Oppkjørsel med mye vind

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Oppkjørsel med mye vind

Innlegg SiljeO Ons Jan 18, 2017 14:44

Hei!

Jeg er ny her, helt nybegynner med hage, og skal nå i gang med å lage hage for første gang. Jeg tenkte å legge beleggningsstein i oppkjørselen, og så ser jeg for meg å mure opp et lavt bed i enden, fra hushjørnet og over til naboens mur. Jeg hadde sett for meg en rad av lave planter, helst noe vintergrønt. Problemet er at det blåser ganske friskt rundt her i utgangspunktet, og oppkjørselen min er visst en vindtunell, med noe nærmere orkan styrke hver gang det blåser storm i området. I tillegg er det dårlige solforhold. Tror plantene nærmest husveggen kun vil få sol noen få timer tidlig på morgenen, og noen få timer på kvelden om sommeren. Finnes det noe som vil overleve slike forhold? Jeg kunne i tillegg ønsket meg en stor plante i en krukke ved døren, men det er vel enda vanskeligere? Og finnes det noe grønt som kan vokse på hyllene i muren? Der vil det bli mye mer sol tror jeg, solen går over hustaket sommerstid. Det eneste som vokser naturlig i området her er forresten røsslyng, strå, og noen metershøye forblåste furutrær.

Bilde
SiljeO
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Oppkjørsel med mye vind

Innlegg Nienna Ons Jan 18, 2017 19:26

Velkommen til Hagegal :) Hvilken herdighetssone bor du i? Vanskelig å gi råd uten å kjenne sonen :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg SiljeO Ons Jan 18, 2017 19:51

Jeg tror jeg er H2, det er det som står på de fleste kartene jeg finner. Men så fant jeg et annet kart som sier sone 4, så dette er litt forvirrende for en nybegynner. Jeg bor helt ute på kysten på nordvestlandet, så kulde er sikkert ikke noe stort problem her. Vi hadde en vinter for noen år siden med barfrost og 10 minusgrader, men vanligvis er noen få dager med minus 2-3 maks av hva vi får av vinter.
SiljeO

Innlegg Nienna Tor Jan 19, 2017 17:37

Jeg tror det kan bli vanskelig å få til noe vintergrønt i en vindtunnell. Selv om du bor i en gunstig sone må du opp mange soner for å kompensere for stadig vind og trekk. Og med sjøen like utenfor har du også saltholdig vind.
Jeg ville sjekket i nabolaget og sett om noen har vintergrønne vekster som ser ut til å trives :) I H2-4 kan du i utgangspunktet ha en god del av det som finnes av vintergrønt. Men så er det jo dette med mikroklimaet lokalt i hagen som avgjør hva du kan ha. Ditt lokale hagesenter har sikkert også forslag å komme med.

Hvis du ikke nødvendigvis må ha noe vintergrønt, kan et hostabed inntil husveggen være fint. Gjerne med rullestein i en sti inntil grunnmuren, og bedet litt ut så det ikke blir tørt på grunn av takutspring. Det blir også praktisk med tanke på vedlikehold av huset.

På motsatt side der det er berg, ville jeg vurdert en klatrehortensia. De blir med tiden store, er selvklatrende og dekker godt. Det eneste de trenger er et godt og rommelig plantehull inntil bergveggen.
Du kan også fylle jord i lommer og sprekker og prøve å etablere noen tørke og skyggetålende steinbedsplanter. F.eks skyggesildre og Ajuga repens. Som er de jeg kommer på i farten :) Men andre har sikkert flere forslag hvis du går for steinbedsplanter.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg aimar Tor Jan 19, 2017 19:04

Einer er vintergrønn og tåler ganske mye både vind og salt, så jeg vil anbefale einer. Vanlig norsk einer vokser jo både ganske høyt til fjells og på svaberg langs kysten. Tindved er ikke vintergrønn, men kan også brukes på utsatte plasser.
Der det er mer skygge kan kanskje Barlind være et bra alternativ dersom du får skjermet litt for vinden

Strandnellik er en fin staude på kysten, men den bør helst ha litt sol.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg timanna Fre Jan 20, 2017 4:04

I en stor krukke kan du ha mye forskjellig. F.eks. sommerblomster som varierer fra år til år, det synes jeg er fint. Eller løytnantshjerte, f.eks. Den blir stor og er veldig herdig. En buskrose kan også være fint! Jeg har hatt mange roser i potter, og de kan overleve vinteren selv hos meg! Men litt utskiftning må til 8)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg SiljeO Fre Jan 20, 2017 22:53

Tusen takk for svar! :) Nå fikk jeg mange planteideer å sjekke ut. :) Når våren nærmer seg litt mer skal jeg ta å kjøre et stykke til et skikkelig gartneri, og høre hva de sier også. Det nærmeste stedet å kjøpe planter her er plantasjen, men der virker det ikke som om de kan svare på så mye om det de selger.

Jeg hadde tenkt å prøve å plante noe på hyllene i muren, men en klatreplante hørtes jo enda bedre ut. Kan den plantes i store krukker? Eller om jeg murer opp noe til den? For jeg har ingen plass å grave noe plantehull, jeg har bare et tynt lag grus liggende på massivt fjell... :( Jeg har ikke et gram jord på hele tomten, men skal få tilkjørt jord til hagen til våren.

Det er lite inspirasjon å hente i nabolaget her dessverre. I hele boligfeltet finner jeg to gressplener og en skikkelig grønn thujahekk. Ellers er moten asfalt eller brostein på hele uteområdet, og noe vissent i en krukke. Jeg ønsker meg mye mer grønt, og håper virkelig jeg skal klare å holde liv i noe.
SiljeO

Innlegg Utålmodig Søn Jan 22, 2017 15:45

Du kan jo prøve å ta kontakt med Dragland planteskole, de er vant til planter for vær :) Du kan jo legge store stein spredt i bedet, eller drivved (som du delvis graver ned), for å gi ly til plantene?
Instagram: plantetid
Utålmodig

Innlegg Nienna Søn Jan 22, 2017 20:43

Hvis du murer opp et rommelig opphøyd bed kan du sikkert få en klatrehortensia til å trives. Jeg har selv en vindfull hage hvor vinden ofte bringer med seg salt fra havet. Men klatrehortensiaen min trives. Siden den klatrer ved hjelp av sugerøtter, henter den også vann fra andre kilder enn jorden. Og jeg har sett den dekke veiskjæringer ved fergeleier hvor det sannsynligvis er minimalt med jord der hovedrøttene er plantet :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Solveig Man Jan 23, 2017 15:31

Velkommen til forumet!
Temaet har vært tatt opp før, så kanskje finner du noen tips i en tidligere tråd.

Det kan høres ut som om du har litt av samme problemene som meg, men jeg slipper saltsprut. Inngangspartiet vårt er vestvendt og er ganske utsatt for vind. Jeg ønsker å kunne pynte opp ved inngangspartiet både til jul og ellers, men må stadig ut og plukke vekk både lykter og annet, ellers knuser det, eller forsvinner rundt hushjørnet.... :roll:

Du har mulighet til å skjerme dette partiet på flere måter. Dere kan støype ned stolpesko og sette opp en solid lav levegg mellom huset og "steinrøysa". Det bør i så fall være litt glis mellom bordene. ellers blir det kraftig turbulens på innsiden. Hvis dere i tillegg (evt. istedenfor) lager et bed på innsiden og planter en hekk av barlind, så vil begge deler bremse vinden og gi bedre "mikroklima" for plantene i dette området. Barlind tåler både salt, mye vind og skygge, og kan klippes i ønsket høyde (tåler godt beskjæring). Sorten Taxus media 'Farmen" blir ca. 1-1,3 m og setter ikke bær (greit hvis det er barn i området). Sorten 'Green Mountain' blir ca. 80-100cm og kan få litt bær, men ikke så mye. Sorten 'Summergold' blir mer limegrønn og vokser litt mer flatt utover enn i høyden, så den passer ikke til hekk. Men den er flott sammen med f.eks. prydgress og Hosta. Pass godt på med vanning til de har etablert seg, og gi de litt gjødsel, ellers kan de få en bronseaktig tone.

Som noen allerede har nevnt, kan klatrehortensia dekke bra i skråningen til høyre. Med tiden vil den nok dekke det meste der, så hvis du setter ned andre ting, kan det hende du må flytte en del planter, spesielt små fjellhageplanter. Vær obs på at klatrehortensia trenger noen år på å etablere seg, så det kan nok gå 2-3 år før den begynner å vokse noe særlig.
Det kan uansett være lurt å sette opp en mur i forkant av denne skråningen, både for å hindre at jorden raser ut, og for å få plass til mer jord. Hvis du velger andre planter enn klatrehortensia, kan f.eks. takløk, div. nelliktyper, strandnellik og Lewisia trives i steinfyllingen, spesielt hvis du blander inn en del god jord (posejord?!) i massen som allerede er der.

Jeg fant denne på nettet, se "Grøntveileder for region vest" helt øverst. Fra side 52 og nedover finner du lister som viser hva slags trær, busker, stauder osv. som tåler salt og mye vind.
Den viser at mange planter kan tåle slik påkjenninger. Her er noen av disse plantene:

Alperips - Ribes alpinum
Kristtorn - Ilex meservae
Blærespirea - Physcarpus opulus ( f.eks. 'Diabolo' eller 'Dart's Gold)
Liguster - Ligustrum vulgare
Dvergsyrin - Syringa meyeri 'Palibin'
Nikkesyrin - Syringa reflexa
Potentilla frutescens. Det finnes en lav rosa utgave også, hvis du ikke er begeistrtret for gult. Den heter Potentilla 'Lovely Pink'.
Rogn vokser ofte helt ute ved kysten og tåler mye.
Fagerrogn Sorbus meinichii er en som skal tåle mye salt og vind, men du bør i så fall tenke over hva naboer kan tolerere av trær. Jeg bruker vanlig rogn til å sile vinden fra nord, og klipper den kraftig ned hvert år i januar/ februar. Da blir den tett og fin.
Sibirertebusk - Caragena asborescens
Ungarsk syrin - Syringa josikaea
Weigela florida (mange flotte utgaver, f.eks .den variegerte Weigela 'Nana Variegata' som blir en lav fin busk med nydelig bladverk.
Viburnum lantana

At det er fullt mulig å lage seg en frodig og flott hage ute ved kysten, kan du se her . Se billedserie m. 10 bilder nederst i artikkelen. Her er mer fra denne hagen.

Tips om planter som tåler salt og vind
Andre linker med tips om planter for slikt klima finner du her.

Lykke til!
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg SiljeO Tir Jan 31, 2017 0:19

Tusen takk dere, nå har jeg fått mye å tenke på. :) Og en fantastisk liste med planter å se på. :) Jeg elsker rogn, og tenkte å prøve en på forsiden av huset, så jeg ble ekstra glad for å se den på listen over planter som kanskje vil trives her. :D Hvor mye jord trenger jeg for å plante et skikkelig tre som rogn? Kristtorn er også nydelig, og når jeg tenker meg om er det veldig mange andre som har det i kommunen her., det tar jeg som et godt tegn. Mulig jeg er litt sær, men jeg liker faktisk gult mye bedre enn rosa. Når jeg skal gå løs på hage på andre siden av huset har jeg mest lyst til å holde meg til blomster i rødt, oransje og gult.

Hvor langt fra havet får man mye salt? Jeg bor litt lengre unna enn det ser ut som på bildet ser jeg nå. Det er en liten skråning og litt flatt før det stuper ned mot vannet. Kanskje 150 meter til sammen. Her på en øy hadde jeg ikke tenkt på at det var så sjønært. :roll: Nå når jeg tenker litt mer så vet jeg jo at det regner sideveis og at vinduene mine har mer enn nok salt, så plantene får vel en del. Men jeg bor ikke i fjæra der bølgene omtrent slår over hagen i alle fall.
SiljeO

Innlegg Solveig Ons Feb 01, 2017 11:01

Angående plantedybde ved planting av trær, så kan du lese litt om det her.

Når det blåser kraftig, er det utrolig hvor langt innover land saltdrevet kan komme. Det blir selvsagt ikke så mye som om du bodde helt inntil sjøkanten, men en del blir det nok, og spesielt uten busker eller trær som skjermer.

Hvis du skal ha en eller flere krukker foran inngangsdøren, så bør du kanskje gå for krukker som er firkanta og litt brede/ vide. De står mer stødig enn runde og høye. Det bør også være litt tyngde på de, slik at de står stødig. Uansett hvilke planter du velger der så bør de ikke være for høye. Jo høyere de blir, jo mer tak får vinden, og sjansen for at krukka velter øker. Du har et par downlights på veggen, så hvis du finner planter som trives der, kan det blir veldig fint med krukker under disse lampene.

Det finnes jo mye lekkert å få i dine favorittfarger. En kjempeflott staude er Ligularia. Navnesortene 'Britt Marie Crawford' og 'Desdemona' har spesielt fine blader, men de bør plantes litt i le, for de store bladene kan skades hvis de står helt åpent. Hosta er en fin plante, og de finnes også med småblada typer, som er mindre utsatt enn enn de megasvære som f.eks. 'Sum and Substance' . Liker du ikke fargen på blomstene (som oftest fiolette), så er det bare å klippe vekk blomsterstilkene. Det er jo for bladene sin skyld jeg har et stort utvalg av disse.
Dagliljer tåler salt og finnes i både gult, orange, hvitt og rødt, i tillegg til mange andre farger.
Filipendula (mjødurt) finnes i hvitblomstrende utgaver med fint bladverk. Navnesortene F. ulmaria 'Aurea' og 'Variegata' har spesielt fint bladverk. Begge er veldig fint sammen med mørkblada planter som f.eks. Heuchera. Prydgress kan du også ha i kombinasjon med andre stauder.
Lychnis x arkwrightii 'Vesuvius' liker du kanskje også, med sitt mørke bladverk og rødorange blomster.
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest