Forebygge Clematis veps angrep?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg perry Ons Jun 11, 2008 14:11

Jeg har slitt med Klematisvepsen noen år. I begynnelsen klippet jeg av grener og blader som var angrepet. Så tok jeg et år og klippet ned planten etter at jeg så den var angrepet igjen. Året etter var det like mye larver som før. I år har jeg bestemt meg for å kjempe med nebb og klør, nå er jeg ute med Decis-sprayen nesten annenhver kveld. I tillegg har jeg klippet bort det jeg klarer å se er angrepet. Per i dag virker det som om angrepet har roet seg, men jeg går fortsatt en runde hver kveld med kritisk blikk. Noen vepser har jeg forresten også knerta. De er ganske gjenkjennelige med den rød/orange ryggen sin. Hvis det ikke hjelper i år, så tror jeg klematisen må vike neste år. Orker ikke å ha disse tyggende larvene rundt uteplassen vår.
perry
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg hildeG Ons Jun 11, 2008 14:24

jeg har også hatt denne noen år, men aldri de helt store angrepene. Prøver å følge godt med, klipper vekk kulete stengler så fort jeg ser dem. Er for treig av meg til å klaske noe særlig veps. Sprayer med Decis når/hvis jeg ser larver, og har strødd litt maurkverk under de mest utsatte klematisene. Det har så langt - bank i bordet - holdt angrepene såpass i sjakk at det ikke har gått ut over prydverdien til klematisene.
Never be afraid to try something new.
Remember that a lone amateur built the Ark.
A large group of professionals built the Titanic.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg ingsel Ons Jun 11, 2008 21:12

Kvepsen har nok fare sin veg når egga er lagde.
Eg har god erfaring med Decis. Brukte det etter at dei var byrja å ete blad, og fekk stoppa det verste.
ingsel
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Forrige

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester