Nytt staudebed

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Nytt staudebed

Innlegg Nikoline Man Jul 17, 2017 21:00

Vi har endelig funnet tid til å begynne å planlegge staudebedet vi skal ha ned mot veien. Vi har ganske god plass, minst 5x2 meter, bedet er sydvendt med sol hele dagen, skrår nedover, leirjord. Ønsker meg et litt spennende bed hvor plantene går nok igjen til at det harmonerer, men det er jo så mange stauder jeg har lyst på at det blir vanskelig å prioritere! Vedlagt et bilde som viser litt hva jeg ser for meg, er det noen som har gode råd? Plantene som er avbildet er (i ikke riktig rekkefølge): iris, geranium, kjempestikle, papaver, salvie, moskuskattost, malurt, purpursolhatt, strandkattehale, storstjerneskjerm, oktoberbergknapp, poppelrose, duppesoleie, nepeta, lammeøre, sølvarve.

Har i tillegg til staudene også vurdert å sette inn noen roser og peoner innimellom, eller hosta, men enn så lenge er det ikke på planen. :)

Bilde
Brukerens avatar
Nikoline
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Nytt staudebed

Innlegg Amfjell Tor Jul 20, 2017 12:00

Det vert fantastisk.
Amfjell

Innlegg aimar Tor Jul 20, 2017 16:40

Du har valgt supre sorter og farger som passer fint sammen, så dette blir nok bra. Men du bør vel jobbe litt med jorda først, få blandet inn godt med kompost og sand.
aimar

Innlegg jensen Man Jul 24, 2017 12:54

Jeg ville plantet i noen orientalske liljer for høstblomstring, og noen vårløk for blomstring tidlig vår, ellers ser det bra ut, du har en grei miks av tidligblomstrende og andre stauder som dekker over de som blir stygge/visner ned utover sommeren (duppesoleie, orientvalmue, stjerneskjerm).
Trillium.no - Villinnsamlede frø fra Kina
Facebook-side med plantebilder
Brukerens avatar
jensen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Turi Fre Sep 15, 2017 7:25

¨Det er så spennende med nye bed! Kul måte du har laget bildet på, det skal jeg prøve selv.
Jeg hadde kjørt på med masser av vårløk fordi du har ikke noe som blomstrer særlig tidlig og et rent staudebed på våren kan være litt trist.
Kanskje tre busker også imellom for struktur og høyde året rundt? Jeg hadde dvergkirsebær i forrige hage og den var fin og rund og hadde nydelige blomster tidlig på våren. Ellers i året ble den bare grønn og grei.
Funkishagen
Brukerens avatar
Turi

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 2 gjester