Døende hekk

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Døende hekk

Innlegg magnaral Tor Jul 11, 2019 12:48

Hei, jeg har problemer med en hekk som har/er i ferd med å krepere. På østsiden av huset er det thujahekk, der flere planter ser ut til å være nesten utelukkende brune. I tillegg ser hele rekken mot øst å være i sterkt forfall.

På sørsiden er det hekk i en nåletype (usikker på navnet, men det vet sikkert noen her). Her er det en plante som er død et sted og to ved siden av hverandre et annet sted.

Jeg mistenker at elendigheten skyldes ettervirkninger av fjorårets svært tørre sommer (bor i Oslo).

Spørsmålet er hvordan jeg bøter på dette best mulig. Forsøke å grave opp døde planter og erstatte dem enkeltvis? Eller finnes det andre muligheter? Når Thuja er brun over store deler er det vel ikke lenger noe håp?

Jeg legger ved et par bilder.
magnaral
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Døende hekk

Innlegg magnaral Tor Jul 11, 2019 12:55

Her kommer et par bilder

image1.jpeg

IMG_9942.jpg
magnaral

Innlegg Nienna Tor Jul 11, 2019 15:18

Jeg ville bare ha klippet vekk mest mulig brunt og latt naboplantende gradvis tette hekken. Kanskje er det liv i noen av de brune. Tuja er så kraftigvoksende at de lett vokser sammen. Å grave opp de brune tujaene blir veldig tungt og lar seg egentlig ikke gjøre uten å skade røttene til naboplantene. Pass på å vanne i tørre perioder :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Lør Jul 13, 2019 10:50

Jeg leste akkurat om Phytophfora, en organisme som angriper oretrær, og også thuja. Hvis det er det (og for sikkerhets skyld) bør du ikke kaste disse i komposten, men lever det på gjenvinningsstasjon. Det er svært smittefarlig.
Du bør nok lese mer om dette, jeg så det i Aftenposten i dag. Skumle greier xx(
Velkommen til hagegal, forresten! :D
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester