Tråden om dagens hagearbeid

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Tråden om dagens hagearbeid

Innlegg jojojo Man Apr 04, 2011 21:00

Jeg er veldig nysgjerrig på hva alle dere gjør i hagen om dagen. Håper mange skriver på denne tråden til alles inspirasjon!

I dag var det første vårdag i hagen for meg. Mye av snøen er blitt borte, mens en god del ligger igjen. Etter en kort inspeksjon så jeg at mange planter har våknet til liv - i hvert fall ugresset. Dermed er sesongen i gang og koseluking står på på lista:-)

Så i dag beskjærte jeg skjærsjasmin og pæretre. Jeg fant noen søte gulrøtter i jorda fra i fjor, barna var veldig begeistret. Til og med luftløken har begynt å spire igjen og barna spiste opp alt de så.

Lurer på om jeg bør forså salat, spinat og mais. Vet noen når jeg bør gjøre det?
Life without Friends is like a garden without flowers

hilsen jojojo...
Brukerens avatar
jojojo
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Tråden om dagens hagearbeid

Innlegg Trine Man Apr 04, 2011 21:42

Her er den eneste hagesysselen foreløpig å skuffe snø fra blomsterbed og uteplass, ut på gårdsplassen, slik at den smelter raskere :x
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg krepsemor Man Apr 04, 2011 21:45

I dag har jeg ikke vært i hagen, men i går ble det noe luking og fjerning av vissent fra i fjor! Plukket bort noen greiner som lå utover plenen =)
Og planlegger drivhusbedet, som ikke er der ennå :jump: Der blir det nok en god del Hosta, Heuchera, og ellers litt i det blå! Men det er jo det som er morsomt!
Et ansikt uten fregner er som et blomsterbed uten blomster
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Kari Man Apr 04, 2011 22:15

Et blomserbed er snøfritt, ellers er det 20 - 50 cm snø her. Ikke mye som ligger til rette for hagearbeid enda. Men det kommer seg heldigvis.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sommartorpet Man Apr 04, 2011 22:36

Jeg var i hagen i Sverige i helgen. Endelig er all snøen borte og jeg luket faktisk litt ugress foruten å fjerne løv fra plenen og bedene. Deilig å se at det spirer og gror, selv om ting ikke har kommet så veldig langt ennå. Jeg fikk plantet ut et par primula jeg har oppbevart innendørs siden de ble innkjøpt som potteplanter på ettervinteren. Nå venter jeg utålmodig på at våren virkelig kommer for fullt! :D
Sommerhagen: http://sommerhagen.blogspot.com

"And when your back stops aching and your hands begin to harden . . . You will find yourself a partner in the Glory of the Garden." Kipling
Brukerens avatar
Sommartorpet

Innlegg HundogHage Man Apr 04, 2011 22:46

Jeg har kikket på blåveis som kommer i en varm solvegg. Etpar steder spirer såvidt påskeliljene. Men ellers er det sne.
I dag har jeg forsøkt å rake bort rester av skall etter solsikke festen som fuglene har hatt hele vinteren. Jeg kan ikke vente med å komme i gang og har funnet frem min kjekke batteridrevne sag, med den kutter jeg ned små "villvoksende" løvtrær som vokser overalt i min ny/gamle hage. Jeg vasser i sne og kutter kvist.

Mais har jeg plantet inne for ca en uke eller to siden. De er ranke og små og bare såvidt begynt livet. Jeg planlegger allerede høstfest med venner og ny kokt deilig mais. Men lurer på om snegler liker mais, kanskje vi får konkurranse om hvem som spiser mest? Vi får se hvem som vinner kampen- det vil sommeren vise....
Brukerens avatar
HundogHage
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg RandiE Tir Apr 05, 2011 1:11

Snøen lavet ned her i mars...så jeg trodde at her gikk det mot jul og vinter igjen...men plutselig kom varmen og snøen forsvant foran øynene på en...jeg tok en liten runde for å finne noe vakkert i et bed for "foto-oppgaven" min i April. Både krokus og eranthis hadde plutselig dukket opp; men det fineste vårtegnet var vårløken. Jeg ryddet de første lange "liljestenglene" fra året før...og så måtte jeg bruke resten av tiden til foto:
Her er resultatet.
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg RandiF Tir Apr 05, 2011 7:20

Har hatt egentlig bare EN dag i hagen så langt, og det var søndag. Da fikk jeg malt opp noen greiner, feid opp alt fuglematavfallet, og ryddet ett lite bed og halvparten av et annet. Jeg fortsatte littegrann i går, og ryddet noenlunde ferdig det påbegynte bedet, og begynte litt på det tredje. Men så kom regnet og jeg fikk besøk og dermed ble det ikke noe mer. Framover de neste 2 -3 mnd blir det daglige økter, det er utrolig mye å rydde av vissent og halvråttent/råttent bladverk etter denne vinteren som kom altfor tidlig. Først når alt er ryddet kan jeg begynne på ugresset, skvallerkålen er på full fart opp ser jeg.... xx( . Men maurkverken er strødd ut rundt liljene, har så langt ikke sett noe rødt...bank i bordet....
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg magnolia Tir Apr 05, 2011 16:57

Fikk endelig jobbet to timer i hagen idag. Det ble mest rydding av kvist og kvas og fjerning av noen tørre stilker, utlegging av hønsenetting over spirende tulipaner og strøing av benmel på tulipanspirene i potter. Ikke mye vårblomstring ennå, kun snøklokker og en Hepatica transsylvanica. Den norske blåveisen lar vente på seg.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg BenteBjo Tir Apr 05, 2011 18:53

Her har eg faktisk hatt noken fine hagedager iløpet av dei siste 14 dagene . Snø og kulde har holdt lenge ut .Mars pleier å være ein god hagemåned her vest .
Men eg har fått rydda rundt om :) Noken av bedda er klar , og det spretter opp mange løkplanter og stauder :dream: Eit rosetre har eg flytta og .
Og så har eg " flytta inn " inn i drivhuset :hair: For to dager siden bestemte eg meg for at no var det på tide siden gradene er blitt såpass bra , at det er økonomisk forsvarlig å spandere litt strøm på nettene .
No er det fullt av ( stort sett ) små sommerblomstspirer :) ( drivhuset er berre 6 kvadrat då )
Tomatene , asieagurken og paprikaen er ompotta i ettermiddag . No er eg litt spendt , for eg var gjerne litt for spandabel med kukomposten i gjorda.. :shock: ..?Når eg kjem heim frå jobb i morgen , vurderer eg å dra kassene med staudesådden frem fra skyggen og sette dei slik at dei etterkvert kan få mulighet til lys og spiring . DET er spennende å følge med på .
Staudene som har spira inne er ferdiprikla , og då føler eg meg veldi ajour :mrgreen: På såfronten er det berre fleir sommarblomster som står for tur.
Tråden din her er jo om DAGENS hagearbeid . Men siden den er ny , ble det no litt om dei siste dagene.
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg TorunnK Tir Apr 05, 2011 21:07

Her er snøen snart helt borte i hagen, men det er for vått til å rydde og rake ennå. Har strødd aske på rosehekkene og noe på rosene i bedet og der jeg har plantet løk er det full spiring. :D Keiserkronene er over 10 cm lange og Snøklokkene blomstrer. :D Ellers er det kun nyinnkjøpte planter på trappa som blomstrer, påselilje, stemor og ranunkler. Det er en fin tid vi går i møte. Drivhuset er det litt tidlig å flytte inn i men engletrompeter og to små pelargonia som jeg vant på et møte i kveld har plass i stua. Bitte små spirer av Ullsalvie og Tvillingblomst, Diascia, står også i stua. Dem går det så seint med. Må vel begynne å gjødsle kanskje? Det skal bli godt å komme seg ut å rote i jorda. Fin tråd dette, jojojo :konge:
Brukerens avatar
TorunnK

Innlegg Mathea Tir Apr 05, 2011 21:57

Er for vått å jobb i beda enda,og med mere regn så tar det tid før hagearbeidet begynner.

Omtrent all snøen på tomta er borte :jump: :jump:
Mathea
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Ons Apr 06, 2011 0:11

Er for vått her også - og mye snø igjen selv om snøkanten drar seg lenger og lenger bort fra huset for hver dag. Kunne kanskje begynt å klippe det tørre, men selv om det ikke er spådd noen frost om natta framover ser jeg at 'følt kulde' på de lave gradene ennå er i minus. Godbiter til liljebillene er strødd ut der det er bart.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AnnePåLandet Ons Apr 06, 2011 9:08

Her også er det for vått, og endel snø ligger fortsatt. Så hagearbeidet foreløpig begrenser ser til inspeksjon etterhvert som plantene dukker frem fra snøen.

Det gledelige er at alt ser ut til å ha overlevd, til og med de minst gunstig plasserte rosene. Rosene som har bodd i potter på verandaen, og som jeg var mest bekymret for, ser merkelig nok ut til å ha klart seg aller best. En pieris ser også ut til å kunne blomstre i år - skjønt det trodde jeg i fjor også, men da var det bare nye skudd. :lol: Det blir spennende å se - kommer det ikke noe i år heller, så tror jeg jeg gir bort begge. Jeg kan ikke rettferdiggjøre at to busker uten blomstring skal ta så mye plass i min lille rekkehushage. :)

Jeg slenger inn et spørsmål her - er det for tidlig å bekjære sånt som klematis, sommerfuglbusk og kaprifol?
Anne

Legg aldri lista lavere enn at du kan gå med rak rygg under
Brukerens avatar
AnnePåLandet
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg patina Ons Apr 06, 2011 12:50

Vi har klippet den første brunsneglen xx(
Så har jeg plantet ut alle fioler,stemor og forglemmeiei som jeg sådde inne i vinter :D
Her regner det i store mengder og gradene ligger rundt 10 og 12, så jeg har begynnt å gjødsle rosene med organisk gjødsel og kukompost. :regn:
Brukerens avatar
patina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg hagehilde Ons Apr 06, 2011 12:53

AnnePåLandet skrev:
Jeg slenger inn et spørsmål her - er det for tidlig å bekjære sånt som klematis, sommerfuglbusk og kaprifol?

Det kommer nok an på hvor du bor. Jeg bor i sone 2 og har klipt ned for en god uke siden. Den frosten og snøen som kommer her nå er ikke så langvarig :)
Med hilsen Hilde.
Brukerens avatar
hagehilde

Neste

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest