Trips eller noe annet?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Trips eller noe annet?

Innlegg annema Tir Sep 15, 2020 22:01

Hei

Jeg begynner å bli redd for at jeg har trips eller noe annet skadedyr på plantene mine innendørs. Det begynte med noen chiliplanter som stod ute i sommer, tok de inn i august, og for noen uker siden oppdaget jeg at noen blader begynte å krølle seg sammen, mens noen så litt små og deformerte ut. Det gjaldt også en physalis. Jeg oppdaget bladlus på en av dem, men de knep jeg bare vekk, og det så ut som om de forsvant, de satt dessuten kun på blomstene så vidt jeg kunne se.

Jeg satte chiliene på et rom for seg selv, men så gikk jeg over resten av plantene mine, og jeg synes veldig mange har fått så stygge blader. Arekapalmen har tørre flekker og noen hull i bladene, ikke bare tørre tupper. Orkideene har fått stygge blader, dvs de er blitt matte og de ser nesten oppskrapt ut enkelte steder. Pileaene mine har fått lyse flekker på bladene, dvs de ser fine ut på fremsiden, men hvis man ser mot lyset ser man tydelig lysere flekker. Jeg lurer på om bladene på den ene monsteraen har begynt å krølle seg litt sammen og, men det kan være innbilning. Også andre planter har brune små flekker på bladene, men det kan jo være bare tørr luft eller noe annet og, har ikke sett sånne typiske sølvfargede flekker som jeg har lest om.

Problemet er at jeg ikke har sett noen dyr. Dvs ikke på plantene ihvertfall. Har sjekket nøye daglig de siste ukene, og ingen dyr, og ingen svarte flekker (som kan komme fra trips har jeg lest) på bladene. Men når jeg løfter opp pottene og ser nøye etter kravler det bittesmå dyr oppi mange av pyntepottene. De er mindre enn 1 mm og er grå, svarte eller lysere, og så piler de rundt. De kommer i mange størrelser, fra 1 mm og nedover, noen er så små at jeg ikke kan se at det er et dyr, bare en svart prikk som beveger seg. Noen synes jeg hopper litt ukoordinert rundt, så lurte på om det var spretthaler. Men de fleste bare piler rundt, og jeg er redd for at det kan være trips. Letse at trips og kan hoppe litt. De er litt avlange, og har seks bein og følehorn, noe mer er vanskelig å si. Tror ikke de har vinger. Jeg aner ikke hvordan jeg kan se forskjell på trips og spretthaler, og kan det være noe annet som gjør at bladene på plantene mine er blitt stygge for tiden?
Er det noen som har erfaring med trips? Hadde jeg sett det hvis det var dette jeg hadde? Noen som har andre tips? Er så redd for at jeg må kaste plantene mine, har lest at det er nærmest umulig å bli kvitt dersom det er trips..Kan legge til at jeg har endel små svarte fluer rundt plantene og for tiden, men har lest at de er mest til sjenanse. Har satt opp endel gule limfeller for å ta disse, og tørker også ut jorden litt nå, men har ikke sett andre dyr enn fluene festet til fellene.
annema
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Trips eller noe annet?

Innlegg aimar Tir Sep 15, 2020 22:43

Trips er ganske greie å få øye på, og lett å kjenne igjen. Se på undersiden av blada. Se også etter egg. Se ekstra nøye på de blada som ser litt slappe ut, eller vender mot sola.
Men når du ikke klarer å finne noen, og heller ingen på de gule limfellene, så tror jeg ikke at plantene dine har trips.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Trips eller noe annet?

Innlegg annema Ons Sep 16, 2020 8:16

Takk for svar. Har sett på oversiden og undersiden av alle blader. Hvordan ser eggene ut? Har lest at de legges inne i plantevev? Kan de da sees? Men er jo som sagt noen dyr nede i pottene, de kan ligne på trips, bare at de ikke ser ut til å ha vinger. Men de er jo så små og de løper rundt.. må få meg en lupe..men vet fremdeles ikke hvordan jeg skal se forskjell på trips og spretthaler, og om evt spretthalene kan gjøre skader på plantene.
annema

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester