Det grønne, ekle belgget med sånne rundinger på

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Det grønne, ekle belgget med sånne rundinger på

Innlegg miamaria Man Des 31, 2007 14:13

Er det noen som vet hva det heter? Jeg aner jo ikke hva jeg skal søke på. Dette grønne æsjet følger (for) ofte med planter man kjøper i hagesentre. Ser litt ut som en slags lav, men den er helt grønn. Og så kommer det sånne små rundinger på den, akkurat som pittesmå skåler. Litt sånn månelandskap i grønn miniatyr. Brer seg utover i bedene gjør den også.

Lurer litt på om den gjør noe skade, om jeg skal gidde å ta opp kampen med disse greien. Men jeg aner jo ikke hva den heter.

Noen som skjønner beskrivelsen?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Man Des 31, 2007 14:17

Levermose? (som antakelig er en lav, ikke mose...)
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Line S Man Des 31, 2007 14:18

Levermose. ;) Og du bør så absolutt ta opp kampen. Den sprer seg, og et er ikke gøy når den plutselig har inntatt hele bedet. :(
Hilsen Line S
Brukerens avatar
Line S
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg miamaria Man Des 31, 2007 14:24

Å jada, der har vi den. Hersens skitgreier. :x Gjorde et kjapt søk nå, og fant en fin tråd fra tidligere med diverse råd for å bli kvitt den. Det skal nok prøves, for det fungerer tydeligvis dårlig at man plukker vekk alt etterhvert som man ser det...
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Man Des 31, 2007 14:33

Den er da en nydelig bunndekker ;)
Den er også en fin indikator på gode og dårlige planteleverandører, den skal ikke finnes i potter man kjøper
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Grimen Man Des 31, 2007 14:38

Levermosen er viltvoksende på fuktige steder.
Denne mosen liker ikke at en hakker den opp. Hakker du den opp i småbiter på varme dager så tørker den ut.
Min mor har vært plaget en del av levermose som er kommet med planter fra planteskoler. Der vi har hakket forsvinner mosen, men der jorden er urørt danner levermosen ekle sleipe matter som kveler småplanter.
Mosen liker fuktig og gjødslet jord, derfor blir plantepotter et "Eldorado" for den. Blandes det perilite inn i jorden (i potter) får mosen problemer med å etablere seg.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg knrasmus Man Des 31, 2007 14:57

Tvaremose(Marchantia polymorpha) og Vårmose(Pellia epifylla) tilhører klassen Levermoser. De er thallusarter, dvs de er ikke differensiert i stamme og blad. Foruten kjønnet formering praktiserer de fragmentering, dvs de har stor evne til å danne nye moseindivider fra avbrukne plantedeler. Når mosen er tørr og sprø forekommer fragmentering ved at f.eks dyr tråkker på mosen som så blir delt opp i nye moseindivider.
Sigrid
---
Somme tider sidder e å tænker
Somme tider bare sidder e
knrasmus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg magnolia Man Des 31, 2007 15:09

Når jeg planter en innkjøpt plante i potte, skraper jeg godt av det som vokser på toppen og kaster det helt nederst i plantehullet. Der blir det liggende så dypt og med hele planten over seg at det aldri kommer tilbake. På den måten kan det gjøre litt nytte for seg.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Man Des 31, 2007 15:11

Norges eneste viltvoksende
palme?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Man Des 31, 2007 15:18

Det hørtes lurt ut Magnolia, hvis det er bombesikkert at det ikke kommer "opp" igjen derifra. Det som er hos meg, er at jeg ante jo ikke at dette var skummelt da jeg startet med hage, så jeg har jo sikkert fått det for lenge siden - og har ikke lagt merke til det før det hadde spredt seg ganske grundig. Jeg fjernet det jeg så av det i vår, men jeg ser nå at det har rukket å komme ganske mye nytt i sommer.

Når det blir mildvær en gang før det blir sommer skal jeg fjerne ALT jeg ser fysisk, så blir det bakepulver på det som dukker opp igjen. Så får jeg gjøre opp status utpå høsten og se om det har fungert.

- Men er dette egentlig noe problem, utover at det ser litt disgusting ut? Spiser det mye næring? Hvor store planter kan de kvele, egentlig? (De minste har jeg jo uansett ikke midt i staudebedene på en måte.)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Grimen Man Des 31, 2007 17:18

Magnolia's metode fungerer :) . Jeg bruker å gjøre det på samme måte. Jeg har aldri problemer med tvaremose (kun vanlig mose der jorden er skrinn). Min erfaring er at mosen ikke liker å bli forstyrret av hakker og spader. Mulig den ikke forsvinner så lett, for det er gjerne sporer i jorden, men mekanisk bekjempelse begrenser den en del før den dør ut. Gift som Rondup er lite effektiv på mose. Under busker kan en dekke den til med bark eller gress, det kveler tvaremosen. Den fuktige sommeren har sikkert fått denne mosen til å spre seg flere steder.

En gartner i en planteskole fortalte min mor at denne mosen forsvinner av seg selv :V: . Det er ikke riktig etter mine observasjoner.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Man Des 31, 2007 17:32

Mosen havner jo på bunnen av plantehullet med planten + minst 30 cm jord massivt over, ved planting av roser eller busker blir plantehullet enda dypere. Det sier seg selv at lyset aldri kommer til der og de formuldes nok ganske raskt. Eventuelle sporer får heller ikke sjanse til å bli til noe så dypt under jorda.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Re: Det grønne, ekle belgget med sånne rundinger på

Innlegg miamaria Søn Okt 12, 2008 13:32

v/miamaria/Hagebilder+2008/Diverse/IMG_0210.jpg.html

Jeg strødde ut en del bakepulver tidligere i høst, og nå ser det slik ut. Har tatt bilde et sted hvor jeg ikke har strødd bakepulver over hele, slik at man kan se forskjellen. Grønt - ikke bakepulver, brunt gusj der jeg har hatt nok bakepulver på. Det som blir spennende nå er å se hvordan dette blir til våren. Er den brune dau, eller kommer den igjen, tro?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Røsslyng Søn Okt 12, 2008 15:02

Jeg har også endel av denne i bedene mine nå og jeg synes den sprer seg litt vel fort, stadig flytting av planter har vel gjort sitt til at den nå finnes "overalt" her xx(
Nå lurer jeg på om jeg bør kaste den i søppelet i stedet for i kaldkomposten for å forhindre spredningen? :?
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
BildeMIN BLOGG.
Brukerens avatar
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Søn Okt 12, 2008 15:08

Nå lurer jeg på om jeg bør kaste den i søppelet i stedet for i kaldkomposten for å forhindre spredningen?

Disse plantene formerer seg med svært små sporer, og de er i luften og "overalt" hele tiden, de vokser opp der forholdene ligger til rette for det. - Kast det trygt på komposten.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Røsslyng Søn Okt 12, 2008 15:47

Flott, da blir det litt mindre styr :D
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
BildeMIN BLOGG.
Brukerens avatar
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest