Jeg skal starte med blanke ark i ny hage

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Jeg skal starte med blanke ark i ny hage

Innlegg energibombe Man Jun 04, 2012 10:43

De gale har mye jobb..

Jeg har nemmelig bestemt meg for å flytte det største beddet etter at jeg har sett barna i action innomellom beddene. Det er 4m x 0,7 x 0,4. Jeg drar trampolinebeddet bort som en forlengelse av klematisbeddet underfor verandaen og da blir det rosebue eller klematisbue mellom og levegger langs hele beddet :jump: Dette gjør hagen mindre og forhåpentligvis mer frodig. Mor får halve hagen til planter og uteplass og barna får halve hagen til lek.

Trampolinehagen blir det da krafig utvidet og gir plass til både ballek, et huskestativ og en større sandkasse og der blir det bærbusker og litt kjøkkenhage. Da vil leveggen også faktisk dekke trampolina fra sitteplassen, genialt!

Må skynde meg ut å grave og flytte. Mannen er nemmelig fan av stor, åpen plen og greier ikke å se for seg ting før alt er ferdig
energibombe
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg energibombe Tir Jun 05, 2012 7:32

Her kommer bilder av det jeg rakk i mai. Kassen ved trampolina ble i går en forlengelse av den ved huset. Kassen midt på plena er 2m x 1,5 og de andre er 4m x 0,7 så det er et stort åpent område som trenger struktur..
Vedlegg
DSC_0096.JPG
DSC_0096.JPG (86.49 KiB) Vist 376 ganger
DSC_0083.JPG
DSC_0083.JPG (76.9 KiB) Vist 376 ganger
DSC_0082.JPG
DSC_0082.JPG (73.04 KiB) Vist 376 ganger
energibombe

Innlegg energibombe Tir Jun 05, 2012 21:47

Greide å pådra meg noen planter på planteloppis i går. Første gang jeg har vært på det og det frister til gjentakelse :D
energibombe

Innlegg energibombe Tor Jun 07, 2012 16:44

Nå er det flytta beddet ferdigplanta.

I dag har jeg laget et stort, opphøyd bed til midt på plena. Det har foreløpig grønn plastkant, men det skal med tiden få steinkant. Langs ytterkanten av plena gjennstår det å plante roser og prydgress innenfor en hekk som ikke er innkjøpt engang.

I barneavdelinga ønsker jeg meg bærbusker og mini-kjøkkenhage.

Gleder meg til å få opp levegger og de siste beddene, håper vi er igang med det i helga.
energibombe

Innlegg Frøya-Heidi Tor Jun 07, 2012 18:42

Gratulere med ny hage!

Gleder meg til å se fortsettelsen av hageutforminga, du har nok gjordt ett lurt valg med å ha en egen hagedel for barna å leke på. Å du, ta deg tid til å nyte inni mellom også da :)
Hilsen HeidiS

"I?d rather be a garden angel than a kitchen witch."
Brukerens avatar
Frøya-Heidi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg energibombe Fre Apr 12, 2013 9:05

Angrer på at jeg ikke tok bilder senere på sommeren i fjor :sur:

I år drømmer jeg om å kvitte meg med de forvokste og skamklipte bjørkene langs tomtegrensa på usiktssiden av hagen. Har lyst til å sette opp noen epletrær og plommetrær. Har også lyst på flere bærbusker og mer spisende greier i hagen. Burde få til en eller annen form for sitteplass nede i hagen også, nå sitter vi bare på verandaen oppe og da får vi ikke nytt hagen så mye.

Barnas del av hagen ble veldig vellykket. Trampolina og dissestativet var i daglig bruk hele sesongen. Det er den delen av hagen som har mest skygge og det er ikke så dumt med det aktivitetsnivået som de har.

Vi har kjøpt en kanin som skal få bo i hagen når det blir litt varmere.

Foreløpig er det en halvmeter snø i hele hagen så det er nok noen uker til det nærmer seg særiøs haging her. Spent på hvor mye av det jeg flytta med meg som har overlevd. I fjor så det hvertfall lovende ut, plantene har aldri vært så store og fine som på slutten av sesongen i fjor. Håper plena kommer seg fortere i år, den rakk nesten å bli fin før vinteren kom. Nedtråkka, tørka eng så det ut som da vi tok over.
energibombe

Innlegg Malama Fre Apr 12, 2013 10:09

Så spennende!

Jeg begynner også med relativt blanke ark i en ny hage, flyttet i fjor, men uteområdet venter til i år. vi hadde ikke hage der vi flyttet fra (så når får min indre hagegalskap endeig slippe ut, og jeg tror min mann får litt bakoversveis av alle planene mine...) Jeg hadde derfor ikke med meg noe mer enn noen potter med grønnsaksplanter.

*Samler inspirasjon*
Malama

Innlegg energibombe Fre Apr 12, 2013 12:52

Var innom bloggen din tidligere i dag og fikk litt panikk av alt du har sådd allerede. Grønnsakshage, frukttrær, urter og bærbusker er moro når man har små barn med på laget. Tror jeg skal prøve å få sådd sammen med barna i helga. Må bare finne ut hvor jeg skal gjøre av det vi sår, har valget mellom kald og mørk kjeller og en veldig lys loftstue med underkant av 20 grader. Aviser har jeg ikke så jeg må enten kjøpe det eller såbrett
energibombe

Innlegg Malama Fre Apr 12, 2013 13:17

Jeg har litt panikk både for det jeg ikke har sådd enda, og det jeg har sådd, men ikke vet hvordan jeg skal få tatt hånd om... Det ordner seg nok, men det er mer som burde kommet i jorden, og begrenset med plass så da må noe flytte til andre steder, uten er det ikke varmt nok enda, men vinduene kan romme litt av hvert. Også er det en del som burde vært priklet, og det tar også plass, også begynner alt å bli stort, og jeg tror blodbeger trenger noe å klatre etter snart, og, og, og.... ja. Men det er gøy!

Så med ungene er gøy, men ineffektivt... Størstemann deltar greit da, men yngste bare roter, så det eneste jeg har sådd med barna er agurk og mais som jeg og guttungen sådde sammen en dag søstra ikke var her. Det syntes han var stas, også gleder han seg til de blir store og flytter ut, for han har hatt fast jobb med å vanne grønnsaksblomster i et par år, det blir nok å dele jobben med søstra i år (Ja, også vanner jeg også da, altså)

Tenker det skal bli litt "hageorgansieringsblogging" nå snart, jeg tenker så det knaker om hvordan jeg skal få plass til alt.
Malama

Innlegg energibombe Fre Apr 12, 2013 19:19

Har vært på årets første hageshopping. Det ble 6 poser frø til grønnsakshage og andre spiselige greier. Har planlagt månedsjordbær i hengeamplene, ringblomst og blomkarse i 3 balkonghengekasser, potter/kasser med urter, paprika, chili, bønner og salat på verandaen. Rødbeter, gulrøtter og reddik i opphøyd bed. Kanskje squash på ettermodninga av varmkomposten.

Vurderer å prøve å få noe fornuftig ut av ripsbuskaset som står på et håpløst sted bak trampolina. Skal kjøpe flere bærbusker og frukttrær i år. Stauder, roser og klematis har jeg rikelig av om alt overlevde vinteren. Sommerblomster sliter jeg med å få til så da blir det moro å prøve spiselige ting på verandaen isteden.

Har prøvesådd med barna nå, de er 4 og 6. De sådde karse i en avklippet melkekartong.
energibombe

Innlegg Malama Fre Apr 12, 2013 21:36

Jeg heller mot å satse på grønnsakshage i høyden (altså i kasser på veranda uten adgang fra hagen) og utsette tanken på det med frukttre til jeg er sikker på om det kan gå bra...

Vi har jo nemlig rådyr i hagen fra tid til annen... Observert jevnlig hele vinteren, og det betyr jo egentlig at jeg dessverre må forvente at en del av de tingene jeg planter, får jeg ikke nyte gleden av så lenge...
Malama

Innlegg energibombe Fre Apr 19, 2013 8:28

Et par dager med over 10 varmegrader og strålende sol og en natt med styrtregn gjorde underverker på halvmetern med snø!

Er ikke så mye liv ennå, så jeg er spent på hva som overlever flytting og vinter på nytt sted.

Får mer og mer lyst til å ramme inn hagen for det er veldig åpent og vindete her. Kunne tenkt meg å skjerme litt fra gata også, man ser liksom rett ned i hele hagen.
energibombe

Innlegg energibombe Ons Apr 24, 2013 20:41

Har tatt en ryddeøkt i hagen i dag. Det er mye liv under de nedvisna staudene!

Vingler fortsatt mellom hekk og gjerde mot nabo og skrent. Kunne tenkt meg sånn britisk skjerma rekkehushage med 2meter gjerde rundt. Nå bor jeg i blåsbortland med innsyn fra alle kanter.
energibombe

Innlegg energibombe Tor Mai 02, 2013 8:04

Siden det er tidlig for det meste så har jeg gått løs på det vi bygde opp i fjor, nå beises det mørkebrunt og blir så mye finere.

Bilde
energibombe

Innlegg Turi Tor Mai 02, 2013 19:55

Stilig! Veldig fint at det blir samme farge som huset. :D
Hva skal du ha i kassene?
Stor glede fra liten hage
Brukerens avatar
Turi

Innlegg energibombe Fre Mai 03, 2013 7:47

Det er masse i kassene, bare litt kaldt her ennå. Det ligger et tynt lag snø igjen i dag :(

Det er flere ulike klematis, store hvite klokker som jeg ikke husker navnet på, geranium, roser, iris, ridderspore, astilbe, duppsoleie og sikkert mye jeg har glemt i akkurat de kassene
energibombe

ForrigeNeste

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest