Hager du kan besøke i Oppland

Åpne hager og spennende frittstående hagebutikker som er verd et besøk

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hager du kan besøke i Oppland

Innlegg Line Ons Apr 23, 2014 8:41

*Toveve: Dokka. 95187563. ca 2 mål med kaoshage. Mye liljer, dagliljer, storknebb og hosta. Her er vokser stauder og ugress i skjønn forening :) Jeg har mistet litt oversikten over hva jeg har og merkelappene stikker fuglene av med. Jeg har den ene dillen etter den andre og det synes sikkert i hagen, for det er lite orden og struktur. Der det er plass settes nyervervelser ned og sånn baller det på seg. Koselig om noen vil komme innom en tur.

*Karisan: Jeg vil gjerne ha besøk i min hage! Jeg bor i Valdres i Oppland, i vekstsone 6-7. Jeg skal i gang med min tredje drivhussesong, og har et sammensurium av planter. Mitt telefonnummer er 92456280 utenom arbeidstid. Nicket mitt er Karisan. Jeg gleder meg. Vi har ett mål hage ca. 500 moh på Fagernes i Valdres(Oppland), i vekstsone 6-7. Vi har utsikt mot Jotunheimen, og det skremmer nok en del sarte planter. Hagen er kupert og sør-vestvendt. Vi har etterhvert bygd trapper og terrasser flere steder, og gresset må stadig vike. Jeg har vært mest opptatt av spiselige planter. Urter var starten for min del. Etter to somre med eget drivhus har også sommerblomstene fått større plass på repertoaret. Gubben er såre fornøyd, ettersom han igjen kan se Premier League uten å måtte fram med macheten på våren. Vi har alltid påbegynte prosjekter ute. Det går i rykk og napp, for dette er det ikke tidspress på, bare kos. Merkelapper på plantene er sjelden vare her, men jeg kan mange navn likevel ( løvetann, kveke, villbring, brennesle...). Jeg vil svært gjerne få besøk av andre som liker å studere alt som vokser, og som kanskje har med seg noen nye ideer. Velkommen!
Hilsen Kari, tlf. 92 456 280 etter kl. 16 hverdager.

*Timanna: Kvikne i Vinstra. Tlf 61295098.

* Dag: Kapp på Toten. En rosehage under endring. Mye blir gravd opp med gravemaskin, men tror at et hundretalls sorter vil være igjen.
Skulle gjerne ønske å få besøk av noen som også kan gi meg nye ideer og foreslå kreative løsninger jeg selv ikke har tenkt på.
Jeg ønsker at andre har navn på sine planter og roser, men har selv aldri greid å ha navneskilt på alle. Er jeg hjemme når du kommer, kan jeg nok fortelle hva de fleste rosene heter.
Hagen inneholder også en del dagliljer, stauder og clematis og noen praktfulle trepeoner.
Det er mulighet for å kjøpe rosetiklinger, roser på egen rot og podede roser i potter. Dessuten min rosebok fra 2012 til 150 kr m. signering (om det er ønskelig)
Jeg steker gjerne gode vafler og lager kaffe :)
Følg meg på Facebook eller besøk mine sider: daglyngar.no
Kontakt meg og avtal besøk, best rundt 1. juli.

* Tua: Svingvoll, Gausdal. 1,1 mål tomt som er fylt til randen av vårløk, stauder, noen roser og kjøkkenhage med tilhørende drivhus. Plena er helt vekk, da beboerne ikke spiller noe særlig fotball. Hagen her bærer preg av alle mine diller opp igjennom årene, men stauder jeg er særlig glad i er hosta, geranium og peoner. I de senere år har nok kjøkkenhagen fått brordelen av oppmerksomheten. Alt som vokser, både til pryd og det som spises, dyrkes økologisk.
Har du lyst til å komme en tur har jeg kaffe og saft, kaker er mer usikkert ;)
Veibeskrivelse: rv 255 opp til Segalstad bru, så rv 254 mot Skei, avstanden fra Lillehammer er ca 33 km. Om du kjører E6, ta av rv 254 på Tretten mot Skei, ca 10 km oppover så er du i Svingvoll, men det er fint om du ringer på forhånd i tilfelle jeg ikke er hjemme.
92223405 Velkommen :)

Spesielle hagebutikker:

Planteriket.no holder til på Raufoss og har en del du ikke får kjøpt andre plasser.
Brukerens avatar
Line
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hager åpne for besøk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester