Liten hage trenger hjelp

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Liten hage trenger hjelp

Innlegg Frkbartnes Tir Apr 21, 2020 8:01

Har boligfeltets minste og mest ubrukelig hage. Jeg har et ønske om å oppgradere den, slik at den blir litt mer hyggelig.

Gjesteparkering:
Jeg kan ha parkeringsplassen til gjesteparkering (sort bil) der den er i dag, evt snu bilen slik at fronten av bilen står rett inn til rekkverket nærmest innkjøringa til carporten. Da kan jeg flytte hekken, evt også inngang til hagen

Veranda:
Den er ikke oljet eller beiset siste 5 årene
Rekkverket ble kuttet for 2 år siden for å få nedgang til hagen. Trappa kan flyttes
Ønsker å beholde sittegruppe og plass for grill
Hvis det er mulig med litt mer skjærmet plass for sittegruppe med rekkverk eller annet, hadde vært der fint.
Hvis det hadde vært mulig med overbygg slik at man kan sitte ute til tross for regn hadde det vært fint, men ingen nødvendighet

Kjøkkenhage:
Har jordbærplanter i den ene pallekarmen i dag.
Har 1 plommetre i hagen, plantet for 2 år siden

Blomsterbedd:
Det er mulig med blomsterbedd eller annet mot rekkverket til naboen

Hekk:
Aplerips ble planet for 2 år siden. Belegningsstein ble lagt løs oppå for å markere at folk ikke skulle gå dit. Ikke lagt fiberduk
Skal jeg høyne beddet for hekk? Evt hvordan? Fjerne steinen (nå eller senere). Fjerne eller endre hekken?

Det er en gang bak huset som også er ubrukelig

Ønsker mer blomster / trær i krukker

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Frkbartnes
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Liten hage trenger hjelp

Innlegg Line Cathrin Tir Apr 21, 2020 10:38

Tegn opp i fugleperspektiv så er det lettere å hjelpe deg. :)
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Frkbartnes Tir Apr 21, 2020 19:43

Usikker på om dette ble mer forståelig
Bilde
Frkbartnes

Innlegg aimar Tir Apr 21, 2020 20:59

Jeg syns at både gjesteparkering, trapp og hekk er riktig plassert, så ville ikke gjort noen endring der. Pallekarmene syns jeg du skal flytte dit det er plen, så snekrer du en plantekasse der pallekarmene står, kan f.eks. bruke trykkimpregnert 2'x6' eller 2'x8'. Her kan du plante noe som gir litt mer farge og som skjermer litt mer, busker, roser eller stauder. Steinene lans hekken mot gjesteparkeringa ser kanskje litt uryddig ut, ja da er jeg litt streng, for de ser jo ganske bra ut. Men jeg ville ha brukt trykkimpregnert i samme dimensjon der også. Et eller annet mot naboen bør du også prioritere, da vil inngangspartiet bli mykere.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Frkbartnes Tir Apr 21, 2020 21:07

Jeg er enig at steinene langs parkeringa ser uryddig ut. De er ikke justert verken etter de ble lagt eller etter vinteren. De ble egentlig mest lagt provesorisk, da jeg var usikker på om dette ble en permanent løsning.

Ville du valgt pallekarmane langs husveggen på plena? Jeg har i dag jordbær i den ene og "rester" i den andre.
Vurderer å justere de med 1 ekstra i høyden på hver av de.

Mot naboen så kan jeg enten bruke de natursteinene som ligger der, evt lage en liten kant av belegningssteinen jeg har til overs.

Trenger også innspill på om jeg bør beholde belegningssteinen rundt hekken (evt hvilke sider bør jeg droppe)
Frkbartnes

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest