Hærmygg i jordsekker, et økende problem?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hærmygg i jordsekker, et økende problem?

Innlegg Jacaranda Ons Mar 21, 2007 11:29

Ser av diverse innlegg og av egen erfaring at hærmygg er et økende problem. En ting er hva vi selv kan gjøre for å bekjempe det, men kan vi gjøre noe/legge press på disse foretninger som selger oss jordsekker/planter med disse hærmyggene med deres larver?
Jeg har funnet hærmygg i sekker fra Bo grønt og i kaktus/sand jorden fra plantasjen.

En ting er når en sår i mindre skala, da kan man lettere holde kontrollen. Men når en skal ha 10 sekker jord inn i kjelleren hva gjør man da?

Lønner det seg å sprette opp alle sekkene og la dem ligge og tørke ut?

Det kan jo gå flere måneder før første sekk er i bruk til siste.

Alle mine foregående sekker var behandlet med nematoder, etter min mening det eneste som virkelig tar bort problemet med hærmygg. Og tro meg jeg har prøvd alt.
Calypso sa at ingen ting jord, planter måtte tilføres rommet etter behandling. Noe som er helt riktig, men jeg måtte nødt til å gå til innkjøp av flere sekker for jeg hadde feil beregnet.
Men selv med nye sekker så følte jeg at jeg hadde det under kontroll, helt til jeg reiste bort noen dager og av den grunn måtte vanne ekstra. Kom hjem til en utrolig mengde av larver i pottene med ny sådd og spirer.

Følgende er gjort for å begrense det:
Alle potter med jord hvor jeg så larver er fjernet.
Ny jord er tørket i ovnen på 50 grader.
De pottene hvor de var store frø, er frøene tatt opp og vasket, for ned i ny ?tørket? jord.
Spirene er forsiktig tatt opp og røttene er skyldt.
Sist men ikke minst pottene som den nye jorda er i er vasket og helt rene.
De infiserte potter med små frø ble med tungt hjerte kastet.
Dette ble gjort i går, så bare tiden vil vise om det er nok til å holde ting i sjakk.
Kan vi gå sammen om en henvendelse hvor vi synliggjør dette problemet. Jeg blir ganske oppgitt når jeg leser i tråder her at hage sentrene sier dette er en bagatell og ingen ting å bry seg med.
Vi er jo etter hvert blitt ganske mange her på hage gal, det er vel noen sekker med jord som blir kjøpt av oss i løpet av året. Det er vel lettere å ?fnyse? av en enkelt kunde, men når det kommer litt tyngde bak klagene er min erfaring at da lyttes det mer.
Eller???
Etter vinteren kommer våren.
Hilsen Rita H2
Mine bilder
Brukerens avatar
Jacaranda
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lisa Ons Mar 21, 2007 11:36

Jeg er også lei hærmygg i alt jeg kjøper, så jeg henger meg på.
Veien fra totalt grønn til grønne fingre er lang.
Brukerens avatar
Lisa

Innlegg smg* Ons Mar 21, 2007 12:34

Vanner med 2 provadopinner oppløst i 5l vann på undervanningsduk. Har minimalt med fluer. Må ikke brukes på planter man spiser eller har tenkt å spise fruktene av.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnolia Ons Mar 21, 2007 13:08

Jeg har før bagatellisert hærmygg, men det var før jeg visste om de hvite, trådtynne larvene som spiser på planterøttene. Nå har jeg mistet flere planter på grunn av dette og innser at det er et stort problem. Har skiftet jord og skylt røttene på noen, vannet med salmiakkvann og strødd sand på overflaten. Jeg har også satt boller med sterkt salmiakkvann mellom plantene, og oppi der havner det både små og større fluer samt små bladlus. De besvimer vel av salmiakkdampen. Nå har jeg praktisk talt ingen hærmygg eller bladlus (så lenge det varer).
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Ons Mar 21, 2007 17:33

Gule limfeller virker veldig bra, men de må plaserer slik at lysrørene lyser på dem, da fanger de fluene etter hvert som de klekkes.
Sidene her er oppdatert med navnet på rovmidden som fungerer utmerket i planteskolen til Bibbi
http://www.hagegal.info/artikler-svarte-fluer.php
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg anki Ons Mar 21, 2007 18:37

Jeg fikk en eksplosjon av hærmygg etter jeg kjøpte inn plantejord fra Oasen Hageland og Plantasjen sin.

Jeg har satt opp sånne limfeller som Brødrene Nelson har til å klistre på vindu. De har jeg klistret opp i vinduskarmer, oppunder kjøkkenbenken i minidrivhuset. De hjelper voldsomt.

Det er når jeg har priklet plantene fra såjord til plantejord de kommer. Jeg vanner de på brett så de ikke blir så våte på toppen å det hjelper også godt :)
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Inez Ons Mar 21, 2007 19:34

hmm....da fikk jeg svar på det jeg lurte på i jorden :evil: Fryktelig irriterende spør du meg! :x I noen potter får jeg noen rare brune rundinger og den lille planten har omkommet :(
~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~

:mrgreen:
Inez

Mine julekort
Brukerens avatar
Inez

Innlegg Jacaranda Ons Mar 21, 2007 19:50

Jeg har 10 gule lim feller. 6 under lysrør, men allikevel så klarte hærmyggbestanden og blomstre opp. Selv om det selfølgelig er fanget en del av dem.
I dag har jeg snakket med en gartner på et hagesenter. Han sa at man måtte passe på og bare bruke jord sekker som hadde ligget tørt hele tiden og at i deres hagesenter så var dette bare P jorden.
Han sa også at hvis man til små plantene brukte jord med gjødsel så hadde den ikke bare ligget ute, men også at den gjødselen i utgangspunktet gav hærmyggen flotte leveforhold.
Videre sa han at hærmyggen var blitt et alvorlig problem i drivhusene hos de som driver med planter og blomster.
xx(
Etter vinteren kommer våren.
Hilsen Rita H2
Mine bilder
Brukerens avatar
Jacaranda

Innlegg mario Ons Mar 21, 2007 20:02

Jeg har også innsett alvoret i disse skadedyrene.Har begynt å undersøke potter som plantene dør.Når en har et stort planterom fullt av planter er en jo sårbar. :shock:
Jeg har klagd på jord som lukter mugg,men jeg v il være mer oppservant fremover.

Kiri-Komi-Zukuri som betyr kniv .Dette er det navnet på japansk.
Feil tråd. :o Handler ikke om hærmygg :roll:
Men du startet denne tråden Jacaranda ,så datt dette ordet bare ut :lol: :lol:
Mario
Bilde
Brukerens avatar
mario
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Inez Ons Mar 21, 2007 21:39

Ja, jeg sliter også med jord som lukter mugg. Dette synes jeg er fryktelig irriterende når man betaler 100 kroner sekken :x Bare siden januar har jeg brukt 11 sekker, er noen kroner det! *grynt*
~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~

:mrgreen:
Inez

Mine julekort
Brukerens avatar
Inez

Innlegg Raggy Tor Mar 29, 2007 12:18

Spørsmål fra en uvitende:
Hva er hærmygg, og hvordan ser den ut?

Jeg har en stor vinterhave, så det kunne vært greit å vite.
Raggy
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg solfrid Tor Mar 29, 2007 12:30

Hærmygg og hærmygglarve.

Larvene er glad i røttene på frøplantene.
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Raggy Tor Mar 29, 2007 12:50

Aha! Så de er i slekt med den fordø..... svarte lille flua som surrer rundt hodet mitt (ikke bare på søndagsmorgener..). Den flua vi hos oss kaller gjærflue, og som lever i fuktig plantejord.

Dagens bilde var da koselig! Ja, mine frø har også kommet litt opp av jorda, og nå begynner en herlig tid!!
Jeg ser at du har festet et bånd rundt potta, formodentlig med plantens navn på. Er det vanlig tape du har brukt eller er det noe spes?
Jeg har brukt gule pinner til å stikke opp i potta, men de er jo noe dyre...
Raggy

Innlegg solfrid Tor Mar 29, 2007 13:06

Litt åff tåpic - vanlig bred tape. Dette er spirer som skal stå en stund i samme potta, så da ble det papir og tape.
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Re: Hærmygg i jordsekker, et økende problem?

Innlegg Ottesen Tir Mai 12, 2020 10:22

Er dette hærmygglarver?
Vedlegg
B46DD588-1C5B-4AB8-AB81-10089822BB76.jpeg
B46DD588-1C5B-4AB8-AB81-10089822BB76.jpeg (41.15 KiB) Vist 709 ganger
Ottesen

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester