No dig bed

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

No dig bed

Innlegg kvirrevitt Tir Mai 19, 2020 18:53

Hei, noen som har prøvd seg på no dig gardening? Jeg lurer på om løvetann og skvallerkål tar kvelden, eller om de klarer å komme seg gjennom avislagene? Ellers tar jeg i mot alle gode tips om no dig :)
kvirrevitt
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: No dig bed

Innlegg Nienna Tir Mai 19, 2020 22:00

Jeg tror ikke at ugresset kommer seg opp gjennom et tykt lag med aviser og papp. Pluss kompost på toppen av det. Og hvis noe likevel skulle klare å komme opp etter flere år når papp og aviser er brutt ned, vil jorden være porøs, og det vil være lett å dra opp ugress. Røttene vil dessuten være svekket etter flere år uten lys. Jeg bruker metoden i doble pallekarmer. De står rett på bakken med aviser i bunnen. Der de står fantes både høymole, løvetann og brennenesle. Det er 40 cm med jord og kompost i kassene. Og ingen ugress har klart å jobbe seg opp fra bunnen. Men det er jo diverse frøugress som spirer i overflaten. Det bare kveler jeg med å legge på gressklipp og annet grønt. Når man ikke krafser og roter i jorden, kommer det ikke nye ugressfrø opp i lyset heller. Jeg synes ikke at ugress er noe problem. Grønnsakene elsker no dig :) Og det er veldig inspirerende å se hvor levende jorden blir. :tilber:
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: No dig bed

Innlegg Runegutt Ons Mai 20, 2020 9:38

Skvallerkål greier de utroligste ting. Kommer den seg ikke i bed med røtter, kaster den frø dit.

Ellers er No Dig aldeles digg :)
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest