Nytt staudebed — nødvendig med duk?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Nytt staudebed — nødvendig med duk?

Innlegg Enilorac Søn Mai 24, 2020 15:22

Hei!

Jeg holder på å lage staudebed i et område av hagen hvor det tidligere var gress og litt ugress. Har spadd vekk gresset, men ikke siktet jorden som er igjen. Det er et for stort område til at jeg gidder å sikte jorden. Lurer på om jeg bør legge duk (og i så fall hvilken duk?) eller om jeg heller skal plante tett og så bare akseptere litt ugress de første årene mens det gror seg til. Noen innspill?
Har tidligere hatt duk under noen tråkkheller, men opplevde at det etter et par år begynte å vokse litt ugress der likevel. Skal ha tråkkheller i dette bedet også, men lurer på om jeg dropper duk og heller planter noe krypende bunndekkende rundt hellene.

Er det galskap å droppe duk når man lager staudebed i et område hvor det tidligere har vært gress? Hvis jeg legger duk, hvor mange år kan jeg regne med at den vil holde før den må byttes?
Er det noen av dere som har erfaring med å droppe duk og heller plante tett? Hvor mye tid bruker dere på å luke?

Jeg vurderer også å vente med å plante, og heller dekke til beddet med presenning e.l. i et års tid. Har hørt at det visstnok skal drepe ugressfrø som ligger i jorden. Tror dere det virker?

Blir veldig glad for alle innspill og kommentarer.
Enilorac
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Nytt staudebed — nødvendig med duk?

Innlegg Sony Søn Mai 24, 2020 16:09

Jeg har laget staudebed både med og uten duk, og foretrekker helt klart å droppe duken. Det er flere grunner til det, en av dem er at der jeg hadde duk fikk jeg ugress både over og under duken, og det blir umulig å luke skikkelig der det er duk. Altså blir ugressproblemet større med duk, ikke mindre.

Uansett om du har duk eller ikke så bør du fjerne det meste av ugressrøtter, enten før du planter stauder eller det første året etter hvert som de spirer og viser hvor de er. Du trenger ikke solde jorda, men i det minste plukke ut det meste mens du raker og gjør klart til planting. Ugressfrø vil alltid spire i nye bed, men det blir mye mindre hvis du dekker jorda med noe: Bark, grus, bunndekkerplanter, kjøpejord eller noe annet som holder lys unna den gamle jorda. Da bør du ikke rote så mye i jorda etterpå, så derfor er det lurt å få bort rotugresset først, så du ikke drar ugressfrø opp i lyset når du luker bort røtter.

Å dekke jorda dreper røtter, men det tar gjerne flere år. Frø tar du ikke knekken på med dekking uansett, de kan spire like godt om hundre år.

Jeg har noen bed med lite ugress der jeg bruker kanskje ti minutter i året på å luke. Andre bed med mer ugress bruker jeg kanskje en halvtime pr meter på, fordelt på en sjau på våren og en sent på sommeren. Noen bed er så tett vokst sammen at jeg ikke ser om jeg har ugress annet enn om våren, så der bruker jeg noen minutter før plantene blir for store og kaller det for godt nok. Men så liker jeg å luke også, det er koselig å pusle mellom plantene og jeg gjør andre ting samtidig, flytter planter og planlegger og deler og sånt, fordi det er trivelig å gjøre noe heller enn å bare sitte der og kjede meg :mrgreen: For sånne som meg, som liker å flytte og plante og dele og sånt, så er duk en plage av den grunnen også.

Generelt gjelder det at jo grundigere arbeid man gjør FØR man planter, jo mindre luking blir det etterpå. Og planter du små, sarte stauder med mye åpen jord mellom blir det mye mer luking enn om du planter større stauder som vokser sammen og dekker jorda.
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Nytt staudebed — nødvendig med duk?

Innlegg toveve Søn Mai 24, 2020 18:30

Jeg pleier å legge våte aviser før jeg har på jord. Det stopper ugresset litt og det blir borte med årene.
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester