Roser og tulipaner

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Roser og tulipaner

Innlegg Tom R Søn Jun 17, 2012 16:53

Hei

Vi har et bedd ved inngangsdøra. Smalt er det og ikke fryktelig god jord. Jorda kan jeg jo gjøre noe med selvfølgelig. Vi ønsker oss to roser og litt tulipane. Det er liksom her vi ser våren først i hagen vår. Bor i sone 4. KN dere være greie åmkomme med noen forslag. Eventuelt kan vi plante stauder der men har ingen roser fra før så savner det litt.

Tom
Tom R
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Roser og tulipaner

Innlegg Sigrid Tor Jun 21, 2012 9:15

Skal dere plante roser, må dere i hvert fall jordforbedre. Roser trenger ganske dyp jord - podestedet skal minst 10 cm under bakken.

Hvis jeg skal anbefale noen tulipaner, så kommer det litt an på hva dere ønsker?
Høye, lave, farger osv.
Og om dere vil ha noen som er garantert å komme igjen år etter åer etter år..... da begrenser utvalget seg litt.

For tiden har jeg tre favoritter:

Murillo pastel mix - ganske lave (30 cm +/-) og lengeblomstrende. Lys gult, hvitt og lys rosa fylte i miks. Plantet den som bursdagsgave til noen venner og de har vært fra seg av begeistring. Vet ikke hvor godt de kommer igjen.
http://www.eurobulb.nl/index.php/detail ... el+mix.htm

Jan Reus - mørk vinrød, ca 50 cm, middels tidlig. Fantastisk vakker i kveldssol :) Kommer greit igjen hvis ikke jordrottene spiser løken.
http://www.eurobulb.nl/index.php/detail ... n+Reus.htm

Ollioules - gammelrosa, ca 60 cm, kommer greit igjen. Lekker også sammen med hvite eller helt mørke tulipaner. Her er et bilde av den sammen med en liljeblomstrende tulipan som heter Ballade.

ollioules.jpg
ollioules.jpg (95.5 KiB) Vist 221 ganger
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Re: Roser og tulipaner

Innlegg Arild Tor Jun 21, 2012 9:32

Smalt bed er ingen hindring for roser og tulipaner. Kan du grave ned ca 50 cm er det helt fint, og der bør være en del sol, helst 6 timer eller mer for roser. Jeg har stort sett plantet tidlige lave tulipaner, mest fordi de høye knekker i vinden og det er greit å kunne bytte dem ut og plante sommerblomster når juni nærmer seg. Bed ved inngangsdøren er gode kandidater for sommerblomster. Det er praktisk talt ingen stauder som slår dem i å blomstre rikt og lenge, fra man planter dem til frosten kommer. For rosenes del kommer man langt med å spa inn kugjødselkompost og litt annen gjødsel et par ganger i sesongen, og heldigvis er det helt greit for de fleste andre planter også som eventuelt skulle stå i nærheten.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest