Hagegals regler - Til beste for oss alle

Les litt her hvis du er ny bruker. Inneholder også hagegals regler som det kan være nyttig for noen og enhver å repetere av og til.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hagegals regler - Til beste for oss alle

Innlegg Admingruppa Søn Jan 23, 2011 17:58

Formål med forumet.
Hagegal er et diskusjonsforum for hage- og plantegale. Formålet er å diskutere hage- og planterelaterte emner, og være et sosialt forum for hagegale på alle kunnskapsnivåer.

Drift av forumet
Forumet er stiftet av en privatperson og drives av en admingruppe av frivillige medarbeidere.
For tiden har admingruppa disse medlemmene: Toveve, AnnePåLandet og Villrose.
Disse kan du kontakte hvis du trenger hjelp eller lurer på noe.
Dersom du forøvrig ønsker å kontakte admingruppa, kan du skrive en PM til brukeren admingruppa

Chatten
Er en del av hagEgal, og de samme reglene gjelder - selv om det er en noe løsere snipp på chatten, og moderatorene ikke er innom til en hver tid. Si fra om du har problemer, eller noen opptrer plagsomt mot deg på chatten. Admin logger chatten og lagrer loggen i noen uker, som en sikkerhet for brukerne - om det skulle oppstå problemer.

Registrering
Alle som ønsker det kan registrere seg på forumet. Du må registrere en fungerende e-postadresse, ellers er det opp til den enkelte hvor mange personlige opplysninger man vil registrere. Når du registrerer deg aksepterer du samtidig forumets regler, og godtar at din IP-adresse vil bli logget ved aktivitet i forumet.

Regler
Vi i admingruppa ønsker at Hagegal skal være et trygt og hyggelig sted for alle. Derfor har vi vedtatt følgende regler og henstillinger:

Ved registrering godkjenner du at admingruppa kan endre eller redigere innlegg som er i strid med reglene. Regelstridige innlegg vil bli fjernet uten videre. I noen tilfeller vil den som har postet et regelstridig innlegg få en frist for å endre innlegget før det legges ut på forumet igjen.
Dersom dette ikke skjer vil admin fjerne eller redigere innlegget.
Gjentatte brudd på reglene vil kunne medføre utestengning fra forumet.
Admingruppa vil med jevne mellomrom fjerne tråder som det ikke er aktivitet i om det ikke er av informativ verdi. Noen tråder som bytteringen og salgsbua har autosletting etter 1 år slik at databasen skal være i en håndterbar størrelse.

1. Pornografi og rusforherligende innlegg er ikke tillatt.
2. Vi tilstreber et reklamefritt forum. Unntatt er innlegg i salgsbua, hvor informasjon om enkeltpersoners salg av planter og hagerelaterte varer tillates, i noen grad. Nye brukere, som kun registrerer seg for å reklamere, for egen eller annens virksomhet, vil ikke bli godtatt.
3. Personangrep og nedsettende kommentarer om andre er ikke tillatt.
4. Innlegg som oppfattes som diskriminerende eller støtende på mer generelt grunnlag vil også bli fjernet, stengt eller redigert.
5. Innlegg som strider mot norsk lov vil bli fjernet.
6. Innlegg på forumet skal skrives på norsk, svensk eller dansk.
7. Innlegg eller lenker som inneholder virus,spyware eller andre skadelige filer er ikke tillatt, og vil bli fjernet.
8. Det er ikke tillatt å legge inn kopibeskyttet tekst eller bildemateriale uten at du kan vise til tillatelse fra rettighetshaver.
9. Animerte avatarer og animerte bilder i signaturer er ikke tillatt. Signatur skal maksimum være på 4 linjer.
10. Admin kan stenge/slette tråder, fjerne innlegg eller utestenge brukere av grunner som ikke står nevnt i retningslinjene.
11. Respekter dine moderatorer. De her er for å holde orden i forumet, ikke for å skremme deg vekk. Stenges en tråd, endres en tittel eller flyttes en tråd, gjøres dette av gode grunner. Om du er uenig i moderators avgjørelse, ta det opp med admingruppa via PM. En klage skal være begrunnet, saklig og så konkret som mulig. Klager som inneholder skjellsord, banning eller trusler vil ikke bli behandlet.

Ellers henstiller vi til alle brukere om å vise vanlig nettikette - da blir det hyggeligere for alle. Her er noen gode råd:

1. Det er plass til galskap og ”dumme” spørsmål, men ingen er tjent med useriøse innlegg.

2. For din egen del bør du ikke identifisere deg med fullt navn, adresse eller/og tlfnr./e-postadresse. Dette forumet er åpent for alle i hele verden. Oppgi heller aldri slike personalia på andre brukere i forumet. Henvis spørsmål om slikt til brukeren selv, og omtal andre brukere i forumet med det nicket de har valgt.

3. Har du noe personlig å meddele andre brukere av forumet trenger du ikke kringkaste det for alle de andre brukerne; bruk det private beskjed-systemet.

4. Bruk beskrivende titler. Hvis tittelen sier noe konkret om det du vil si eller ha svar på er det større sjanse for at folk leser det. Titler som "Hjelp!" er ikke særlig nyttig - si noe om hva du vil ha hjelp til.

5. Det forventes at du setter deg inn i forumets søkefunksjon. Bruk søkefunksjonen for å se om emnet er besvart tidligere. Hvis du vurderer det til ikke helt å dekke akkurat ditt problem så bør du skrive et nytt innlegg. Særlig hvis du er ny, er dette et godt råd. Titt litt rundt først.

6. Hold deg til saken. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori.

7. Ikke skrik. Dvs. ikke bruk bare store bokstaver. Det er slitsomt å lese. Overdrevet bruk av ’smileys’, såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser bør unngås.

8. Snakk til folk som om de stod rett foran deg. Med andre ord: Vær høflig og vis respekt, selv om du er uenig.

9. Det er ikke ønskelig at en og samme bruker har flere identiteter i forumet. Kontakt admin hvis du har glemt brukernavnet ditt.

10. Unødvendig quoting (sitering av andre brukeres innlegg) er ikke ønskelig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer.
Brukerens avatar
Admingruppa
Hjelper til
Hjelper til
 
Innlegg: 604
Registrert: Man Mar 10, 2003 21:52
Bosted: Her og der fra nord til sør

Gå til Regler og informasjon om forumet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest