Flytting av planter, unngå flytting av skadedyr

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Flytting av planter, unngå flytting av skadedyr

Innlegg nysgjerrig Søn Nov 01, 2020 18:59

Hei! Mitt første spørsmål i dette forum.

Beklager dersom dette er besvart utfyllende tidligere, jeg har ikke klart å finne et godt svar...

Jeg skal flytte fra bydel Alna i Oslo til en gård i gamle Sørum kommune (nå Lillestrøm). Vi har brunsnegler i hagen i Oslo, mens det ennå ikke har kommet til gården. Jeg vet de finnes noen kilometer unna, på den andre siden av en elv, så det kommer nok hit også etter hvert. I hagen på Alna tok det noen år før sneglene klarte å krysse toglinjer, ringveien og E6, men de kom til slutt. Muligens via naboens tuja også... Jeg ønsker uansett ikke å være den som tok dem med hit til denne delen av bygda jeg nå bor i ;-)

Hvordan går jeg frem for å forsikre meg om at jeg ikke tar med snegler og annet dritt fra byen og hit? Det å vaske røtter helt rene for jord finner jeg litt vanskelig. Det går greit med mynte og humle, men det er litt vrient med en stor busk og de rare knollene til peon og rabarbra. Og dersom jeg gjør det utendørs her renner jo sneglene ut på bakken, og...

Har noen forsøkt å senke hele rota i en eller annen form form blanding av vann og et eller annet stoff som kverker snegler?

Det er jo vinter snart og jeg kan eventuelt sette plantene i "karantene" innendørs (låven), men hvordan hindrer jeg at sneglene vandrer av sted? dersom jeg strør salt rundt selve pottene vil jo sneglene stoppes fra å forlate området, men vil de krepere når de treffer saltet eller vil de snu og krype tilbake til jorda igjen? Jeg vil jo gjerne ha dem ut og bort mens plantene er i "karantene".

Jeg har også tenkt muligheten for å sette plantene i jorda ute før kulda setter inn, men hvordan hindrer jeg eventuelt snegler fra å forlate plantene? Salt i ring rundt plantene vil jo ikke fungere, jeg dreper vel alt i området, og aske rundt funker vel ikke hvis det blir vått? En ring av kaffegrut blir vel også dekket av blader dersom jeg ikke følger med daglig...?

Det hadde vært så greit om det var et kar med (bare litt) skummel væske jeg kunne dyppe dem i og løse problemet på den måten.

Det er snakk om en peon, en rabarbrarot og en stikkelsbærbusk som jeg bare måtte flytte med meg av nostalgiske årsaker.

Tips mottas med takk ;-)
nysgjerrig
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Flytting av planter, unngå flytting av skadedyr

Innlegg Nienna Søn Nov 01, 2020 23:39

Snegler kryper ut hvis du setter roten i vann. De drukner ikke, men flyter i vannskorpen til de kan krype opp langs sidene i en balje. Men du finner dem, og kan fjerne dem. De drukner hvis de ikke kryper ut fra røttene. Pass bare på at planten ikke står så lenge i vann at den drukner :) Vær også obs på snegleegg. De ligger som regel rett under jordoverflaten.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Man Nov 02, 2020 18:54

Tror du kan være heldig med å bruke vann som Nienna sier. De tåler sikkert litt kraftig spyling først også. Stkkelsbærbusken er det nok nok lurt å klippe mye ned, særlig om den skal lageres før den settes ned til våren (ellers også) og da tar man gjerne noe av røttene i tillegg. Om du gjør dette og lagrer over vinteren i sneglefri kjøpejord, har du også mulighet til å sjekke for evt. snegler en ekstra gang. Avfallssekker m. litt hull kan lagres i om man ikke har passende potter.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tir Nov 03, 2020 0:53

Ja, det er lurt å spyle røttene før de settes i vann, ellers blir det mye jord i vannet. Hvis det fortsatt er igjen små snegler innimellom røttene, vil de fort krype ut for ikke å drukne. Jeg pleier å legge salat fra hagen i en stor bolle med vann for å få bort alle åkersneglene som gjemmer seg mellom bladene. Det tar bare 5 -10 minutter før de kryper frem.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg nysgjerrig Tir Nov 03, 2020 8:48

Takk for tips. Da blir det vannbad!
nysgjerrig

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 5 gjester