Oppkjørsel med mye vind

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Oppkjørsel med mye vind

Innlegg SiljeO Ons Jan 18, 2017 14:44

Hei!

Jeg er ny her, helt nybegynner med hage, og skal nå i gang med å lage hage for første gang. Jeg tenkte å legge beleggningsstein i oppkjørselen, og så ser jeg for meg å mure opp et lavt bed i enden, fra hushjørnet og over til naboens mur. Jeg hadde sett for meg en rad av lave planter, helst noe vintergrønt. Problemet er at det blåser ganske friskt rundt her i utgangspunktet, og oppkjørselen min er visst en vindtunell, med noe nærmere orkan styrke hver gang det blåser storm i området. I tillegg er det dårlige solforhold. Tror plantene nærmest husveggen kun vil få sol noen få timer tidlig på morgenen, og noen få timer på kvelden om sommeren. Finnes det noe som vil overleve slike forhold? Jeg kunne i tillegg ønsket meg en stor plante i en krukke ved døren, men det er vel enda vanskeligere? Og finnes det noe grønt som kan vokse på hyllene i muren? Der vil det bli mye mer sol tror jeg, solen går over hustaket sommerstid. Det eneste som vokser naturlig i området her er forresten røsslyng, strå, og noen metershøye forblåste furutrær.

Bilde
SiljeO
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Oppkjørsel med mye vind

Innlegg Nienna Ons Jan 18, 2017 19:26

Velkommen til Hagegal :) Hvilken herdighetssone bor du i? Vanskelig å gi råd uten å kjenne sonen :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg SiljeO Ons Jan 18, 2017 19:51

Jeg tror jeg er H2, det er det som står på de fleste kartene jeg finner. Men så fant jeg et annet kart som sier sone 4, så dette er litt forvirrende for en nybegynner. Jeg bor helt ute på kysten på nordvestlandet, så kulde er sikkert ikke noe stort problem her. Vi hadde en vinter for noen år siden med barfrost og 10 minusgrader, men vanligvis er noen få dager med minus 2-3 maks av hva vi får av vinter.
SiljeO

Innlegg Nienna Tor Jan 19, 2017 17:37