Fjerne fiberduk rundt klatrehortensia?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Fjerne fiberduk rundt klatrehortensia?

Innlegg Marikåpe Lør Jul 16, 2022 13:59

Hei! Etter å ha vært ‘blindpassasjer’ på forumet gjennom flere år har jeg nå opprettet en bruker :)

Plantet i fjor høst et par klatrehortensia på et smalt område mellom terrassen og en gangsti, og la fiberduk og dekkbark mellom plantene. Klatrehortensiaene skyter en del skudd langs bakken og jeg lurer derfor på om duken var en dårlig ide. Burde jeg fjerne duken slik at skuddene kan rote seg? Vil gjerne at den skal bre seg så mye som mulig utover fortest mulig. I så fall, hvordan er tilstanden under duken nå et år senere? Blir det bare gjørme og ugress og sorgens kapittel om jeg fjerner duken? Tidligere var det gress der med en del løvetann og annet ugress.

Mvh Mari
Marikåpe
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Fjerne fiberduk rundt klatrehortensia?

Innlegg Nienna Lør Jul 16, 2022 14:25

Hei, og velkommen til forumet :D

Jeg ville ha fjernet duken, men fortsatt med dekkbark. Da kan skuddene rote seg, og samtidig blir ugressvekst dempet. Løvetann og annet flerårig ugress sitter også løsere når det er dekkbark, slik at det er lettere å dra det opp. Hvis du vil formere klatrehortensiaen din kan du bare skyve bark unna og feste den nedliggende greinen med en stein slik at den har god kontakt med jorden. Når den har utviklet godt med røtter klipper du bare fra, og planter den på det nye stedet. Veldig lett :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester