Beplantning i skråning, forslag??

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Beplantning i skråning, forslag??

Innlegg Thunderstroke Tor Apr 18, 2019 19:41

Heisann her kommer et kort lite spørsmål, eller ikke..

Driver å ordner ny drenering rundt huset mitt, og noen gamle syrintrær å en busk ble flyttet da disse ble i veien for gravemaskinen.
Der trærne var er det nå en skråning med 30-40 graders helling og 1 meters høyde lengden er 16 meter. (Bare 6-7 meter på bildet).
Det er denne biten på bildet jeg vil konsentrere meg om nå.
Jorden er en blanding av sand og leire.
Om noe annet jordslag bør blandes inn så si fra nå :)

Planen er å få beplantet denne skråningen.
Fra toppen og inn mot husvegg blir det ca 3 meter gressplen å jeg har tenkt å sette tilbake peoner (store rosa blomster) som var der tidligere, disse er nå delt opp å står i potte.
Det treet som er helt til venstre er noe gammelt noe med hvite bær på tror jeg det var. Dette står halvt oppe og til toppen av skråningen.
Busken til høyre er en voksevillig sak med gule blader/blomster om jeg ikke husker feil.
Jeg har en liten plan om ei litt brei trapp sånn ca mitt på bildet.

((Fra busken og videre til høyre faller skråningen både i grader og høyde ned til 0. avsluttet med et lite tynt syrintre. Denne biten kan vi komme tilbake til senere))

Plassen er rett mot sør.
Om det blir suksess med hostafrøene har jeg 3 typer hosta som hvertfall skal i skråningen.

Men her er det jo plass til så mye mer å trenger da forslag fra dere om hvem hva hvor..
Åpen for all slags morsomme fargerike kombinasjoner av planter. Duk under skal jeg ha siden det tidligere var bare ugress å bringebærlignende pinner av no slag .
Vil gjerne også ha slik at blomster kommer fra vår til høst den ene etter den andre.
Det ble litt langt dette men håper dere kan hjelpe :) Vet at husveggen ser slitt ut men denne blir byttet til høsten.
Vedlegg
red.jpg
Thunderstroke
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Beplantning i skråning, forslag??

Innlegg Nienna Tor Mai 23, 2019 23:18

Kanskje litt seint å komme med forslag nå? Men jeg tror jeg ville hatt hosta, bunndekkeroser, f.eks fairy og storkenebb geranium rozanne. Både rosene og storkenebbene har lang blomstring, og bladverket til hosta er fint til langt utpå høsten. Siden du skal ha duk kan du ikke ha tidlige løkblomster som snøklokker og krokus hvis du da ikke gjør hullene til hostaene ekstra vide. Da vil bladverket til hosta skjule de visne løkblomstene. For tidlig blomstring kan du også ha noen primula juliae. De finnes i mange fine farger.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Beplantning i skråning, forslag??

Innlegg Grønnefingre Søn Mai 24, 2020 10:17

Heisann, Neida det er ikke for sent å svare . :) Skråningen har fått noen bergplanter samt Perleblomst. Ikke så mange enda men det blir flere etterhvert som jeg "høster" løk å setter ut. Ting tar tid.
Grønnefingre

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest