Sommerbed

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Sommerbed

Innlegg Mariapia Lør Mai 02, 2020 21:54

Hei,

Jeg planlegger bed nå og har to bed jeg skal plante i. Det ene er inntil en vegg og det andre er nedenfor terassegelenderet (det er 1,8m opp til toppen av gelenderet).

Jeg har kjøpt en del dahlialøk, frø til stokkroser (planlegger å kjøpe ferdige stokkroser også), frø til kosmos, blomsterert, busknellik, pionvalmue, sinnia, storfløyelsblomst og ringblomst. Jeg regner med at jeg ikke får plass til alt i bedene så satser på å plassere restene i krukker. Det hadde vært fint å få busknelliken og pionvalmuene i bed da jeg håper på at dette frøspredning seg og blir flerårig.

Hvordan ville dere sortert dette? Fungerer det å plassere noen av disse blomstene sammen?
Hvor tett kan man plante dem?

Har begynt å legge fra meg tanken på klatrende blomsterert opp gelenderet og tenker kanskje at stokkroser vil være penere der og at det vil harmonere med fargene på de resterende blomstene i det andre bedet. Men kan man plante noe av de andre blomstene jeg har nevnt foran?
Mariapia
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Sommerbed

Innlegg Mariapia Lør Mai 02, 2020 21:57

Må legge til at dette er bed som er veldig synlige i hagen og at vi derfor selvfølgelig ønsker en så langvarig blomstring som mulig slik at det ikke blir helt brunt der i slutten av juli/august
Mariapia

Innlegg Martin Søn Mai 03, 2020 9:13

Ser jo at du ber om råd til "sommerbed".
Men det blir kanskje litt kjedelig om vinteren uten litt vintergrønt også ?
Brukerens avatar
Martin

Innlegg Mariapia Søn Mai 03, 2020 11:25

Hei. Det er jeg enig i. Glemte å si at dette er til en del av hagen vi ikke får vært i om vinteren pga. måking og at vi har en del vintergrønt i andre deler av hagen :) i tillegg har vi hekk av syriner og skjærsmin og hassel mot naboen.
Mariapia

Innlegg Nienna Søn Mai 03, 2020 12:12

Foran stokkroser ville jeg ha plantet pyntekorg og pionvalmue. Sinnia må såes tidlig for å rekke å blomstre. Men du har kanskje ferdige småplanter allerede? I såfall kan de passe foran i bedet siden de er lavest. Det blir som regel finest om man har de høyeste planten i midten, eller bakerst om bedet ligger mot en vegg eller lignende.

Ringblomster og fløyelsblomst med sine sterke farger i gult og oransje, tar fort all oppmerksomhet bort fra blomster i sartere farger. De ville jeg ha plassert for seg selv.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mariapia Søn Mai 03, 2020 13:31

Tusen takk for tips! Det er lange (ikke superbrede) bed. Funker det med Kosmos foran stokkroser altså? Var redd for at de da skulle ta lyset.
Forkultiverer det meste :)
Mariapia

Innlegg Nienna Søn Mai 03, 2020 14:55

Mariapia skrev:Tusen takk for tips! Det er lange (ikke superbrede) bed. Funker det med Kosmos foran stokkroser altså? Var redd for at de da skulle ta lyset.
Forkultiverer det meste :)

Det spørs hvor høye stokkrosene blir. Mine pleier å bli godt over to meter, mens pyntekorg blir litt over meteren. Men det må du vurdere, og beregne litt plass i bredden også.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mariapia Søn Mai 03, 2020 16:17

Hva mener du med å beregne plass i bredden? Takk for hjelpen!
Mariapia

Innlegg Nienna Søn Mai 03, 2020 17:05

Mariapia skrev:Hva mener du med å beregne plass i bredden? Takk for hjelpen!

At du gir plantene plass til å vokse i bredden. Ferdig utvokst har plantene høyde og bredde. Fort gjort å plante for tett når plantene er små. Det har jeg gjort mange ganger :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mariapia Søn Mai 03, 2020 19:04

Takk :)
Mariapia

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest