Ooops, kaosbed, hjælp!

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Ooops, kaosbed, hjælp!

Innlegg Hagekaos Man Jan 30, 2017 16:37

Hei dere!

Sommeren som kommer blir min fjerde sommer med hage, og jeg som trodde jeg ikke likte viser seg å elske det :D Meeen, det er så vanskelig å få til fine bed! Vi har en liten hage, og jeg vil gjerne ha den kjempefrodig, omgitt av planter i både høyt og lavt. Innerst hagen har vi et ganske stort nordvendt bed på nedsiden av en mur, så her er det stort sett skygge eller halvskygge. Klimasone 3/4, og leirjord.

Jeg brukte den første sommeren på å se hva som poppet opp, den andre på å rive opp det jeg ikke likte og impulskjøpe én og én plante som ikke passer sammen, den tredje på å begynne å flytte de som ikke passer inn, og nå prøver jeg altså endelig å lage en plan :roll:

Her ser dere bedet:

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg er veldig glad i fint bladverk, og liker godt de limegrønne plantene her inne i skyggen, men hvordan får man dem til å funke med andre planter? Jeg ser for meg et bed i rosa, burgunder, lime og kanskje kremgult..? Har tenkt på følgende: Svarthyll black lace, syrinhortensia limelight på stamme kanskje..? Brunnera Mr. Morse, Heuchera Rose granita, Papaver orientalis Pattys plum, myske som bunndekker, høstormedrue og astilber i ulike rosatoner. Liker godt fargene i dette dårlige screeshotet fra "Love your garden":

Bilde

Noen som har forslag til planter jeg kan bruke, og hvordan jeg får de limefargede plantene til å passe inn med resten..?

Tusen takk for hjelp!
Hagekaos
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Ooops, kaosbed, hjælp!

Innlegg Villrose Man Jan 30, 2017 17:30

Mye fint her! Husk på at svarthyll og syrinhortensia blir ganske store etter hvert. Myske kan være vel ivrig til å dekke bunnen. Hasselurt er en veldig vakker bunndekker. Jeg har de fleste du nevner her i halvskygge.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Hagekaos Man Jan 30, 2017 20:38

Takk for svar! :D Hm, ja det blir kanskje litt voldsomt med svarthyll og syrinhortensia? Tenkte det kunne være fint med noe som gir litt volum om vinteren også, og i såfall plassere dem i bunnen av bedet. Svarthyllen kan vel beskjæres ganske hardt? Synes bladene er så fine :) Og de visne blomsterstandene til limelighten er jo superfine med rimfrost på. Skal tenke litt videre på det der :)

Jeg har tenkt at jeg skal plante ganske tett i år, og så heller dele og flytte etterhvert, for nå er jeg lei av kaotisk og glissent bed.. Hva med bladplanter som fyller opp litt, hosta Sum and substance for eksempel..? Og forslag til hva jeg kan plante ved siden av de limegrønne løytnantshjertene for å få til litt harmoni her? :roll:

Så mysken sprer seg veldig ja, hm. Synes den er så nydelig, og nå er bedet invadert av krypjonsokkoll, som i grunnen er ganske fin, men jeg vil egentlig ikke ha blå blomster, og krypfredløs, som jeg liker bladverket på, men som ikke passer inn med knallgule blomster.. Så kanske mysken kan konkurrere med dem da, eller?

Oioi som jeg gleder meg til våren! :jump:
Hagekaos

Innlegg Nienna Man Jan 30, 2017 21:29

Jeg har blitt litt hekta på gult myskegress :) Det passer liksom inn overalt, og takler både sol og skygge. Jeg har endel kaos i bedene fordi plantene har sine egne meninger om hva som er pent, og derfor sprer seg og frør seg fortere enn jeg luker. Så da er det fint med en plante som binder det hele sammen :) Myske er også veldig fint synes jeg. Og ikke så vanskelig å begrense. Dessuten en utrolig effektiv bunndekker.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg aimar Man Jan 30, 2017 21:54

Jeg syns bedet mangler litt høye planter opp mot den bakerste muren og gjerdet. Svarthyll Black Lace og Syrinhortensia og noen prydgress syns jeg var perfekte forslag, og du kan jo ta fram beskjæringssaksa og holde dem litt i sjakk. Men du må ikke ha bare høye ting i bakkant, også noe i mellomstørrelse.
Hvis du feks har svarthylllen og syrinhortensia litt opp mer mot venstre, kunne du kanskje ha et eller to felt med bronseblad litt mot høyre. Hvis du vil ha noe som også er litt stas med i vinterhalvåret, så vil jo barlind trives godt i skyggen. Kanskje noen opprettvoksende barlind midt på, og en helt lav barlind aller lengst til høyre.
Så hvis du da bruker de andre litt lavere plantene du foreslo litt imellom og i forkant, så blir det et fint bed med gode farger som harmonerer godt.
aimar

Innlegg Villrose Man Jan 30, 2017 22:58

Ja, du ma åbsolutt ha svarthyll og syrinhortensia. Favoritter hos meg :) Men plant dem langt fra hverandre, og tenk at de blir høye og litt brede også, når du plasserer dem i bedet....
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Hagekaos Tir Jan 31, 2017 11:45

Så hyggelig med god hjelp, tusen takk! :D

Da tenker jeg at jeg ihvertfall går for svarthyllen og syrinhortensia, og så var det jo lurt å finne noe som er litt halvhøyt som du sier aimar, for nå er det så veldig hulter til bulter høyt og lavt. Og gult myskegress var fint!! Vintergrønt har jeg ikke tenkt på, men det er jo kanskje lurt.. Vi ser dette bedet fra stua hele året, så fint å ha noe pent der om vinteren også.

Og så tror jeg at jeg tar sjansen på mysken, for jeg vil gjerne ha noe som dekker den bare jorda, og bark er jeg ikke så fan av. Da får det heller være litt plantekaos :lol: Hasselurten er også nydelig, men jeg har fortsått det sånn at den sprer seg veldig sakte, så hvis den skal dekke kjapt må man plante veldig mange?

Føles deilig å ha en begynnende plan må jeg si! Tusen takk igjen! :D
Hagekaos

Innlegg Nienna Tir Jan 31, 2017 20:06

Hasselurten er litt treg hos meg. Men veldig fin med de blanke runde bladene :) Myske og krypjonsokkoll er omtrent jevnbyrdige. Den ene vil neppe utkonkurrere den andre. Jeg har begge, og river bare bort det som truer naboplanter. Milium effusum, "Aureum", gult myskegress er også en god bunndekker.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hagekaos Tir Jan 31, 2017 20:40

Takk! Må skrive handleliste jeg nå :D
Hagekaos

Innlegg Magne Ons Feb 01, 2017 10:03

Jeg tror jeg ville vært forsiktig med å plante trær som svarthyll i bedet. De blir svære og kan skygge ut staudene. Om du likevel vil ha et tre med mørke blader så ville kanskje heller gått for et prydeple, kanskje sorten - 'Royalty'. Såvidt jeg vet så finnes det en prydrips med mørke bladet. Den blir omtrent som en vanlig ripsbusk i omfang, men kan beskjæres ganske mye år om annet. Men jeg synes bedet allerede var veldig fint. Av prydgress bør du få inn limegult Hakonegress: Hakonechloa macra 'aureola' Den vil vokse nydelig foran i bedet og henge litt nedover steinene. Du kan også satse på en storknebbtype som heter Geranium 'Dark Reiter group' med helt mørke blader. Så bør du nok vurdere å ha litt større grupper av hver plantetype. Det gir nok et roligere inntrykk.
Hilsen Magne
Brukerens avatar
Magne

Innlegg Nienna Ons Feb 01, 2017 10:58

Høstormedrue "Pink spike" er en høyreist staude som har nesten svarte flikete blad og som ligner litt på svarthyll "Black lace". Den har pent bladverk hele sesongen og vokser forholdsvis sakte slik at den kan stå lenge uten å måtte deles.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Solveig Ons Feb 01, 2017 11:18

Navnesortene 'Black Negligee' og 'Atropurpurea' av høstormedrue blir enda litt høyere og er et godt alternativ til hyllen. Du får plass til adskillig mer i dette bedet hvis du går for en av de i steden.
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hagekaos Ons Feb 01, 2017 15:43

Hm, der fikk jeg jo enda noe å tenke på.. Nå kom jeg på at jeg allerede har en høstormedrue Black negligee i bedet. Jeg plantet den som barrot i fjor samtidig som de gulbladete løytnantshjertene og tenkte den skulle bli stor og fin i løpet av sommeren. Men løytnantshjertene ble både høye og brede, og høstormedruen ble kanskje..20 cm? Er det normalt at den er såpass treig, eller betyr det at den ikke trives? Den står nok ganske skyggefullt nå, litt til venstre for lupinen. Burde jeg flytte den så den får litt sol eller? Hadde helt glemt den jeg :?

Og så litt fler av hver type ja..., det var disse nybegynnerfeilene :( Men jeg tror jeg skjønner litt mer hva jeg liker nå, og hva som kan trives hos meg, og så er det jo super hjelp å få her! Så, ut med de jeg ikke liker, og inn med fler av de jeg liker som står der fra før, pluss bestemme meg for disse nye da..

Fant et innlegg om svarthyllen hos Claus Dalby hvor han skriver at han har den i bedet, men kutter den helt ned hvert år så den aldri får vokse seg stor. Da forsvinner jo mye av blomstringen, så kanskje det er bedre å heller gå for høstormedruen som dere foreslår. Burde jeg plante flere sammen med den jeg har, eller blir den stor nok som fokuspunkt alene? Takk for alle supre råd! :jump:
Hagekaos

Kaosbedet, sånn ble det.

Innlegg Hagekaos Man Sep 04, 2017 20:35

Takk for all hjelpen med gode råd om planter til dette kaosbedet mitt! :D

I løpet av våren og sommeren har hele bedet blitt gravd opp og renset for ugress, mannen min har laget to nivåer, det har blitt tilført næring og god jord, og rundt hundre stauder har blitt plantet ut. Jeg har aldri komponert et bed før, men jeg er veldig fornøyd! Fargene går i burgunder, rosa, brunsort, kremgul, hvitt og limegrønt. En del planter vil ikke blomstre før neste år, blant annet rødkvann, ulike solhatter og diverse orienvalmuer, så det blir spennende.

En liten måneskinnslønn skal flyttes på og erstattes med en oppstammet syrinhortensia, og en av astilbene som viste seg å være litt vel kraftig i fargen skal byttes ut med en vingebeinved. Ellers skal det meste få stå og legge på seg så bedet forhåpentligvis blir frodig og fint om ikke så lenge. :) Hvis ikke sneglene tar knekken på dem først.. :(

Bilde

Bilde

Bilde

Planter i bedet:

Hvitt

-myske
-forglemmegeisøster Mr. Morse
-veronica Charlotte
-en hvit peon med åpne blomster, usikker på navn

Kremgult

-smørblomst Citrinus
-ballblom Cheddar
-baptisia Vanilla cream

Lime

-stormarikåpe
-alunrot Lime marmelade
-japanstarr
-gult myskegress
-japanlønn Shirasawanum
-hosta Sum and substance

Rosa

-diverste rosa astilber
-lupin Mini gallery red
-japanstarr
-solhatt Fatal attraction
-orientvalmue Manhattan og Bolero
-alunrot Berry smoothie
-storstjerneskjerm Roma og Venice
-mjødurt Red umbrella

Burgunder

-rødkvann
-flekkhjortetrøst Atropurpureum
-orientvalmue Pattys Plum
-alunrot Carnival rose granita, Grape Soda

Brunt

-krypjonsokkoll Black scallop
-høstormedrue Black negligee og Brunette

Og sikkert noe mer jeg har glemt.. :)
Hagekaos

Innlegg toveve Man Sep 04, 2017 23:00

Så flott det har blitt :)
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Nienna Man Sep 04, 2017 23:27

Kjempeflott og velkomponert bed :star: Godt jobbet :) Tror du har valgt ganske sneglesikre planter også. Men pass på solhattene. De blir spist før de kommer opp av jorden her hos meg. Lupiner er også utsatt.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest