Pest eller kolera - ugrass eller snegler, må jeg velge tro?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Pest eller kolera - ugrass eller snegler, må jeg velge tro?

Innlegg Trine Man Jul 09, 2012 22:54

Jeg har alltid forsøkt å plante tett i bedene mine, for å gjøre vilkårene for ugrasset dårligere. Dette har fungert bra så lenge jeg hadde sneglefrie hager. Litt lukeinnsats tidlig i sesongen, før ting fikk vokst seg til og deretter minimalt med ugrassplager utover sommeren. Nå derimot, er sneglene faktisk mer plagsomme enn ugrasset og jeg ser at det kanskje er lurt å revurdere denne strategien. I dag har jeg ryddet i et litt gjengrodd bed, hvor Lamiumen har fått vokse litt for fritt. Jeg fikk regelrett sjokk når jeg så hvor mange brune jæv*** som gjemte seg under plantene :shock: Den tette beplantningen er helt tydelig et eldorado av gjemmesteder for brunsneglene. De gjemmer seg, i den fuktige og kjølige lufta, under plantene om dagen og kryper fram og mesker seg med mine kjære stauder, så fort sola begynner å krabbe ned fra himmelen om kvelden :x :cry: Det er ikke rent få som har måttet bøte med livet her hos meg i dag og flere skal det nok bli, bare jeg kommer videre i ryddingen. Etter en litt mismodig formiddag :sur: har jeg nemlig funnet fram kampviljen igjen. Nå er det KRIG! :evil: :mrgreen:

Jeg er ikke så naiv at jeg tror sneglene vil forsvinne hvis jeg gjør bedene mer luftige, men er det i det hele tatt noen vits i å forsøke fjerne noen av vekstene, slik at det kommer mer luft og lys til? Jeg tenker som så at de da kanskje vil krype litt lenger unna for å gjemme seg og kanskje finner mat der, i steden for å bruke energi på å krype tilbake i mine bed, når kvelden kommer.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Re: Pest eller kolera - ugrass eller snegler, må jeg velge t

Innlegg Rita Tir Jul 10, 2012 6:54

Jeg har ikke brunsnegler (enda), så jeg er på tynn is her. Men - hvis det ser ut som hos meg, så fins det en del bar jord "under" plantene, som er relativt godt beskyttet mot regn av bladverket. Hva med å legge ut Ferramol jevnlig mellom plantene?

Kan bare tenke meg at mer grisgrent beplantning vil gi mer lukearbeid uten at nødvendigvis snegleplagen blir særlig mindre :?
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg MonaHN Tir Jul 10, 2012 7:51

Trine, nemaslug og ferramol... Bogrønt har oppskriften på bruk av nemaslugen... Du skal nemlig ikke vanne den ut i hagen, men vanne sneglekadaver som ligger på fuktige skyggefulleplasser for å få spredd de så fort som mulig ;) Jeg har fått den elskelige brunseglen på besøk først iår, men her skal den få merke at den ikke er velkommen :evil: :evil: :evil: .Jeg vet hvor de fleste sneglene kommer fra, så en dæsj døde snegler blir plassert på kommunal grunn med nemaslug over seg ;) I bedene har jeg ferramol mellom plantene. I tillegg er alle her i huset oppmerksomme og klipper de de måtte komme over.
Jeg er lykkeligst når jeg har jord under neglene og fregner på nesa...
http://monashageskriblerier.blogspot.com/
Brukerens avatar
MonaHN
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nora Tir Jul 10, 2012 8:58

Vi flyttet til et gammelt hus med en stor, igjengrodd hage for to år siden. Nå pågår arbeidet med å få orden på hagen og vi har laget flere nye bed. Jeg ser ingen forskjell på de litt "eldre" bedene fra ifjor og forfjor som har blitt frodige nå og de nye bedene som er bare noen uker gamle og der det er lenger mellom plantene og plantene dessuten er små. Det er like mange snegler både der det vokser tett og der det er mer åpent.
Så jeg synes du skal fortsette å plante tett (det er dessuten penere synes jeg, bar jord er ikke vakkert akkurat) og krige videre mot de forb.....krypene :x xx(
Non scholae sed vitae discimus
Nora
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Fritillary Man Jul 23, 2012 23:12

Henger meg på her. Mer åpne bed gjør neppe snegleplagen mindre, Trine. I år vasser jeg i snegler på plenen, i oppkjørselen og på parkeringsplassen. Skaff predatorer eller vær en selv :x
Mighty oaks from little acorns grow

Line Victorie

Bloggen min; http://alvehagen.wordpress.com
Brukerens avatar
Fritillary

Innlegg Trine Tir Jul 24, 2012 11:12

Jeg har i hvert fall erfart at det nytter å kjempe :evil: Etter en ukes tid med intens klipping hver kveld og kilovis med Smartbayt, er snegleplagen redusert til et minimum :jump: De 3 siste dagene må jeg tilstå at jeg ikke har giddet sneglerunde om kvelden engang. Det har vært så få å finne i det siste, at jeg har slappet litt av.

Jeg er ikke så naiv at jeg tror jeg er kvitt dem for godt, men dette viser meg at det å være på hugget hjelper, om enn bare for en periode av gangen. Jeg følger opp og strør ut flere blå korn og jakter videre med saksa :) Neste år skal jeg begynne med Smartbayt tidligere om våren og håper at jeg på den måten kan redusere mengden store snegler utover sommeren.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Tir Jul 24, 2012 17:33

Samme erfaring her, Baymat og Ferramol funker etter en ukes tid, men man må holde ut når man er under hardt angrep. Den største ulempen er prisen når man egentlig trenger en stor sekk av stoffet. Klipper man staudene, og eventuelt drar opp en del der de har spredd seg så kommer man letter til med sneglemiddelet. Har man mange stauder og store bed er det veldig mye arbeid med å lette på blader og tette puter for å komme til gjemmestedene, helt umulig i praksis. Jeg har enda ikke komt så langt som til Nemaslug. Jeg hadde første runde med Ferramol når jeg oppdaget hvor ille sneglene farte med tulipanene og narcissene i vår, og de før de hadde rukket å sette knopper.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest