Self binding gravel

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Self binding gravel

Innlegg Hagekaos Tor Des 07, 2017 20:36

Noen som vet hvor man får tak i det som på engelsk kalles "self binding gravel"?

Det er finkornet grus blandet med resin (tror jeg), som gir en stabil overflate som likevel er drenerende. Og veldig fint, synes jeg! Finnes mange engelske sider, men de norske grusleverandørene jeg har ringt til har ikke hørt om dette. Noen av dere som har? :)

Det er vel dette eller noe lignende de har lagt på slottsplassen tror jeg?

Her er et eksempel:

https://www.clearstonepaving.co.uk/

Takk for svar :D
Hagekaos
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Self binding gravel

Innlegg calypso Fre Des 08, 2017 9:49

Dette belegget skal legges med asfalt som underlag. Og de opererer med uttrykket "drenerende asfalt", som også er nytt for meg. Du bør ringe dem og høre om de har noen kontakter i Norge.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg aimar Fre Des 08, 2017 17:55

Du kan sjekke ut Dansk Overfladebehandling www.dob.dk og et stoff som heter Vegecol. Tror kanskje det er det du er ute etter.

http://dob.dk/project/vegecol/
aimar
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Arild Tir Des 12, 2017 18:12

Første gangen jeg la merke til den typen grus var i 1994 så jeg tror ikke det er direkte nytt. Jeg mistenker også at det er noe lignende de har lagt rundt Lille Lungegårdsvann i Bergen. Til å begynne med ligger det mye løs grus på toppen, men etter hvert går det vekk. Jeg tror ikke det drenerer, som for eksempel brostein lagt i sand gjør. Det er asfalt eller betong under, men overflaten er delvis gjennomtrengbar som nettsiden beskriver. Jeg antar at de mener overflaten, siden det er småstein presset ned i noe som hefter. Resin er et generelt begrep; benar olje, owatrol, noen typer plastik er resinbasert, fenolplastik, som bakelit, melamin; plastikoverflaten i laminatgulv,... Vet ikke hva de bruker til denne grusen.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Ons Des 13, 2017 12:25

Det høres ut som oljegrus, synes jeg.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Ons Des 13, 2017 14:19

Det er ikke helt det samme som oljegrus, den er finere, finere enn ulike typer asfalt brukt til kjørefelt. Den har ikke noe av den svarte petroleumsfargen, -lukt eller oljefilm som ny asfalt har. Det er jo et veidekke så noen grunnleggende likheter er der. Den beige gyldne grusen er presset ned i noe med omtrent samme farge, og jeg antar det er flere fargenyanser å velge mellom
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg -Jorun- Lør Jan 27, 2018 19:18

Er det dét som ligger på Slottsplassen? Lagt av DOB som er linket til i forrige svar.
-Jorun-

Innlegg timanna Lør Jan 27, 2018 21:04

På slottsplassen er det øverste dekket et lag sand som er stabilisert med vegecol.Jeg vet ikke om dette er self-binding gravel, det står ikke noe om det på siden til Statsbygg, der jeg fant informasjonen.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest