Tråden om dagens hagearbeid

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Tråden om dagens hagearbeid

Innlegg Kari Fre Mai 01, 2020 12:43

Helgens hagearbeid er å flytte planter fra et middels stort bed i sameiet der jeg bor til en venninne som jeg skal dele hage med. Jeg har hatt en konflikt med styret i sameiet når det gjelder dette blomsterbedet. Jeg fikk i utgangspunktet love til å opparbeide blomsterbedet, og tilbakemeldingen har i disse årene variert mellom at bedet er fint til at det skal bort. Nå skal det bort, og avgjørelsen er endelig. Heldigvis bor min venninne i nærheten så jeg gleder meg til å plante i hennes hage. Felleshaging blir en ny erfaring.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Fre Mai 01, 2020 12:52

Kari skrev:Helgens hagearbeid er å flytte planter fra et middels stort bed i sameiet der jeg bor til en venninne som jeg skal dele hage med. Jeg har hatt en konflikt med styret i sameiet når det gjelder dette blomsterbedet. Jeg fikk i utgangspunktet love til å opparbeide blomsterbedet, og tilbakemeldingen har i disse årene variert mellom at bedet er fint til at det skal bort. Nå skal det bort, og avgjørelsen er endelig. Heldigvis bor min venninne i nærheten så jeg gleder meg til å plante i hennes hage. Felleshaging blir en ny erfaring.
:)

Det blir sikkert kjekt, Kari :D Og godt å slippe å forholde seg til en haug med meninger i et sameie.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg aiaus Søn Mai 03, 2020 18:11

Jobba i Hagen i heile går. Fint hagever, fekk fylle på ny mold / kumøk i bratt skråning. Tungt arbeid , men tok da som trim. Ordnet i enden av eit bed langs huset, fekk satt ned ein hosta og prydsvinerot der. Er for da meste skygge der, så håper desse vil trives der. Strødd utover gjødsel rund om. Sådde blomkarsefrø direkte i nokre Potter.
I dag har eg vært å snopa litt planter, sjølv om eg ikkje har plass, var hjå ei koselig dame som har utsalg i Hagen sin.
Så får eg rydde vidare i morgon etter jobb viss eg får tid. Yr har lova fint vêr utover veka . :D
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Runegutt Søn Mai 03, 2020 21:04

Har kverna et hengerlasss med kvist jeg fikk levert.
Starta på ennu et hügelbed med tre lag kartong under.
Forhåbentligvis blir det skvallerkålsikkert.
Noen stokker og en masse kværnakvist uppå.
Så har bærbuskene fått kalk og gjødsel, og har tatt de skvallerkålbladene jeg har sett.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Runegutt Søn Mai 03, 2020 22:55

Og nå i kveld har jeg sådd 36 potter med ringblomst. Det forplikter å bo i Ringvegen :D
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg toveve Man Mai 04, 2020 8:47

Runegutt skrev:Og nå i kveld har jeg sådd 36 potter med ringblomst. Det forplikter å bo i Ringvegen :D
:lol: :lol:
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Nienna Man Mai 04, 2020 11:34

toveve skrev:
Runegutt skrev:Og nå i kveld har jeg sådd 36 potter med ringblomst. Det forplikter å bo i Ringvegen :D
:lol: :lol:

Det blir veldig fint :) Skal du omringe hagen med dem :lol:
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Man Mai 04, 2020 18:19

De siste dagene har stort sett vært brukt til prikling. Har sådd div. Nicotiana. De er lett 'brekkable' så noe herk å holde på med. Er bittesmå frø så selvsagt ble det en horde m. planter i to av butillene i alle fall. Noen har ikke spirt like bra. Bare 3 N. affinis og 4 litt større + noe etterspiring av N. sylvestris. De to siste er ikke priklet, men overkommelig. Håper på god duft. I dag har jeg tatt ned det meste av Hurdalsrosa. De greinene jeg tok var det ikke kommet blader på så de ble tatt helt ned. I etterkant ser jeg noe grønt i barken, men de var uansett vindskeive. Litt spent på det lille som står igjen. Noen jordbærplanter der, som har lurt seg over fra naboen, ble flyttet over i nytt bed. La svart duk over gresset i håp om at gresset skulle krepere der, men den var nok for tynn. Blir graving. Langt bed.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg aiaus Man Mai 04, 2020 19:47

Rydda plank i dag, får nytt dekke og glassrekkverk på altanen. Så då lyt eg rydde etter jobb, tatt utav spiker og lagt dei gamle impregnerte borda opp i løa. Så blir da vel da same i morgon og , viss eg rekk det, likar å rydde opp etterkvart.
Vatna litt på planter som skal ut etterkvart, men da er iskaldt ute enda, og sjølvsagt nordavind.
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Man Mai 04, 2020 20:30

Jeg har priklet grønnkål. Breisådde altfor gamle frø veldig tett, men de spirte i vilden sky. Nå har jeg priklet nok planter til mitt bruk, men ingen jeg kjenner vil ha grønnkål, så da blir resten kompost.
Ellers har jeg sådd squash, og skal så bondebønner. Men jeg lurer på om jeg skal legge bønnene i bløt en natt før jeg sår dem. Det står ikke noe om det på frøpakka, men noen andre bønner jeg lurte på om jeg skulle så, skal bløtlegges først. Hm. :? Husker ikke hvordan jeg har gjort det før, det er så lenge siden jeg har hatt det.
Paprika, chili, agurk og tomater er godt i gang og ble pottet opp. Nå skal jeg snart ha liv i drivhuset, men ryggen er så vond at det er vanskelig å få gjort noe større der. Håper å få litt hjelp til de tyngste jobbene! :mrgreen:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Man Mai 04, 2020 22:28

Det er vel bare for å få raskere spiring at man bløtlegger erter og bønner vil jeg tro. Ryggen sin skal man være forsiktig med og ikke overdrive hagearbeidet.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Man Mai 04, 2020 22:32

Har rydda vekk jord og ugress fra berget under verandaen.
Har dekt dette berget med presenningi to år.
Nå er det reint førr ugras og røtter.
Samt 1 kilo spiker og glass :(
Hvis det ikkje snye skal Mureva plantes i morra
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Runegutt Lør Mai 09, 2020 18:23

Da ha vi montert plastduken på verdens kjipeste drivhustelt,
Ha brukt mere kroner i lastestropper for sikring, enn det jeg betlte førr teltet.
Trur det ska tål litt vind nu

Har ellers lagt alle mateslangene til vanningssystemet mitt nedi jorden. Ser strax penere ut.
Svetteslnger forblir oppå.

Kjæresten har renska rundt hekken. Når en Litauer rensker, betyr det ned til grunnfjell :) :D
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg aiaus Lør Mai 16, 2020 17:41

Rydda i Potter i dag, surt ute, så vært for det meste i kjelleren og balt me pottene. Laga til fleire Blodbeger planter ,men kan ikkje sette dei ut enda. Gjødsla litt i beda sidan det regna, og plenen fekk litt også. Så får me vente til neste veke å gjere noko ute, no vil me ha sol og varme her på Vestlandet.
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Runegutt Tor Mai 28, 2020 20:21

Min Litauiske lukemaskin rensker hagen min for skravlekål.
I dag har jeg planta et eplefamilietre, og en rose (Nina Weibull)
samt spredd endel dekkbark.

Noen stauder har også kommet i jorda.
+6 og pessregn
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg gaja Fre Jun 05, 2020 22:32

Regnet fylte opp den nye vanntønna. Fikk også tatt en runde i kveld og klipt en haug med små og mellomstore snegler. Utrolig hvor det kryr av ukruttet.
gaja
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Forrige

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester