Jordrotter

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Jordrotter

Innlegg sipsey Tir Mai 09, 2006 15:49

Ja de har virkelig hatt gode forhold i vinter. Nå er det så tydelige ganger over alt at mannen min har sluttet å beskylde meg og ungene for å ri i hagen (jordrottehull = hestespor) :lol: Ginkoen min står på skjeve. Tulipankurvene er gnagd hull i og løkene har vært flott vintermiddag for familien jordrotte...
:evil:

Nå er jeg lei! Vil ha hagen i fred. Hva gjør jeg??? (Har effektiv katt, men tydeligvis ikke effektiv nok!)
Brukerens avatar
sipsey
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Gunn Tir Mai 09, 2006 15:59

Det eneste jeg kommer på er feller. Du får kjøpt de som er ganske humane også.(alt etter som man ser på det :? )
Brukerens avatar
Gunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg HuiSvingen Tir Mai 09, 2006 17:40

Gift! :evil: Det eneste som funket her. Stappet sånne giftblokker ned i hullene rundt om kring og la plankebiter og stein oppå. Ja, jeg er ond. Men jordrottene ble borte de. :)
Hilsen Thea ~ Hu i Svingen

Galleri oppdatert 20. juni '06
Brukerens avatar
HuiSvingen
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Gunn Tir Mai 09, 2006 17:45

:lol: :lol: :evil:
Trenger ikke å nevne humane ting her nei tydeligvis :lol: :lol:
Brukerens avatar
Gunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Tir Mai 09, 2006 17:59

HuiSvingen skrev:Gift! :evil: Det eneste som funket her. Stappet sånne giftblokker ned i hullene rundt om kring og la plankebiter og stein oppå. Ja, jeg er ond. Men jordrottene ble borte de. :)

Jeg har prøvd meg gjennom en lang rekke "gamle råd" Men det virker ikke noe særlig. Karbid virker IKKE, de liker ikke lukten, og flytter kanskje litt på seg, men de dør ikke av det. Eksos fra motor virker hvis du finner de riktige hullene, og får tettet noen av de andre. men det er litt mye "styr"

Jeg bruker nå forgiftede maiskorn fra Sionor, det ser ut til å ha en viss effekt.

Hva heter blokkene du bruker, Huisvingen? er det Klerat voksblokker?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg HuiSvingen Tir Mai 09, 2006 19:15

calypso skrev:Hva heter blokkene du bruker, Huisvingen? er det Klerat voksblokker?

Jeg husker ikke. Dette er noen år siden, og siden har jeg ikke sett snurten av beistene. ;) Men giftblokkene var blå og liknet på såpestykker. Noe skrift (navnet?) var preget på dem.
Hilsen Thea ~ Hu i Svingen

Galleri oppdatert 20. juni '06
Brukerens avatar
HuiSvingen

Innlegg Petunia Tir Mai 09, 2006 19:19

calypso skrev:
HuiSvingen skrev:Gift! :evil: Det eneste som funket her. Stappet sånne giftblokker ned i hullene rundt om kring og la plankebiter og stein oppå. Ja, jeg er ond. Men jordrottene ble borte de. :)

Jeg har prøvd meg gjennom en lang rekke "gamle råd" Men det virker ikke noe særlig. Karbid virker IKKE, de liker ikke lukten, og flytter kanskje litt på seg, men de dør ikke av det. Eksos fra motor virker hvis du finner de riktige hullene, og får tettet noen av de andre. men det er litt mye "styr"

Jeg bruker nå forgiftede maiskorn fra Sionor, det ser ut til å ha en viss effekt.

Hva heter blokkene du bruker, Huisvingen? er det Klerat voksblokker?

Calypso: Er det beiset såvare (maisfrø) du mener?

I såfall kan jeg sende deg noen sipsey :)
Audhild
Brukerens avatar
Petunia
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Tir Mai 09, 2006 22:33

Maiskornet fra Sionor er beregnet på vånd, de er innsatt med samme giften som Klerat voksblokkene, så det blir kanskje det samme hva man bruker?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Frøydis Ons Mai 10, 2006 5:18

Vi har hatt en skadedyr-mann innom, og han sa at jordrottene ofte ikke tok de vanlige voksblokkene. Mener å huske at han snakket om at maisåte falt bedre i smak for jordrottene. Han sa også at de brukte hansker når de la ut gift til rotter, de skyr lukta av mennesker.
Frøydis
Brukerens avatar
Frøydis

Hei takk for alle tips

Innlegg sipsey Fre Mai 19, 2006 20:27

JEg får prøve å få tak i litt av det meste og teste ut. Har jorder på alle kanter, så de kan gå dit og spise til de sprekker!! Bare de lar hagen min være i fred. Naboen bryr seg ikke om hagen, så der kan de ha fest også.
Brukerens avatar
sipsey

Innlegg smg* Fre Mai 19, 2006 20:29

Leste ett eller annet sted at hyppig plenklipping irriterte dem såpass at det kunne hende de flytta... ? Kanskje verdt å forsøke?

Vanskelig å kontrollere hvem som spiser gift lagt ut i det fri - og hvem som spiser dem som spiser gifta. :V:
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mari_ Fre Mai 19, 2006 21:04

trodde at vånd og jordrotte var det samme? FK har noen blå voks/såpe aktige gift blokker tror jeg :)
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg NinaS Tor Mar 15, 2007 22:38

Mari_ skrev:trodde at vånd og jordrotte var det samme? FK har noen blå voks/såpe aktige gift blokker tror jeg :)

Trekker denne frem igjen av naturlig årsak.
Jeg frykter større problem, om jeg ikke går drastisk til verks!
Har nemlig mistet litt vel mye i hagen i vinter, og det er hverken frosten eller rådyrene som er grunnen! :x
Pus ble påkjørt i sommer, og avkommet er umoden, og i tillegg sofagris! :roll:

Ser ut som om jeg må gå til innkjøp av nye hansker og Klerat, + en mengde paraplyer! (disse skal jo ikke bli våte...!)
Ikke alt er like idyllisk på bondelandet bestandig! :roll:

Ønsker å høre deres erfaringer med Klerat (de blå blokkene) om hvordan de er "montert" når de skal festes fast og ikke bli våt....!?
Nina
Ikke akkurat Moldes nye rosepike, men trolig like skitten etter en dag på jobb!
Min blogg: NinaS lille gale verden
Brukerens avatar
NinaS
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anne på Moseplassen Fre Mar 16, 2007 0:53

Foreldrene mine hadde jordrotte i mange år, til stor frustrasjon da de forsynte seg grovt av staudene. Jeg husker ikke om det ble brukt gift, men det som virklig fungerte var at de pløyde opp den plenen som de stort sett var i og sådde til på nytt. (den var helt gjennomhullet-et mareritt å klippe da jeg nesten veltet flere ganger). Så om du har mulighet til det så kunne du tenke på å grave i stykker gangene dens, det tar jo ikke livet av den, men da frister det kansje mer å gå ett annet sted?

Men såklart, gift er vel enklere og mer effektivt.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lissa Fre Mar 16, 2007 1:01

vi hadde vånd i hagen et par år. vi fannt ut at de trivdes best i sørvendte skråninger med forholdsvis høyt gress. denne skråningen er ganske bratt så vi lot vær å holde gresset nede en sesong siden min mann hadde vond rygg og jeg var gravid... ingen av oss var kompetent til å stå i en 30 graders bakke på et par mål med klipperog i alle fall ikke hjå... :oops:

resultatet var invasjon av vånd (jordrotter) :( de kverket nesten et gammelt epletre, spiste opp røttene :shock:

i allefall fikk vi klippet gresset neste sommer og rottene ble nesten borte.

de liker ikke narsisser, så jeg planter heretter konsekvent det rundt alle nyplantede trær av frykt for rotgnag igjen. det har hatt god effekt ;)
de fleste katter tar ikke vånd.... vet ikke hvorfor, men devil ikke ha dem...
den ene hannkatten min er et unntak, han spiser omtrent alt :roll: , men han lar hammen ligge igjen på disse xx(
Venter på at en ny hage skal finne meg..... er hageløs!
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Fre Mar 16, 2007 8:16

Calypso: Er det beiset såvare (maisfrø) du mener?

Nei, det er grovknust mais med rød farge, tilsatt samme giften som er i kleratblokkene.
Ifølge Mattilsynet skal ikke denne giften virke mot vånd fordi de får i seg motgift (K-vitamin) fra alle røttene de spiser. Ifølge Sionor virker det bra, hvis dyrene får i seg nok av giften, og maiskornet liker de godt.

Info: Klerat er vannavstøtende voks, de trenger ikke beskyttelse mot regn. De skal legges slik at ikke andre dyr kan få tak i dem.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester