Hjelp med skråning

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hjelp med skråning

Innlegg major Man Jun 11, 2012 17:23

Hei!

Vi har en skråning ned fra plenen til et gjerde som vi har lyst til å "freshe" opp. Vi tenker å plante thuja eller annen hardfør hekk nede ved gjerdet. Vi vet derimot ikke hva vi vil gjøre med skråningen. Jeg tenker kanskje å gjøre det enkelt, og legge en duk og eventuelt bark over. Skråningen er ca 2,5 meter bred. Hvordan skal vi gå frem for å sørge for at ikke ugress og markblomster kommer opp igjen? Hvis noen har noen helt andre forslag, så kom gjerne med de også :)

Hilsen

Øyvind
Vedlegg
IMG_0865.JPG
Skråning
IMG_0865.JPG (228.47 KiB) Vist 927 ganger
major
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hjelp med skråning

Innlegg anitaH2 Tir Jun 12, 2012 21:02

Jeg har en gang sett en hekk med frittstående Hurdalsroser. Et fantastisk syn! Men plasskrevende, - og plass har du jo. Kan neppe kalles enkelt og vedlikeholdsfritt, men altså et syn...
Et hasselkjerr kan jo også være en bred hekk. Og matnyttig. Hvis ikke du virkelig ønsker deg tuja, altså.
Your task is not to foresee the future, but to enable it. Antoine de Saint Exupéry, fra boka Citadelle (The Wisdom of the Sands)
Brukerens avatar
anitaH2
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg MonaHN Tir Jun 12, 2012 21:11

Med 2,5 meter kan du jo og ha Philadelphus eller syrinhekk, men om du må ha thuja er jo det og et dårlig forslag :oops: Som Du skjønner er ikke thuja favoritten min :lol: Kommer litt an på hvilken vei skråningen går, om det blir lys eller skygge bak hekken... Mao ber jeg om mer opplysninger ;) Herdighetssone? Sand / leire? Sol / skygge?
Jeg er lykkeligst når jeg har jord under neglene og fregner på nesa...
http://monashageskriblerier.blogspot.com/
Brukerens avatar
MonaHN
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Trine Tir Jun 12, 2012 21:48

Hvis skjerming mot veien er et tema her og veien ikke blir saltet, er Tuja et bra alternativ. Tuja (selv om den er utskjelt) skjermer godt og vokser forholdsvis fort, men jeg ville nok uansett spandert Tuja Smaragd som er noe dyrere, men vesentig penere enn den vanligste varianten, T. Brabant tror jeg den heter.

Som Mona er også jeg nysgjerrig på himmelretninger og herdighetssone. Evt. ca. i landet hvor du bor, for å kunne gi mer konkrete råd om plantevalg.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg New Dawn Tir Jun 12, 2012 22:28

Jeg var på hagevandring i kveld. Her ser du en skråning med tujahekk og busker og trær ut mot veien.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Lekkert - og ikke gratis akkutat :D
Helheten er større enn summen av delene.
Brukerens avatar
New Dawn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Tir Jun 12, 2012 23:14

Hei, og velkommen til Hagegal :D
Tuja vil passe godt inn og skjerme mot veien hele året. Ser ut som tuja smaragd allerede er plantet mot den andre grensen, og den ser ut til å være frisk og fin.
Hvis du velger å legge duk og bark må du først fjerne alt flerårig ugress som skvallerkål, nesler, løvetann, eller det du måtte ha av gjenstridig ugress. De bruker nemlig mindre enn et år på å trenge igjennom vanlig barkduk. Jeg ville ha droppet duken og bare hatt på et godt lag med bark. Det demper ugressveksten betraktelig hvis du først har utryddet verstingene. Barken vil etterhvert omdannes til jord, og da kan du fylle på inntil hekken er blitt så tett at ingenting lenger kan vokse under den.
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg major Tor Jun 14, 2012 20:20

Hei! Takker så mye for svar :)

Dette er i Drammen, og på denne siden av huset er det sol stort sett hele dagen. Tuja er heller ikke vår favoritt, og vi MÅ ikke ha det. Hekken er dog ment som en relativt "vedlikeholdsfri" skjerming fra veien og må tåle en del snø fra måkebil og freser.

Syrin hadde sikkert sett bra ut. Vokser den fort? Skråningen fortsetter ned bak huset og er rundt 25 meter lang. Kan kanskje fort bli dyrt...

Tujaen på bildet er forøvrig av typen Brabant.

Øyvind
major

Innlegg camlin Tor Jun 14, 2012 21:14

Jeg tror jeg ville valgt en frittvoksende, bred og høy hekk. Rosene nevt over er nydelige og syriner er fantastisk flotte. Om tujaen blir skadet av snøbrekk grunnet måking tror jeg ikke det ville se pent ut. Men nå skal det sies at jeg er av den oppfatning at en vintergrønn hekk bør se "strøken" ut. Andre trenger jo ikke være enige i det. Ville nok også fjernet alt ugress først og droppet duk. Evt kan man legge et tykt lag fuktede aviser under barken. Duk er et herk å luke i om ugresset slår rot.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin

Innlegg aiaus Tor Jun 14, 2012 21:23

Der hadde det vært flott med fargerike stauder tenkte eg når eg såg bilde. Dei visner ned om hausten ,så snø er ikkje noko farlig å leggje der .Men
sjølvsagt er det litt arbeid på våren å rydde opp. Men stauder gjev mykje liv og farge til den grøne plenen.
aiaus

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest