Fullstendig nybegynner spørsmål

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Fullstendig nybegynner spørsmål

Innlegg clatel Søn Mar 29, 2020 14:05

Heisann. Jeg er en helt fullstendig nybegynner med hage. Har bodd med asfalt og leilighet i 36 år og har virkelig ingen anelse. Så vi prøvde oss fram med hus og hage nå. Forrige år planta vi noen trær, busker og gress. Vi har også en stygg gjørmevegg vi ikke aner hva vi skal gjøre med. Vi planta noen busker inn i veggen uten hell. Vi har drenering ved grensen mellom jord og gjørme mot gjørmeveggen.

Nå vil vi fikse og jevne ut greesset over hele. Slik jeg har forstått det kan vi spe på med ca 3 cm jord for å jevne ut og la gresset vokse igjennom. Stemmer dette? Videre vil vi grave litt i gjørmen mellom gjørmeveggen og gresset. Så fylle det med jord opp i høyden slik at det er skrått. SÅ tenkte vi å legge på steiner for å holde på plass og plante noen bærbusker.

SÅ jeg lurer på om dette er noe man bare kan gjøre eller er det en helt usannsynlig fantasi fra vår side? Elelr kanskje mulig å gjøre, men det er ekstremt vanskelig å få til etc.

Setter stor pris på all hjelp. Legger ved noen bilder.
Vedlegg
o.jpg
m.jpg
clatel
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Fullstendig nybegynner spørsmål

Innlegg orm Søn Mar 29, 2020 16:36

Når det gjelder plenen kan man fylle store hull m. jord el. om den er svært ujevn legge på et tynt lag. 3 cm er kanskje tynt nok jordlag til at gresset vokser gjennom, men man trenger ikke så veldig mye jord for at gresset skal vokse. Er det store hull uten gress , bør man så gressfrø etter man har fylt opp hullene. Er ikke plenen veldig ujevn, kan det holde å strø på et tynt sandlag.