Georginene mine spises opp!

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Georginene mine spises opp!

Innlegg esk Fre Jul 20, 2018 12:13

Jeg håper noen av dere sitter på kunnskaper der ute, for nå trenger dahliaene min hjelp: Philaenus spumarius gnafser i vei på dem, se vedlagte bilder av både insektet og skaderesultatet. :( I tillegg er det et insekt som jeg ikke vet om er samme type, for fargen er grønn, men iflg. nettet er den veldig mangfoldig i fargeveien, kanskje bare voksne eksemplarer?
Hva kan jeg gjøre? Kan jeg samplante noe som skremmer dem bort? Sprøytemidler vil jeg jo helst unngå, men er det eneste utvei...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
esk
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Georginene mine spises opp!

Innlegg timanna Fre Jul 20, 2018 13:24

Såvidt jeg skjønner er det skumsikader du har. Larvene bor i skumklatter på plantene, og de suger plantesaft. Du kan drepe dem enkeltvis ved å skvise hver larve. Bruk engangshansker og gå løs på skumklattene. Det er bare en larve i hver skumklatt. De dreper ikke plantene, men bladene blir jo stygge. Kanskje det kan være en ide å spyle med vann på klattene?
Den grønne ser nesten ut som en gulløye, synes jeg. Hvis det er det, er de snille! De spiser andre insekter, så la dem være i fred.
Du kan finne litt informasjon ved å søke her i forumet også :mrgreen:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Fre Jul 20, 2018 14:42

Her er det noe som skurrer? Du har identifisert en skumsikade, dette er et sugende insekt. Bildene av bladene viser skader som er noe helt annet, skadene er dessuten ikke ferske. Ligner ikke på gnageskader fra noe insekt.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Fre Jul 20, 2018 16:05

Jeg syntes også det var litt rart, Calypso. Men skumsikader er jo tydelige på bildene. De er kanskje bare på besøk, etter at noen andre har spist på bladene? :lol:
Man skulle jo tro at esk hadde sett skumklattene, hvis det var det.
Jeg har ofte skumsikader, men nesten utelukkende på ville blomster og ugras. På dahlia har jeg aldri sett dem, og jeg har veldig mange dahlia hvert år. Jeg har heller ikke sett slike skader som på bildene.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg esk Lør Jul 21, 2018 12:07

Takk for innspill; jeg har heller ikke helt skjønt dette, for skum har jeg ikke sett noe av, og det hadde jeg kjent igjen fra engblomstene rundt her. Jeg skal absolutt la de grønne være i fred hvis de er nytteinsekter. Skadene kommer stadig på nye skudd, og i enkelte tilfeller detter blomsterknoppene av, utrolig kjedelig. Men det kan jo være flere ugangskråker på ferde, eller kanskje noe som ikke har med insekter å gjøre?
esk

Innlegg Arild Lør Jul 21, 2018 18:57

Det er teger som lager disse merkene. En gruppe insekter som suger og spiser på unge skudd og etterhvert som de vokser er til får de disse deformerte bladene. De er ganske vanlig og jeg har hatt det på flere vekster i hagen, nesten alt med saftfylt ny vekst; georginer, roser, fuchsia,... Det pleier ikke være et stort problem, men blir det mange av dem og de legger sin elsk på en plante gjør de skade. Det er ikke lett å oppdage dem, de hopper omkring, fra busk til busk og man ser ikke skaden før flere dager senere.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg esk Tir Jul 24, 2018 11:58

Takk til Arild for oppklaringen! Jeg søkte på nettet, og det ser ut til at de er vanskelige å bli kvitt. Det stemmer som du skriver; de er lynraske, så å ta dem manuelt er vanskelig. Får bare erstatte plantene med noe annet, ser det ut til. Hagesenter neste. :)
esk

Innlegg Arild Tir Jul 24, 2018 14:16

Har de lagt sin elsk på noen bestemte planter kan man sprøyte med noe systemisk og det vil ha god effekt. I disse dager med bie- og humledød sprøyter jeg ikke blomstrende planter annet enn grønnsåpevann og kun i nødstilfelle (som ikke vil ha noe effekt på sikader og teger). Hvis du knekker av blomster og knopper og sprøyter forsiktig kan du sikkert gjøre det, tror det tar 5 dager før giften er ute av planten alt etter hva man bruker.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg esk Ons Jul 25, 2018 10:48

Den framgangsmåten vil sikkert beskytte humler osv., takk for det. Har ikke peiling på bruk av gift. Og neste år blir det å samplante med andre arter som kanskje kan skremme unna og/eller lokke til seg noen rovinsekter. Stadig nytt å lære om planteverdenen!
esk

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest