Hva er årets prosjekter i hagen?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva er årets prosjekter i hagen?

Innlegg NinaS Fre Apr 17, 2020 23:32

Tro det eller ei, så har jeg faktisk en bit hage igjen som er urørt!
På disse -snart 12 årene vi har bodd her, har jeg ikke fått bruke så mye tid på hagen som jeg hadde ønsket, men de siste to årene har jeg trappet litt ned på jobben som har vært LITT mer enn 37,5 timers uke de siste 10 årene.

Sånn så det ut her i mars i fjor.
Bilde
Vi eier fra stolpen og langs gaten. Garasjen er naboens, og jeg hadde tenkt å ha stakittgjerde her, men vurdere også barlind-hekk.
Jeg har ikke stresset med akkurat det, for andre deler av hagen har vært viktigere.

Sånn ser det imidlertidig ut nå da, om en ser andre veien.
Bilde
Det har ikke vært bare-bare å lage bedd her, for her er det stein. Sånn ca 3000 pr kvadratmeter.
Her er et blogginnlegg da jeg holdt på, -måtte faktisk solde jorda for jeg holdt på å bli gal.
https://ninasgaleverden.blogspot.com/20 ... sjekt.html
Jeg har tenkt at bedret skal føles veldig langt, -men er ikke helt sikker på at det er langt nok enda. MEN det er fokuspunktet i enden av gress-stien som står på årets prosjekt.

Egentlig trodde jeg ikke at jeg skulle begynne på det før i 2021, men nå får vi visst litt mer fritid pga et visst virus som sprer seg verre enn brunsneglen, så da er det lurt å benytte tiden til noe fornuftig. Jeg hadde tenkt å bruke gravemaskin til min lille installasjon, men dessverre så er det en sammenheng mellom hjemmetid og sjokoladespising, og jeg ser at en viss kropp trenger trimmen, så da dropper vi maskin.
Jeg vet ikke om jeg tør å beskrive hva jeg tenker å gjøre, -for tenk om jeg ikke får det til! ;) Men det innebærer altså granittstein, sement og en fontene, og er inspirert av klassisk hagekunst. Vi får se....
Ellers så skal jeg prøve meg på litt matnyttig i år, så jeg holder på å lage to lasagnabedd til dette. -Eller likbedd, som vi kaller de, da det ser ut som at jeg har begravd noen der.
Jeg skulle også skrive at jeg hadde planer om å flytte ut kantene på flere av beddene mine, mens et ble jeg faktisk ferdig med i kveld! :D
Bilde
Veldig greit med disse granitt-kantene, som kan flyttes på ved behov.

Det siste jeg har tenkt å gjøre i år, må jeg ha mannen med på, for jeg skal legge heller på platten min (det gjør jeg selv) og bygge levegg og pergola der. Jeg ønsker tak på deler av pergolaen, men syns prisene på de plexiglass-platene jeg har funnet, var horrible. Har også kjøpt et lite "utekjøkken" som skal stå her. (Skal jeg lage mat? Nope! Jeg skal selvsagt bruke det som arbeidsbenk til planter! :) )

Etter litt nærmere ettertanke, tror jeg det blir feil å kalle dette "det siste jeg har tenkt å gjøre" -for det er egentlig det første, og jeg kommer jo alltid på nye ting før jeg begynner på den neste! ;)

Hva skal du gjøre i hagen i år?
Nina
Ikke akkurat Moldes nye rosepike, men trolig like skitten etter en dag på jobb!
Min blogg: NinaS lille gale verden
Brukerens avatar
NinaS
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Hva er årets prosjekter i hagen?

Innlegg Line Cathrin Søn Apr 19, 2020 9:20

Du er gjøreløs som vanlig ser jeg. :lol: Det blir bra dette Nina, som alt annet du tar i. Nina Midas kunne kanskje vært et passelig kallenavn. :)

Mine planer er lengre enn et uår.
Vi fikk gjort svært mye i i hagens år 1, altså i fjor, men likevel er det svært mye på agendaen i år og. Slik så deler av haven ut for omtrent et år siden. Vi begynte fra null.
Bilde

Her fra en annen del av haven i september.

Bilde

Det gikk unna. To gravere i stedet for en blir det nybrott av. Omlag 120 kvadratmeter bed ble anlagt. Kjøkkenhave, Bordeouxhave, woodland, solskinnshave, liten dam, og mye mer.
Akkurat nå har jeg ikke hogget i sten hva som skal lages til i år. En rosebue skal opp. Kanskje blir det noe mer. ;) :mrgreen:
Første bud er dog å takle vår oversvømte kjøkkenhave. :roll: Selv om det er sjokoladetider som Nina nevnte så må nok maskineri på plass her. Hvis to vonde rygger skal holde seg igjennom sesongen må det til.
Nå som jeg skriver dette er det faktisk første dag hvor våren smiler til hagegale trøndere. Det er sol og det tørker. Det er på tide etter en svært våt vinter og sen vår.

Bilde
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Søn Apr 19, 2020 10:08

Her fortsetter jeg med prosjekt selvforsying.
Resultatet av 2019 er:
Potet -- Har mer enn nok, og naboene har fått endel
Gulrot--- Høsta siste i desember. Har handla såmaskin, for arealet skal økes kraftig
Grønnkål----Siste høsting i Januar, trenger mer
Bær: Utvider med en stikkelsbær og en Solbær

Ellers har jeg ordna tre nye dobble pallekarmer i går. Så totalt har jeg 15 dobbeltkarmer, 3 enkle og en trippelkarm,
Sistnevnte har vært brukt som jordbær- og rabarbrabarnehage

Det skal bygges flere opphøyde bed, av restemateriale fra fjorårets husarbeid (skifting av sørvegg)

Jord: Må fortsette å handle billigjord i mengder, og tilføre kompost, tang og hestemøkk.
Jeg bor på en bergknaus.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Søn Apr 19, 2020 13:09

Akkurat nå lager jeg kompostbed til gresskar. Og der havner absolutt alt av hageavfall, inklusive nesle og løvetannrøtter. Alt starter med jord, god jord som får være mest mulig i fred. I år skal jeg bare legge ny kompost i pallekarmene, ingenting som ligner på pløying og endevending av jord. Og dekke all jord som ikke blir dekket av plantene. Dette blir også første året at jeg ikke rydder i blomsterbed. Det visne fra i fjor skal få ligge. Og matplanter fra i fjor skal få blomstre.

Prosjektet er derfor å ikke gjøre mer enn høyst nødvendig :)

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg NinaS Søn Apr 19, 2020 23:17

Veldig hyggelig lesning! :)
Et lite bilde fra i dag
Bilde
Nina
Ikke akkurat Moldes nye rosepike, men trolig like skitten etter en dag på jobb!
Min blogg: NinaS lille gale verden
Brukerens avatar
NinaS
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg toveve Man Apr 20, 2020 16:05

Spennende prosjektet :) Det blir spennende å følge med :jump:
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg camlin Ons Apr 22, 2020 12:14

Årets plan er å gjøre om gammel åker, som har ligget brakk i omtrent 50 år, til kjøkkenhage. Det blir presenning som skal ligge i to år for å ta livet av det under med midlertidige pallekarmsbed for dyrking av litt smått. Et annet område er fullt av bringebær så der blir det veiduk med potetdyrking på. Regner med to års avling før det blir kjøkkenhage der også. Eventuelt bestemmer jeg meg for å brakke bare et område og da blir det med potetdyrking. Uansett er planen å lage jord samtidig som jeg får drept ugresset. Det er snakk om ca 200 kvm så å grave opp orker jeg ikke.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester