belegning i en såvidt liten hage som dette. Eventulet velg en annen type dekke ved huset? Om dere velger å legge heller ville jeg investert litt tid og penger i grunnarbeidet, det vil dere bli mer fornøyd med i etterkant!

Jeg synes tanken om heller med utsparinger for planter er en veldig god ide - lag deg en tegning og skiss opp hvor du vil ha plantene så ser du fort når du får en brukbar balanse mellom grått og grønt. Planter du for eksempel et lite tre vil jo kronen kunne bre seg utover det grå og gi et mer grønt inntrykk også der. Du kan kanskje finne litt inspirasjon til formgivningen ved å google litt a'la "small garden plan" "small garden design" eller liknende - se også på denne lenken, kanskje den kan gi deg et puff til å bestemme litt stilen du vil ha på hagen? http://www.applegategardens.co.uk/acata ... _size.html
Å etablere en hage krever masse vann. Det meste i form av svette.
Sporadisk og plutselig oppdatert hageblogg
Pulsatilla

Innlegg torunn Tir Jul 14, 2009 17:40

jeg har omtrent like liten hage. og jeg har brukt mange år på å forme den, dele den i små rom og se den fra ulike vinkler. Ikke vær redd for å gjøre mye ut av liten hage. Jeg har ikke brukt mange kronene pr år. så mitt råd er å ta tiden til hjelp. bytt staudeavleggere med naboer etc. noe bunndekke er gratis, jeg har samlet stein i elveleier og laget gangstier mellom sitteplass og bed. alle trær jeg har er frukttrær (holder dem lave med beskjæring, og har valgt lave sorter, hekken er bærbusker, urter i noen bed, gress har jeg ikke siden jeg ikke gidder å dra ut klipper til 5 kvm plen... ellers er jeg enig i at skikkelig grunnarbeid er en fordel... jeg laget meg en plan alla den dere har der med foto som jeg tegnet inn på, hvor ville jeg sitte, ville jeg skjerme meg på sitteplassen etc....
Tatt av vinden!..konservert av saltet den tar med seg.
Brukerens avatar
torunn

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest