Kant rundt blomsterbed

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kant rundt blomsterbed

Innlegg StineMa Fre Jun 16, 2017 15:04

Vi har tre blomsterbed som går langs husveggene og jeg ønsker å skifte ut den kanten vi nå har (se bildene), og også de hellene som går langs bedene. Har dere noen gode tips til fine og smarte løsninger? Langs den ene veggen går også innkjørselen med grus, så der er bedet kun avgrenset med litt større steiner (på størrelse med 1-2 knyttnever), men der ønsker jeg å lage opphøyet bed dersom det er mulig (dette er et rosebed, men bladene begynner ikke før et godt stykke opp på greinene (se dette innlegget for mer informasjon). Er det da best å bruke planker, á la pallekarmer, eller kan man også bruke noe mur/blokker av noe slag? Det skal sies at vi i dette bedet er ganske plaget med skvallerkål, men kanskje det vil hjelpe litt på sikt hvis man gjør det om til et opphøyet bed (tenker mye luking først, forbedrign av jord, ny jord, evt. aviser)? Mye synsing fra en nybegynner her nå :lol: men tar imot alle tips og gode råd om hva som kan/ikke kan og bør/ikke bør gjøres med stor glede :D

Bilde

Bilde
StineMa
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Kant rundt blomsterbed

Innlegg Runegutt Ons Sep 20, 2017 22:57

Dette ville jeg gjort nå i høst:
Gravd opp bed med rose og det hele, deretter siktet jorda, dor å være sikker på at der ikke finnes skvalderkål.
Så ville jeg laget en god og høg kant av knekkheller eller stein.
Så ville jeg fyldt den ugrasfrie jorda tilbake, planta rosene, og dekt jorda med mengder med tang.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg timanna Tor Sep 21, 2017 18:15

Det er jo ikke alle som bor i fjæra ... Hvis du ikke har tilgang på tang, vil nok kompost gjøre susen.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Tor Sep 21, 2017 19:46

timanna skrev:Det er jo ikke alle som bor i fjæra ... Hvis du ikke har tilgang på tang, vil nok kompost gjøre susen.

Æ kan pakke og sende
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest