grønne larver på oktoberbergknapp

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

grønne larver på oktoberbergknapp

Innlegg Felice Man Jun 18, 2018 5:53

Hei! Oktoberbergknappene mine blir spist opp av frønne larver. De legger også igjen mye bæsj. Jeg har forskjellige sorter på flere steder av tomta, men samtlige blir spist. I fjor var det knapt noe igjen. Et trist syn. Nå har jeg spylt plantene og klemt i hjel dem som har landet på bakken i håp om å komme problemet til livs. Er det noen her som vet hvem som legger eggene sine på disse plantene? Går vel ut i fra at det er en eller annen sommerfugl.
Felice
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: grønne larver på oktoberbergknapp

Innlegg kirsitn Man Jun 18, 2018 9:25

Hadde de vært svarte og røde, så kunne det vært apollosommerfugl (https://www.artsdatabanken.no/Pages/144755), men ettersom de er grønne, så er det nok en større sannsynlighet for at det er enten en planteveps eller alternativt et nattfly. Hvis de er mange på samme plante, så er planteveps mest sannsynlig siden nattflylarver sjelden lever i flokk.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Felice Tir Jun 19, 2018 5:35

Det er mange. Fra bittesmå til kanskje 3 cm. Jeg må vel uansett fortsette å se over plantene, ellers får jeg vel enda større angrep neste år.
Felice

Innlegg Felice Tir Jun 19, 2018 5:35

Det er mange. Fra bittesmå til kanskje 3 cm. Jeg må vel uansett fortsette å se over plantene, ellers får jeg vel enda større angrep neste år.
Felice

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest