Tråden om dagens hagearbeid

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Tråden om dagens hagearbeid

Innlegg AnnePåLandet Ons Apr 06, 2011 13:32

hagehilde skrev:
AnnePåLandet skrev:
Jeg slenger inn et spørsmål her - er det for tidlig å bekjære sånt som klematis, sommerfuglbusk og kaprifol?

Det kommer nok an på hvor du bor. Jeg bor i sone 2 og har klipt ned for en god uke siden. Den frosten og snøen som kommer her nå er ikke så langvarig :)

Bor i grenseland mellom H2 og H3. Temperaturen ligger jo ganske nærme null om nettene innimellom fortsatt, så jeg er usikker. Kaprifolen tok jeg imidlertid i dag - har liten tro på at den går dukken nesten uansett hva jeg gjør med den. I fjor truet den med å ta over hele gressplenen, så om den blir noe redusert i år ser jeg bare på det som en fordel. :D

Jeg kikket på klematisen (tror det er en jackmanii) - som i fjor ser den schtein dau ut, men i fjor gjorde jeg ikke noe med den før langt utpå da jeg skulle klippe hekken, og oppdaget masse lange klematisskudd inni hekken. :oops: Har lest om beskjæring nå til øyet ble stort og vått. Dessverre er jeg antakelig litt dum siden det ikke har gjort meg særlig klokere. Hvordan vet man for eksempel hva som er "basis for forrige års vekst" når alt ser like dødt ut?

Vet ikke om det kan kalles hagearbeid akkurat, men det dukker nå opp planter innkjøpt på sent salg på Plantasjen i høst, som måtte overvintre under snøen i pottene sine. :oops: Disse har jeg nå inspisert. Veldig hyggelig å se at både klokkebusk, solblærespirea, en daglilje, akeleier og geranium ser ut til å våkne til live tross stemoderlig behandling. :jump:
Anne

Legg aldri lista lavere enn at du kan gå med rak rygg under
Brukerens avatar
AnnePåLandet
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Vigdis Ons Apr 06, 2011 17:12

I dag har vært en fin jobbe- og hyggedag i hagen! Jeg fikk begynt på de bedene som er bare, fjernet gammelt løv, døde planterester og furunåler. Til min glede ser jeg at det er godt med liv i primulaene, hybrider som kjøpes som inneplanter, samt kuleprimulaen - den står med fire rosetter i år. Det er også liv i Iris reticulataene, veldig glad for å se spirene. :jump:

Foreløpig er det kun snøklokkene som blomstrer her hos meg på Romerike. Hybrid-krokusene er sprengt opp i dagen her og der, ellers skulle de vært i blomst nå. Jeg rakte plenen der den er bar og fylte nesten en plastsekk. Klippet av dødt på stauder. Spadde snøen utover oppkjørselen. Kanskje ikke så dumt at noen bed er bare og andre er dekket av snø - så får jeg ta det litt over langen. Å kose meg innimellom øktene. På slik en herlig solrik vårdag som jeg har hatt i dag! :D
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Maiblomst Ons Apr 06, 2011 17:34

Her i Stavanger har eg haga i fleire veker nå. Men ikkje alle dagar har vore like vennlige, slik værmessig. ;)

Eg har luka i eit par bed, beskjært alle rosene, slengt ut litt skjellsand i beda, og ellers inspisert plantene rundt i hagen.

Mykje liv er på gang, sjølv om det i overflata ser ganske brunt og trist ut. Herleg å sjå knoppar alle stader og stauder som
held på å sprenge seg veg opp av jorda.
Tulipanene står med blada sine godt opp av jorda, og dei aller tidlegaste eg har, har nettopp byrja å blomstre :D
Kristin
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg BenteBjo Ons Apr 06, 2011 17:42

No i kveld har vi nettopp flytta ein stor rosebusk til - og eg håper -håper-HÅPER at det skal gå godt med dei vi har flytta .
Ellers ser eg forskjel i beda for kver eineste dag no . No ser eg liv i mange av dei staudene eg sådde sist vinter .DET er eg glad for . Og så spretter det bladknopper på fleire busker og trær .Tulipanene er på god veg , og påskeliljene har fått knopper . Dette , og litt leiting etter snegl ,har eg gått og kikka etter no . Det regner masse her .Men fant ikkje ein eineste snegl :star:
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akoen Ons Apr 06, 2011 23:53

Her har eg og kjem eg till å rydde lenge endå. Det er mykje å fare over. Ellers så har eg hadt gravemaskin her. Så no har eg forarebeidet til 2 dammer og ein sitteplass på plass. Kameraet er til reperasjon men eg har fotografert litt med videokameraet. Vårblomstring i bloggen. :mrgreen:
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Bjørg 47 Tor Apr 07, 2011 7:46

Første hagearbeidsdagen i går, fikk rakt plenen etter felling av naboens digre grantre (50 år gammelt!), det falt jo noe bøss ned på min del av hagen (firemannsbolighage). sagmuggen hadde jeg tenkt å legge under buskene (svartsurbær, syrin og rosebær?) som er skille til den andre naboen. Krokus, snøklokker og kuleprimula lyser litt i bed, og selv julerosen strekker litt på seg, foreløpig bare i knopp. sist vår satt jeg med brukket ankel, så gjett om jeg synes denne våren er særdeles nydelig !!! :jump:
Brukerens avatar
Bjørg 47
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg BenteBjo Tor Apr 07, 2011 19:08

Hadde ein del planer for ettermiddagen .Var jo ikkje så verst vær når eg var på jobb . Men det regna såpass at det ble med å løfte alle kassene med staudesådd fram i lyset . Dei har stått oppå kverandre med fiberduk over ved nordveggen på huset . No står alle på sørsiden , klar til å ta imot vårsola . Og jammen er det noken av staudene som allerede har spira :) Ellers ble det " innehaging " på meg i ettermiddag . Eg hadde ikkje tenkt det , men 12 typer staudefrø til kom i jord . Så då har eg sådd 163 slag stauder i år . Det er eit problem det der med å begrense seg . Dei sommarblomstene som eg hadde igjen å så inne , kom og i jord .
Men det meldes om bra vær her eit par dager no . Og siden eg har fri fredager , ser eg frem til eit par fine utedager no :star:
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Tigertina Tor Apr 07, 2011 20:26

Kosa meg ute i hagen med spade og trillebår idag! Solskinn og fuglekvitter! :kiss:
Driver og graver vekk ugress og gammel jord, så jeg kan lage fjellhage og en rislebekk :D
Samboeren min var flink og raket plenen idag og!

Hagen er offisielt snøfri - det er vår, og det er så herlig! :jump: :jump: :jump: :gira:
"An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life" - Cora Lea-Bell.
http://hagenpafjellberg.blogspot.com/
Brukerens avatar
Tigertina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Kari Tor Apr 07, 2011 21:22

Her er et lite hjørne av blomsterbedet snøfritt og løkplanter begynner å titte opp av jorda. Jeg har fjernet vått løv og kjent på den våte jorda. :gira: En liten snøklokke blomstrer. :jump: Våren kommer visst hit også.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg aiaus Fre Apr 08, 2011 20:32

Ja,i dag kom sola fram og då var det godt å koma ut i hagen og få rydda litt. Mange løvetanner i bedda i år så dei fekk eg "huka" opp . Kvist og kvast
blei og rydda opp. Mange spirer kjem opp no,så eg våger ikkje å ruske for mykje enda. Treng litt meir sol og varme.
I morgon har det meldt sol heile dagen Så då skal eg ut å jobbe vidare og nyte sola. :D
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg oyhovoft Fre Apr 08, 2011 21:18

Begynt med rosebeskjæringen. :) Håper å bli ferdig i løpet av tre-fire dager. :)
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg BenteBjo Søn Apr 10, 2011 19:26

Her har været vore SÅ flott i helga , og eg har vore ute frå morgen til kveld . Hagens vanskeligste , mest kuperte steder mot skogen er no klar for vår . Dammene er renska og fine med reint fint vatn :jump: Det lager seg i år og .
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Jonny Søn Apr 10, 2011 19:58

7 timer med konstant dragning av kvist og greiner i nye delen av "hagen".....2 dager till så er det nogenlunde klart med de pyromaniske tendensene...Fortsatt mye tele i bakken der nede så nyplanteringen tar nok 1 måned till.......//Jonny
"Dette er mine prinsipper....om du ikke liker dem så har jeg andre...."..Groucho Marx
Brukerens avatar
Jonny
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Tante Tulipan Søn Apr 10, 2011 20:07

Her begynner det også såvidt å spire, og årets første liljebille er tatt! Er ikke det litt tidlig? Den stod på et vissent blad og speidet forgjeves etter liljer.

Forøvrig er det vanskelig å luke med stor mage, så jeg har mest sittet og drukket te og lest hagebok. :)
Ønsker å bruke permakultur-prinsipper i min lille 60 m2 rekkehushage.
"Den som eier en hage og en boksamling, mangler ingenting."
Cicero
Brukerens avatar
Tante Tulipan
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg solfrid Søn Apr 10, 2011 20:07

6+2 timer i dag. Raking, rydding, sjekking av planter, flytting av dagliljer, årets første sommerfugl, årets første bie, masse maur, gode temperaturer, sol og fregner. Herregud så godt å være i gang! Håper vi får mange slike dager fremover. Påsken er prikket inn som hagepåske og da er all tele borte. Det har jeg bestemt.
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gullbrit Søn Apr 10, 2011 20:08

Nå er det snøfritt på sørsiden. Det gikk faktisk mye fortere en jeg hadde trodd. Men kanskje ikke så rart. Først hadde vi plussgrader og regn. Så ble det en nydelig dag med sol og varme. Deretter TO dager ned så mye vind at man fikk bakoversveis bare man kom på utsiden av huset.

Men igår.......og idag har det vært alldeles nydelig og jeg har selsagt benyttet sjansen og vært ute nesten hele dagen. DEILIG :jump: :jump: Er bare så vanskelig å stoppe når man først har satt igang. Og etter to dager med hard vind samlet jeg en hel haug med sekker bare med løv. Krabbet under busker og på en del vanskelige steder å komme til. DET kjennskap i kroppen i dag, så idag har jeg bare måttet ta det litt mer med ro. Bare det å få nyte synet av hvordan det skjer ting i hagen fra den ene dagen til den andre gir en slik ubeskrivelig lykke. Nå blomstrer snøklokker, blåveis, vinterblom, juleroser, krokus og vinteriris. Mange stauder er også på vei opp. Nydelig! Og mer er i vente :dream:
Hilsen Gullbrit

"Hva kan man mer begjære enn en liten hage å spasere i og det uendelige å drømme om"
(Victor Hugo)
Brukerens avatar
Gullbrit

ForrigeNeste

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest