Planteforslag til småtrær

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Planteforslag til småtrær

Innlegg Gry Tir Mar 01, 2005 20:17

Jeg trenger litt hjelp til å finne noen fine typer trær :^:

Vi bor i en skråning i et nytt boligfelt, og vi har vei rett utenfor tomten vår. I tomtegrensen holder jeg på å plante vintergrønn ligusterhekk. Denne hadde jeg tenkt å la få en høyde på ca 1,5 m. Men innenfor denne kunne jeg godt ha tenkt meg noen trær for å hindre innsyn til resten av hagen og inn i selve huset.

Siden vi bor i et boligfelt kan ikke trærene bli altfor store. Jeg ser for meg 2-2,5 m. I fjor kjøpte jeg 2 stk rosehagtorn, men de ser ut til å ha fått en eller flere typer sykdommer. Så det kan godt være at jeg kvitter meg med dem til våren.

Jeg har også vært innom tanken på sølvpil, jeg synes bladverket er så pent på disse. Men jeg er litt usikker på om de vil bli for store selv med beskjæring.

Jeg er ikke så glad i de vanlige vintergrønne, selv om de vil hindre innsyn om vinteren. :? Er det noen som har noen glupe ideer? :)
Brukerens avatar
Gry
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Sigrid Tir Mar 01, 2005 20:28

Om ideen er så glup vet jeg ikke, :mrgreen: men jeg har forelsket meg i et lite tre som heter Pyrus salicifolia
Tror norsk navn er Sølvpære og bladene ligner på pileblader. Det finnes en variant som heter "pendula".
Det eneste aberet er at jeg ikke har funnet noen som selger det i Norge.
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gry Tir Mar 01, 2005 20:47

Nydelig :) Det var noe slikt jeg hadde tenkt meg. Men det hadde jo vært en fordel om treet hadde vært å få tak i her i landet :cry:
Brukerens avatar
Gry
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg hildeG Tir Mar 01, 2005 20:47

Magnolia!
Forskjellige typer lønn - finnes mange lekre.
Kalopanax Septemlobus hvis du vil ha noe litt snålt...
Hva med å besøke Ødegårds planteskole på Skjold ( er jeg helt uttafor i geografien nå?) - du bor vel innen rekkevidde, i motsetning til meg.
Der er det mye snadder av trær
Never be afraid to try something new.
Remember that a lone amateur built the Ark.
A large group of professionals built the Titanic.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gry Tir Mar 01, 2005 20:56

Mangolia hadde også vært midt i blinken. Men jeg vet ikke helt om jeg tør satse på det ennå. Jeg har en praktmangolia som snart er 2 år og den blomstret ikke i fjor. Kanskje en annen type mangolia dersom jeg får tak i.
Det er ikke det helt store utvalget å få tak i av trær på disse kanter. Jeg har vært på utkikk etter en gulbladet japanlønn en stund uten å ha sett snurten av dem.

(Skjold er på mine kanter, men planteskolen du nevnte har jeg ikke hørt om :? )
Brukerens avatar
Gry
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Tir Mar 01, 2005 21:25

navnet er Ødegårds planteutsalg (trur eg) adressen er isvik, skjold
en av landets bedre (vet eg :mrgreen: )
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg annsj Tir Mar 01, 2005 22:49

calypso skrev:navnet er Ødegårds planteutsalg (trur eg) adressen er isvik, skjold
en av landets bedre (vet eg :mrgreen: )

ÅÅÅÅja!!! Feil Skjold. Isvik ligg i Skjold i Rogaland!
Brukerens avatar
annsj
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg annsj Tir Mar 01, 2005 22:55

...elles håpar eg du får mange gode svar på dette, for eg har akkurat samme problematikken i min hage...
Brukerens avatar
annsj

Forslag til små trær

Innlegg Solveig Tir Mar 01, 2005 23:18

Hva med f.eks. Physocarpus opulifolius 'Diabolo' eller Prunus cistena.De blir ca. 2m høye og får mørkt brunrødt bladverk.Litt kontrastfarger gjør seg,så det ikke blir bare en grønn "vegg". Eller noen lønner som ikke blir av den altfor høye typen .Mye fint å velge mellom der! Andre forslag: Philadelphus coronaria, hyll(Sambucus) med variegert bladverk(de kan jo trimmes om de blir for høye) oppstammet Salix(hengeselje)Azalea m.m. Det spørs hvor god plass du har i bredden også.
Solveig
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akoen Tir Mar 01, 2005 23:53

Gry skrev:
Jeg har vært på utkikk etter en gulbladet japanlønn en stund uten å ha sett snurten av dem.

Eg Kjøpte min på Isvik, Men eg måtte få den satt til side då den var tidligt utsolgt, året før.
Ellers så er det eit fantastisk utvalg av busker og trær på det planteutsalget. Eg klarer ikkje å reise forbi uten å stikke innom. :D
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg annsj Fre Mar 04, 2005 13:43

Var innom på Oasen Hageland sine sider, og der såg eg noko som heiter "sølvbusk" (elaeàgnus commutàta).Utifrå bildet likte eg fargen, men det såg for meg ut som om busken breier seg vel mykje utover. Er det nokon som har erfaring med denne?
Brukerens avatar
annsj

Innlegg Berit Fre Mar 04, 2005 14:22

Det er noen i gata som har. Den setter veldig mange rotskudd, bakken rundt er ganske lysegrå av dem. Husker ikke hvor høy den er, men synes ikke den gjør så veldig mye av seg.
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Fre Mar 04, 2005 17:03

annsj skrev:Var innom på Oasen Hageland sine sider, og der såg eg noko som heiter "sølvbusk" (elaeàgnus commutàta).Utifrå bildet likte eg fargen, men det såg for meg ut som om busken breier seg vel mykje utover. Er det nokon som har erfaring med denne?

Jeg har den. Den dufter nydelig om våren når den blomstrer (uanseelige blomster). Har ingen spesielt god form. Min legger seg ikke utover, men er ikke særlig fin uansett. Setter noe rotskudd der hvor den kan. Jeg tror kanskje jeg hadde forsøkt å stamme den opp om jeg hadde hatt den fra begynnelsen av.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Re: Forslag til små trær

Innlegg Hild Fre Mar 04, 2005 18:06

Solveig skrev:Hva med f.eks. Physocarpus opulifolius 'Diabolo' eller Prunus cistena.De blir ca. 2m høye og får mørkt brunrødt bladverk.Litt kontrastfarger gjør seg,så det ikke blir bare en grønn "vegg".

Helt enig. Diabloen er bare super. Fyldig og fin.
Jeg har den i en bitte liten skråning. For å få litt spennende kontrast i form har jeg et prydeple med rosa blomster som stikker opp over Diabloen.
For fargespenning har jeg rosa 'Maidens Blush' som stiller med lyse grønne blad og lyse rosa blomster mot de røde Diablobladene

modules/albums/Hagevandringjuli03/DSC01922.jpg

Bildet viser ikke helt det jeg forklarer, men du ser rosene...så vidt :)
Hilsen Hild, sone 4-5
Mine bilder
Brukerens avatar
Hild
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gry Fre Mar 04, 2005 18:13

Den Diabloen var virkelig flott. Minner nesten om rød basilikum 8)
Jeg håper den er vanlig i hagesentrene? Akkurat nå heller jeg mot å bruke både magnolia og diabloen.
Brukerens avatar
Gry
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Line Cathrin Lør Mar 05, 2005 0:42

her er min,Noe utydelig bilde.Men det finnes flere bilder av den på sidene 22-25 på 2004 albumet mitt.
En busk jeg ikke kan klare meg uten .

Bilde
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester