Når man har overtatt en gammel hage

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Når man har overtatt en gammel hage

Innlegg Grønnpia Søn Mai 27, 2018 18:08

... finnes det noen uskrevne regler for hva man kan gjøre med den? Saken er at vi kjøpte et hus for tre år siden, der de gamle eierne gikk lei av stauder og roser for ti-femten år siden og plantet massevis av busker i stedet. Jeg har fjernet alt på framsiden av huset og har prøvd å få skikk på de på baksiden, jeg kutter og kutter og prøver å få dem til. Men akk, de vokser og gror, og jeg har lyst til å grave opp hele skiten. Men passer det seg at jeg massakrerer store, etablerte (og dårlig vedlikeholdte) Hurdalsroser?
Har endelig fått hage! Stjørdal, H3/4
Grønnpia
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Når man har overtatt en gammel hage

Innlegg Nienna Søn Mai 27, 2018 20:57

Ja, jeg synes at du skal kutte hurdalsrosene slik at det bare står en halvmeter igjen. Etter blomstringen hvis du vil ha med deg den :) Og hvis andre busker bare er forvokste og forsømte " tretten på dusinet busker" ser jeg ingen grunn til å hegne om dem hvis du har andre planer. Det er jo din hage :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Grønnpia Søn Mai 27, 2018 21:27

Jeg kutta dem ned til halvmeteren for to år siden, men de er fryktelig villige og er over to meter høye nå. Men du har rett, jeg må få med meg blomstringa i det minste. :) I dag var det tre skjermleddved og en blærespirea i samme størrelse som måtte finne seg i en stuss.
Har endelig fått hage! Stjørdal, H3/4
Grønnpia

Innlegg Sony Søn Jun 03, 2018 11:06

Jeg kan ikke se noe feil med å kvitte seg med planter man ikke vil ha i hagen, men jeg syns det er greit å gi bort sånt til venner og bekjente, eller på finn eller noe. De buskene du slett ikke vil ha mer kan kanskje gi noen andre den hekken de ikke ville hatt råd til å kjøpe. :) Du sparer deg også noe arbeid om noen vil grave dem opp for å ta med seg. ;)
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest