Kun grå og hvit singel i Bergen?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kun grå og hvit singel i Bergen?

Innlegg Mazurkas Tir Apr 10, 2012 7:39

Planlegger å lage en gangvei gjennom hagen og trenger tips om valg av materiale. Veien skal slynge seg langs steinknauser på den ene siden og staudebed på andre siden. Den skal være ca 1 meter i bredde og ca 7-8 m lang. Jeg ønsker singel eller grus. Det er rimelig flatt. Utfordringen her i Bergen er at det virker vanskelig å få tak i singel eller grus som passer til en naturtomt. Singel fås så langt jeg har funnet ut kun i mørkegrått eller helt hvitt. Dette passer ikke her, blir for "hardt". Er det mulig å få tak i singel som er mer spettet, med jordfarger feks. Noen andre ideer? (Belegningsstein er ikke et alternativ...).
Mazurkas
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Kun grå og hvit singel i Bergen?

Innlegg PerUlv Tor Apr 12, 2012 20:50

Steinheller er jo et alternativ som kan passe en naturtomt. Dersom du har tid og lyst kan du kanskje finne litt kraftige stein med en (nesten) flat side, og grave dem ned slik at den flateste siden blir synlig og kan trakkes på. Avhengig av bruk kan det være litt gress mellom hellene slik at det er enkeltstein du skal gå på.

Dersom du kjøper bruddheller koster det en hel del, men jeg synes det er flott i hageganger. Smågatestein er i samme prisklasse eller dyrere, men igjen flott i hager. Men 7-8 kvadrat kan man jo kanskje tåle. Uansett er jo ofte hagestier finere hvis de er litt smale? da blir de billigere også.

Du kan kanskje lage en trevei slik som man lager en treterrasse. Det blir litt vedlikehold med mindre du spanderer ekte sibirsk lerk.

Mener forresten å huske at Felleskjøpet selger brun rundet stein (fra Rhinen?). Dyrt, men de kan sikkert brukes slik du nevner.

Et annet alternativ er marktegl.

Selv har jeg grå singel. Jeg synes det er fint, men setter seg i skoene og trakkes rundt overalt.
Mvh Per,
Lager ny hage
Bergen, H1/H2
PerUlv

Innlegg Mazurkas Lør Apr 14, 2012 21:33

Takk for mange tips! Vurderer faktisk dette med å finne steiner med flat side for å lage sti, ihvertfall på deler av stien. En annen ting jeg har sett i hagebøker, er stier som ser mer ut som subbus. Men, kanskje dette ikke egner seg i Bergen? Jeg tenker på alt regnet, blir kanskje gjørmete? Ser at det brukes i andre land med mer sol...
Mazurkas

Innlegg PerUlv Tir Apr 17, 2012 18:11

Jeg ser de har lagt en form for subb eller "grusveidekke" noen steder i Bergensområdet på turstier osv. Det er rimelig, krever litt vedlikehold kanskje særlig i forbindelse med regnskyll og eventuell påfølgende erosjon i dekket.
Mvh Per,
Lager ny hage
Bergen, H1/H2
PerUlv

Innlegg Gry Lør Apr 21, 2012 10:53

Vi kjøper singel ute på Askøy og det er jo mye grått i den men det er nesten like mye rødt. Det er ikke av den fineste sorten singel, jeg vil tro at hver stein er ca 1 cm lang. Det er en del naboer som har valgt en finere type og den er helt grå. Og ikke holder den seg på plass heller....
Brukerens avatar
Gry
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mazurkas Man Apr 23, 2012 21:10

Hvor på Askøy får man kjøpt denne typen singel? Jeg har ringt litt rundt omkring, og har skjønt at det er litt forskjellig fra sted til sted. Takk for svar, tidspunktet for kjøp av singel/grus nærmer seg og jeg vil ikke ende opp med et lass singel foran huset som viser seg å være "helt feil".
Mazurkas

Innlegg Gry Man Apr 23, 2012 21:57

Askøy Brensel i Florvåg har vi kjøpt singel.
Brukerens avatar
Gry
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Voss1 Tor Jun 28, 2012 18:50

Jordalen Maskin as
skaffer hvit grus, singel og store steiner, fra et lokalt brudd på Voss . Leverer over hele landet
Voss1

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest