Blodmel vs benmel?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Blodmel vs benmel?

Innlegg Utålmodig Søn Mai 06, 2018 9:21

Tid for å gjødsle litt i hagen, og snart tid for å gjødsle tulipaner og grønnsaker. Noen som vet forskjell på benmel og blodmel? Har alltid brukt benmel når jeg planter roser og tulipaner, og strødd det rundt roser om våren og over tulipaner når de har blomstret av. Er blodmel stort sett det samme? Fordeler? Ulemper?
Instagram: plantetid
Utålmodig
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Blodmel vs benmel?

Innlegg Amfjell Søn Mai 06, 2018 9:45

Eg er ikkje den stor eksperten på gjødsel så eg vonar det kjem noken som kan sei noke meir utfyllande. Eg brukar beinmjøl på laukplanter, klematis og roser, det er eit langtidsvirkande gjødsel. Blodmjøl er rikt på nitrogen og hurtigvirkande, og vert brukt på planter som skal utvikle bladmasse td grønsaker.
Amfjell
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg calypso Søn Mai 06, 2018 10:04

For å være realistisk: dette har liten nytteverdi som plantenæring. Det var selvsagt noe annet i "gamle dager", dengang var det ikke så mange alternativer, og slakteriavfall var greit å ty til, billig var det også.
Benmel har "langtidsvirkning"? - akkurat som annet avfall som må nedbrytes før plantene kan gjøre seg nytte av det.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Søn Mai 06, 2018 18:40

Beinmel er ganske bra ved planting av flerårige som roser og andre riktblomstrende vekster, man får forsfor tilgjengelig i rotsonen med en gang. Det er hovedsakelig forsforgjødsel selv om der er en del nitrogen. Fosfor er ikke vannløselig på samme måte som andre næringstoffer, med mindre det er superfosfat tar det et par år før det når røttene når det blandes i øverste jordlag. Man tilsetter vanligvis ikke beinmel hvert år, et vanlig råd er ca 3 hvert år for jords om må holdes i hevd. Det kommer helt an på jordtypen og når man bruker hønsegjødsel eller annet med fosfor skal man i teorien ikke mangle dette næringstoffet. Beinmel ved planting i sandjord og næringsfattig jord er optimalt for roser og slikt.

Blodmel er hovedsakelig nitrogengjødsel, og man må tilføre en-to spiseskjeer ganske ofte siden det er korvarig. Det får fart på mikrolivet i jorden om man har mye lite omdannet kvist og slikt i jorden. Man skal visst ikke bruke for mye av det, det et er mye nitrogen og over tid tror jeg det er noe med sur effekt på jorden.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest