Nybegynner med en skråning som skriker etter erfaring!

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Nybegynner med en skråning som skriker etter erfaring!

Innlegg LSH Man Apr 27, 2020 20:30

Hei! Nå håper jeg noen glupe hagehoder kan hjelpe meg :)

Jeg har en skråning med mye (!!) vann! Jeg sliter med at plenen ikke tar unna, og skal i sommer få drenert på plenen inntil skråningen. Dette er en skråning med mye kraftig ugress, store steiner og jorden er som leire. Jeg har dessverre ikke de økonomiske ressursene til å få det slik jeg vil, og derfor trenger jeg hjelp til å finne løsning for både at det skal bli mindre ugress, penere vekster og noe som kan skjerme for innsyn fra veien som går over.

Som sagt er det mye stein i grunnen, og de er såpass store at man ikke kan ta de vekk. De som skal grave er redd for trykket fra veien over.

Har noen tips til rimelige, "selvstendige", frodige og hurtigvoksende planter - for både å skjerme for innsyn (både ned i hagen fra veien og opp mot veien fra hagen)? Fra den muren og på flaten ovenfor og inntil, der det nå er gress, skal det komme dekorstein etter det er gravd. Tenkte jeg! Om andre har noen andre rimelige forslag er jeg helt åpen for det. Problemet (igjen) er at det er der det er vanskeligst å få til god drenering, så ved å ha stein tenkte jeg at det kunne hjelpe på.

Det er H6 her, men har hørt at noen hardhauser fra H5 kan klare seg godt. Skråningen har sol så og si hele dagen. Men siden grunnen er så fuktig blir det jo sjelden tørt.... :roll:
Bildet et tatt fra uthuset, og huset går langs veien bortover og forbi muren ved skråningen. Mulig man får sett hele bildet om man klikker på det.

Bilde
LSH
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Nybegynner med en skråning som skriker etter erfaring!

Innlegg Runegutt Man Apr 27, 2020 20:50

Kjør på med rips og solbær.
Kjenner du noen som har, ber du om å få kutte noen greiner, årsskudd.

Så kutter du skuddene i 10-15 cm lengder, stikker spaden nedi jorda, skuddbiten nedi, slik at noe av den stikker opp, og trør jord inntil.

Stikk dem tett 10-20 cm fordi en hel del vil ikke overleve.
Til neste år, tynner du ut, slik at du får en fin hekk.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Man Apr 27, 2020 21:21

Svartsurbær, eller aronia som den også kalles, er hardfør H6-7, og er lett å stiklingsformere på samme måte som Runegutt foreslo. I tillegg har den fine hvite blomsterklaser, og får flott høstfarge. Bærene er også gode, og ikke minst sunne. Men litt tid tar det jo å få en fin skråning.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Man Apr 27, 2020 21:31

Og i tillegg kan du ha diverse hosta og dagliljer. De fleste er hardføre nok for din sone.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg LSH Tir Apr 28, 2020 21:12

Takk for svar! Er dette noe som overtar for ugress og viltvoksende eller må det lukes og starte med kun jord?
LSH

Innlegg Villrose Tir Apr 28, 2020 22:19

Å fjerne rotugress er alltid en veldig god ide!
(Ellers har du en evig krig gående)
Hosta er god til å sloss mot nyetablerte ugress.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Sony Tir Apr 28, 2020 22:25

Hvor holder du til i landet? Jeg hager i nordland, i sone mellom H6 og H8, avhengig av hvem du spør.
Hagen min ligger på steinfylling, men jeg har god erfaring med å plante i lommer mellom steinene. Det meste av større ting sender røttene ned mellom stor stein, og når du har god tilgang til vann også så kan du bare kjøre på. I verste fall må du kjøpe eller lage noe jord og legge til der det er minst.

På bildet ditt ser det ut til å være en avsats omtrent midt i skråningen. Hvis du planter noe der, hvor høyt må det være for å skjerme nok for veien? Trenger du skjerming hele året, eller holder det med sommeren? Busker som rips og solbær kan du få tak i gratis, som Runegutt sier, og de vil klare seg godt i skråningen. De kan godt bli halvannen-to meter på noen år. Syrin kan bli minst tre meter, men vil bruke flere år. Alaskahyll trenger kanskje tre år på å bli to meter, men de er invasive i noen deler av landet. Flere sorter spirea kan bli to meter, det samme med blåleddved. Mange flere muligheter også, men siden du har begrenset med penger så ville jeg hørt meg om etter rotskudd av syrin, og plantet noen sånne innimellom rips og solbær på den avsatsen. Så kan du fylle på med penere planter foran. Jeg ville valgt store stauder som dekker godt, så gjør det mindre om det kommer litt ugress under.
Store stauder er fels Ligularia przewalskii, Rodgersia podophylla, Aconitum × cammarum 'Bicolor' og Hosta, som Nienna sier. De siste finnes i mange forskjellige bladfarger og størrelser. Hos meg klarer alle disse seg i full sol hvis det er godt med vann. Og kanskje et hvitveisteppe under staudene om våren mens de vokser seg til?

Hvis du vil ha planter også der det er våtest, så er vel det enkleste å plante planter som er avhengig av godt med vann, det finnes mange sånne. Les deg opp på sumpbed eller lån en hagebok med et kapittel om vann i hagen, dam eller lignende. Ofte er det for lite vann som begrenser, især i full sol. Eller kanskje lage en hagedam?

Uansett hva du velger bør du bli kvitt det meste av ugresset først. Det ser ut til å være et stort stykke å luke, men du kan jo ta et stykke om gangen og brakke resten imens. Da legger du tett med svart plast, pressenning eller lignende med noe over eller under, meningen er å hindre alt lys i å nå jorda til ugressrøttene dør. Som regel tar det minst to år, og litt overlever alltids, men da luker man bare det lille som spirer. Våte aviser i tjukke lag stopper lyset. Hvis du legger noe over, plast eller jordbærduk feks, med stein oppå for å holde det på plass, så holder det lenge.

Det ble visst en hel avhandling dette, men kortversjonen er at det blir vanskelig å gjøre det både fort og billig. Bruker du noen år på å gjøre det grundig så blir det som regel bedre resultat og man blir mer fornøyd. Lykke til :)
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg LSH Ons Apr 29, 2020 15:26

Tusen takk for nyttig svar!! Jeg bor sør i Valdres. Jeg vil gjerne ha noe som er vintergrønt i det som skal fungere for å skjerme for innsyn, men ikke et must. Jeg skal kjøpe tuhja til 40 meter i år, så det blir jo en god slant på det! Tenker det må være et par meter høyt, minst....
LSH

Innlegg Sony Ons Apr 29, 2020 17:02

Det er ikke så veldig mye å velge i av vintergrønt i H6, og det som er tar som regel mange år å bli stort, i tillegg til at det er dyrt å kjøpe. Granhekk er en mulighet, men da må du regne med å klippe, og det kan bli et styr når det er bratt. Einer går an, men blir dyrt og tar lang tid å få opp i to meter, ellers kjenner ikke jeg til noe som går her, men jeg vet jo ikke hva som går hos deg.

Jeg kjenner ikke så godt til forholdene i Valdres, men det er mulig at det blir for varmt for Ligularia i full sol. Og alaskahyll er kanskje ikke lurt i ditt område. Resten av plantene tror jeg burde gå an, men det lureste er kanskje å finne noe hagelag eller lignende, og snakke med folk som har hage i samme forhold som deg. :)
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg LSH Tor Apr 30, 2020 6:34

Hva med blankmispel? Bruker den lang tid på å vokse seg godt til? Jeg synes også høstfloks var nydelig, men vet ikke hva den trenger..?
og den ene som ble foreslått: bicolor. Hosta vil også være fint i den skråningen, og et teppe med vårblomster! Har begynt å få troa på den plassen nå!
Har forresten noen erfaring med å så blomstereng?
LSH

Innlegg kirsitn Tor Apr 30, 2020 12:05

[quote="LSH"]Hva med blankmispel? /quote]

Blankmispel bør unngås da den er i kategorien "Svært høy risiko" på Fremmedartslista. (https://artsdatabanken.no/Fab2018/N/847)

Blomstereng bør om mulig anlegges med frø fra hjemmehørende planter. Frø kan sankes fra planter som vokser i nærområdet utpå sensommeren, f.eks. ryllik, tiriltunge, kløver o.l. Det fungerer best hvis du har nokså mager jord. Frøene kan med fordel såes ute om høsten. Hvis området er lite, kan det være lurt å dekke til med fiberduk sånn at ikke fugler spiser opp alle frøene (vanskelig å få til hvis området er stort).
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Tor Apr 30, 2020 12:16

PS: Hvis du bor på Østlandet, så selger NIBIO Landvik frøblanding fra planter som opprinnelig er sanket inn fra Sør/Østlandet. De har også tips om hvordan man får til fine blomsterenger.
https://www.nibio.no/tema/landskap/frof ... lomstereng
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest