Mystisk insekt inni kaprifolen !?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Mystisk insekt inni kaprifolen !?

Innlegg Olivia Fre Feb 16, 2018 20:02

Det er et mystisk insekt som invaderer kaprifolen min hvert år. Den kommer inn i blomsterskuddene og spiser blomsten innenfra. Resultatet et at blomsten visner før den får blomstre, veldig irriterende. Når jeg ser inni blomsterskuddene for å se om det er noe insekt der finner jeg bare en gråbeige gugge, aner ikke hva det er.
Noen råd for hvordan jeg skal bli kvitt de......???
Olivia
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Mystisk insekt inni kaprifolen !?

Innlegg aimar Fre Feb 16, 2018 20:59

Kaprifolfingermøll, kanskje? se link:

https://www.plantevernleksikonet.no/l/oppslag/750/

Den står kanskje inn mot en vegg hvor det kan bli ganske tørt??? prøv å flytt den.
Du kan ev. prøve et Pyrethrum-preparat, gjenta noen ganger fra begynnende knoppsetting og fram til blomstring.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Olivia Lør Feb 17, 2018 14:49

Det kan hende det er den....
Får man kjøpt slike preparat idag, de er blitt så strenge i norge?
Olivia

Innlegg aimar Lør Feb 17, 2018 17:58

Nei, det er vel ikke strengt på pyretrum-preparat, tror de jevnt over blir godkjent. Detter er et "snille" preparat.

Det er kommet et nytt preparat i år som heter Raptol. Det er naturlig pyretrum og rapsolje, også godkjent til bruk i bær og grønnsaker, og til og med også godkjent til bruk i økologisk produksjon. Denne har jeg tro på, men den kommer dessverre ikke som hobbyprreparat, ikke i år i alle fall.

Av hobbypreparat med pyretrum har du f.eks. Py-sekt bladlusspay. Ellers så kan kanskje Pokon Bio-insekt være et bra alternativ, den også er godkjent som hobbypreparat. Men det fins flere aktuelle middel. Det enkleste er å stikke innom Felleskjøpet eller en annen faghandel, og høre hva de anbefaler. de gir deg også råd om hvordan du skal bruke det.

Jeg ville også prøvd å skrape av det øverste jordlaget rundt kaprifolen, og lagt på litt ny jord. jeg er ikke 100 % sikker, men jeg mener at denne krabaten overvintrer nede i bakken, så jeg vil tro du får bort mange av dem ved å skifte ut litt av det øverste jordlaget. Hvor dypt du må ta, vet jeg ikke, men vil tro at disse har forpuppet seg, og ligger like under jordoverflata. Puppen blir et flygende insekt utpå vårparten, og dette insektet vil legge egg i kaprifolknoppene. Eggene blir til larver, og det er disse som innenfra spiser opp knoppene på kaprifolen din.
aimar

Innlegg Olivia Søn Feb 18, 2018 21:15

Tusen takk for svar :)
Olivia

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest