Erik N Tir Aug 16, 2022 10:36
Det ble et vanvittig vær, det var et fantastisk vær. Jeg prøvde å avslutte, jobba som en tulling med bare å få det fint og ryddig, før jeg skal hoppe over på min andre dille. Jeg har flytta alle de avanserte redskapene mine til båten, og alle andre slike greier som skal være der. Det jeg har igjen i hagen er slike tunge ting som hører til hagen, sjølsagt. Blant dem en tohåndshagesaks. Med den klippes alt som er under 3cm i diameter. Så lenge det er friskt og hurtigvokst, noe alle mine opprette skudd uttafor sjølve hagen, i synsranda, er. Ettersom de jevnlig må kuttes ned for å holde omgivelsene i sjakk, eller balanse, og disse skudda, friske og fine som de der, inneholder mengder av slikt som andre levende vegetabilske skapninger trenger, og jeg har brukt opp jorda mi, kuttes de. Når jeg kutter, kutter jeg.
Så nå ser jeg det jeg skal se av fjorden, og om jeg ser litt ned, ser jeg det som bør flises opp med flisekutteren min, neste gang det blir oppholdsvær og jeg må være hjemme.
Det er veldig ryddig inne i hagan, inne i rommene i rommene, men uttafor er det, sjølsagt, verre enn før.
Det er spådd, eller varsla, mye regn i dag, men jeg mistenker at det ikke skjer her, før i morra. Det har kommet tilstrekkelig regn til å holde plenjorda med frøa passe fuktige, så da er det i orden. Alt er i orden, slik at jeg kan starte med båten parallelt.
Om jeg bare hadde klart å omstille hodet.
I skogkanten står ei svart kasse full av husholdningsavfall av biologisk art, samla opp i minst tre år. Jeg har tatt ut ett lass i den grønne plasttralla mi og lagt det ut i roserekonvalesensbedet mitt. Altså det bedet som er en overgang mellom det nye, fancy, gjerdet på den nye, fancy, muren i den nye, flate, fancy hagen; og den gamle ufancy hagen, muren, gjerdet.
Nå må møkka ut, mens aktiviteten er på topp, dekkes med frisk fliskutt, mens det har nye friske stoffer i seg, og så dekkes med det jeg klarer å raske sammen av ganske død jord - så det ikke eksploderer, men samtidig kan brukes til noe artig allerede neste vår. Hvor? Aner ikke!
I helga hadde kona mi besøk av ei venninne, og etter at de hadde gått tur, bada, og plukka bær (det er kolossale blåbær her i år), og vi alle hadde spist middag på terrassen, trakk de ut på den høyst uskjerma grasbakken sør for huset. Ikke bak den nye portalen jeg har bygd, men ut i friluft. Det er der sola er på sein ettermiddag.
Så nå har jeg gravd litt i bakken der, og funni ut at jeg kanskje kan lage enda et rom.
Til det trenger jeg mer trevirke, noe som står rundt båten, som presenningstelt. Båten er ti meter lang, så dette teltet er på anslagsvis 50kvm i fire meters høyde.
Kanskje jeg skal gjøre ferdig båten, og slik frigjøre reisverk til multiple rom i hagen?
Jeg fant et relativt nytt bilde av Norge i fugleperspektiv på 'Norgeskart.no'. Etter utklipping og påtegning ble det ganske lite, men her er i det minste en bitteliten oversikt over eksisterende og tenkte rom. Det største rommet, lengst nord (opp), markert med grønt, er der tre-terrassen er. Dette rommet har innsyn nordfra, fra veien over parkeringsplassen. Der nord er det uferdig og stygt, men er det utearealet vi har brukt til mesteparten av avslapping sida terrassen ble anlagt i 2012. Det neste rommet, markert med lilla, er sjølve terrassen som har vært brukt som det sida den ble anlagt for snart 100 år sida. Den røde tjukke streken er den nye "portalen", reisverket jeg skal ha roser på. Uttafor er muren, og på utsida av den mot øst (høyre) er det et gedigent villniss mot fjorden 17 m nede. Det siste, lilla, rommet er det jeg nå funderer på. Den gule linja er en tenkt forlengelse av det nybygde reiseverket. Der er det intimt og skjerma mot fjorden i øst, og helt åpent mot vest (ettermiddagssola). Innsynet er fullstendig.
Materialene er ikke grønne (impregnerte), så de bør oljes eller tjæres, og om det blir tørt en eller annen gang i høst, kan jeg kanskje få det til.
Planene for enda et rom i hagen eksisterer. Med flerårig erteblomst (som jeg holder sånn noenlunde kontroll på) og en ubrukt 'New Dawn' og - kanskje - flytting av en av de andre klatrerosene, eller innkjøp av Montana rubens...
Jaja.
Her følger det enkle skisser av hvordan dette siste tillegget - en enkelt "vegg" - kan se ut. Den må jo sikres på en eller annen måte, men det har jeg ikke tatt høyde for ennå.
Denne flerårige erteblomsten dekker fint nesten hva som helst, om jeg får opp en vegg den kan vokse på. Jeg planta den, som ti frø, for mange år sida. Nå overskrider den oppbindinga, tilsv. høyden på det lille gjerdet rundt kjellertrappa. En mulighet er å grave opp hele bedet, etter blomstring, seinhøstes, og sette den der det nye, forlenga, reisverket kommer. (Den gror opp fra ingenting og skjuler fullstendig en kranslilje (martagon) som har sin faste plass ved gjerdet, sammen med mengder av ugras, gras, og lave løkblomster.)