Meldugg

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Meldugg

Innlegg orm Søn Sep 18, 2022 12:29

Er det noen som vet om meldugg overlever i varmkomposten? Har overflod av druer i år. Dessverre er de blitt angrepet av meldugg før jeg ble oppmerksom på det. Prøvde å sprøyte med Atamonvann, men det var for sent. Det er dessuten så mange m² å sprøyte at jeg hadde nok ikke nådd alt. Det startet med de bittesmå, som modner tidlig, og så har det spredd seg. Skal klippe ned nå. Det hadde vært et bra tilskudd til varnkomposten da jeg har litt i minste laget å fylle den med, men aner at jeg får tommel ned.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Meldugg

Innlegg Nienna Tir Sep 20, 2022 9:20

Jeg har ikke prøvd selv, men mener du ikke løper noen risiko ved å varmkompostere det infiserte materialet. Meldugg er en organisme som ikke overlever og kan spre seg når verten dør. Det leste jeg på en bokhasiside :)

Jeg har hatt tilfeller av meldugg i hagen når været har vært for varmt eller tørt, eller planter har slitt av andre årsaker. Jeg har ikke gjort noe, ikke behandling, og heller ikke har jeg puttet noe av det angrepne i restavfallet. Og det har ikke blitt mer meldugg i hagen av den grunn :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Man Sep 26, 2022 23:03

Takk, Nienna! Dumt jeg ikke kikka inn her før nå. Har vært litt mye i det siste og så kom yngste avkom og gikk løs på druene. Litt står igjen på den eldste sorten. Lengst borte fra der melduggen startet er det noen modne som kan spises. Nå er i alle fall den mest befengte sorten godt klippet ned. Ser ganske stusselig ut nå. Blir ingen høstfarger. Det har nok vært for tørt for dem i sommer. Vi har jo hatt hengende over oss restriksjoner på bruk av drikkevannet her så det har vært lite vanning. Nå er jeg ingen stor druespiser, men ergelig likevel. Det var overflod av druer i år og selve pryden ble jo utskjemt av melduggen. Håper jeg ikke har tatt livet av den. Det var jo fremdeles grønne blader.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tir Okt 04, 2022 17:30

Jeg tror nok at druen din overlever både tørken og melduggangrepet. Til neste år er den sikkert fin :) Jeg har min drue i drivhuset, og der har naboplanter hatt både midd, lus og meldugg. Uten at druen har blitt smittet. Så i utgangspunktet er de nok ganske sterke mot både sopp og uttøy.

Jeg fikk en fin drueavling i år :) Fryser klasene hele, da er det lett å plukke av druene. Så tar de mindre plass i fryseboksen. Har oppdaget en ny og sunn snacks. Frosne druer som smelter i munnen :) Saftisdrops!
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Ons Okt 05, 2022 10:11

Ja, håper det går bra selv om den ene planta der druene faktisk modner hvert år er ribbet for blader. Det er jo modningen som er problemet med druer utendørs. Ser på den andre sorten at der sola treffer først modnes det også først. Det meste står sørvendt, men har en vestvendt vegg som står vinkelrett på en sørvegg. Denne skygger for deler av sørveggen første del av dagen og det skal svært gode somre til før det blir skikkelig modent her.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester