Lus på plommetreet - haster litt

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Lus på plommetreet - haster litt

Innlegg Sine Søn Jul 02, 2006 21:46

Jeg oppdaget i kveld lus (mange små grønne, tett i tett) på de nye skuddene på plommetreet mitt (de så tørre ut og hadde begynt å bøye seg). Det er et gammelt tre, 30-35 år som vi har beskåret kraftig for noen år siden og som endelig har tatt seg opp igjen og har masse plommekart.

1. Hva betyr det at det er kommet lus?
2. Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt dem? (Treet er kanskje noe stort for å komme til med grønnsåpevann)
3. Betyr dette at treet har fått noen sykdom som til sist vil ta kverken på det? (Hadde et kirsebærtre som i fjor fikk et eller annet på de nye skuddene, de krøllet seg sammen og visnet, og det kunne være en sopp på steinfrukttre som til sist ville tappe treet for krefter. Kan det være noe slikt?)

Hvis treet er fortapt, så vil jeg fjerne det når vi får gravemaskin i hagen til uka, så svar meg raskt, gode hagefolk.
Hilsen Sine :)

Hageblogg: http://sineshage.blogspot.com/
Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Søn Jul 02, 2006 21:59

Hvis det er veldig mange bladlus vet jeg at rovveps er utrolig effektivt. Har selv sett dem i aksjon! Er de å få tak i i nærheten av deg?
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sine Søn Jul 02, 2006 22:08

Rovveps - det har jeg aldri hørt om. Hvor finnes de?

Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Søn Jul 02, 2006 22:24

Jeg vet ikke hvem som har slike økologiske alternativer til sprøyting. Før hadde Sionor og Felleskjøpet kunne skaffe, men nå vet jeg dessverre ikke. Rovvepsene finnes i naturen og en kan være så heldig at de kommer på besøk av seg selv.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Randine Man Jul 03, 2006 7:32

Jeg har også fått lus på de nye skuddene på plommetret. Treet er bare et par år og jeg gir det en sjanse til.
Har klippet av alle nye skudd med lus og venter over sommeren før jeg bestemmer meg om jeg skal fjerne det.

Hvis treet er viktig for deg ville jeg gitt det en sjanse, ellers er det bare å fjerne.

randine
Sol ute, sol inne......
Brukerens avatar
Randine
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg smg* Man Jul 03, 2006 7:59

Lusa har nok sammenheng med tilbakebeskjæringen. Den fremmer nemlig nyvekst og saftig nyvekst sett med lusa sine øyne. Problemet vil reduseres når veksten minker/skuddene blir eldre. Inntil videre hadde jeg forsøkt å holde problemet i sjakk med hageslangen på den nederste greinene og snekre fuglekasser (for blåmeis/svarthvit fluesnapper).
Lus kan opptre i masser ett år for å være nesten fraværende neste år. De liker nyskudd som har vokst fort og hater kaldtvann. Vanlig lus har nok noen favoritter, men om treet ditt har vært rimelig reint før vil jeg anta at det er en tilfeldighet. Det vil jo være synd å kaste et stort, flott tre på grunn av et luseangrep.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sine Man Jul 03, 2006 9:43

OK, jeg går straks ut og sprayer grønnsåpevann på i første omgang. Takk for innspill!

Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Sine Man Jul 03, 2006 10:15

Og der kom jeg inn igjen, temmelig oppgitt. Det formelig kreler av grønne lus. De sitter i tjukke lag... Har sprayet på en del, emn det virker så uoverkommelig. Men de er i hovedsak konsentrert om de nye skuddene, ja.

Hm..., er litt i villrede nå jeg. Betyr dette at plommene ikke modnes?

Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Man Jul 03, 2006 10:44

Sine skrev:Og der kom jeg inn igjen, temmelig oppgitt. Det formelig kreler av grønne lus. De sitter i tjukke lag... Har sprayet på en del, emn det virker så uoverkommelig. Men de er i hovedsak konsentrert om de nye skuddene, ja.

Hm..., er litt i villrede nå jeg. Betyr dette at plommene ikke modnes?

Det betyr at jo mer lus du får bort, jo bedre får treet det. Om plommene vil modnes er det ikke så greit å svare på. Er det så mye lus at hele treet sliter så kan det komme til å kaste kart, men om det "står 'an a'" så kommer plommene til å modnes uansett.

Bruk kaldtvann - så ofte som du orker, flytt dit marihøner om du finner. Spray om du gidder og forsøk å overse det. Lus er en del av naturens orden, selv om det er en mer utrivelig side av saken.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sine Man Jul 03, 2006 10:50

Kaldt vann: vannslange og bare spyle treet - er det det du mener?

Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Man Jul 03, 2006 10:55

Sine skrev:Kaldt vann: vannslange og bare spyle treet - er det det du mener?

Spyl lusa der den sitter. Bruk gjerne så kraftig stråle som du kan uten å skade blader eller plommer.
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest