Kvitfly på roser

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kvitfly på roser

Innlegg jonna Tir Jun 17, 2008 20:08

What to do?
Prøvde å søke etter mulige løsninger her, og fant et tips om grønnsåpevann.
Ser ikke helt for meg at det kan være veldig effektivt på en tett rosebusk, noen andre tips?
jonna
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Arild Tir Jun 17, 2008 20:41

Hva mener du er hvitfly? Hvitfly er små helt hvite fluer med vinger som jetfly. De blir ødelagt av grønnsåpevann.

Derimot hvis det er små hvite insekter som fyker ut av busken når du er borti den, spiser små merker i bladene som etter hvert gjør bladene lyse og bleke, er det rosesikader. De ser ut som bitte små gresshopper når de er voksne, hopper og flyger. Nymfene kryper under bladene. Jeg har prøvd alt mot dem, grønnsåpe blandinger, såpe/oljeblandinger, insektssåper mm, vært utholdende, prøvd å overse dem.... Det eneste som hjelper er Decis og Provado, pyretriner; sikkert også det nye middelet Calypso men har ikke helt satt meg inn i det.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mariann S Tir Jun 17, 2008 21:48

Arild skrev:Derimot hvis det er små hvite insekter som fyker ut av busken når du er borti den, spiser små merker i bladene som etter hvert gjør bladene lyse og bleke, er det rosesikader.
De ser ut som bitte små gresshopper når de er voksne, hopper og flyger. Nymfene kryper under bladene.

Sånne har eg massevis av på den eine klematisen min,
kan dei gjere noke skade på den?
Bør eg sprøyte på Decis?
Mvh Mariann - Sunnmørshage, H2/H3
"Ønsker du deg en regnbue- ja då må du tåle litt regn". :)
Sunnmørshagen min på facebook.
Brukerens avatar
Mariann S
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg jonna Ons Jun 18, 2008 11:40

Aha, da er det nok slike sikader, bladene er lyse og flekkete.
Har ikke vært borti dem før, så antok automatisk at små, hvite ting som flyr måtte være hvitfly :oops:
Skal undersøke krekene nærmere, og er det sånne må jeg vel bare gå til innkjøp av gift.
Takk for svar!
jonna

Innlegg smg* Ons Jun 18, 2008 12:27

jonna skrev:Aha, da er det nok slike sikader, bladene er lyse og flekkete.
Har ikke vært borti dem før, så antok automatisk at små, hvite ting som flyr måtte være hvitfly :oops:

Da er det nok det jeg har også.
Er det slik at rosesikader lettere opptrer på roser som står (for) tørt?
Jeg har en pimpernellifolia (husmoderren), en alba (?Kystkvitrosen) og en rugosa (Henry hudson) stående rett ved hverandre. Rugosaen er frisk, men de to andre er angrepet. Albaen mer enn pimpernellen.
Likeledes ser eplerosa og William Baffin(mener jeg å huske) ut til å være angrepet. De står sammen med andre rugosaer (alba, sp og 'Rosarie de l'hay) som ikke er plaget. Jeg lurer på om rugosaene tåler den tørre sandjorda mi bedre enn de andre?
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hage starter Ons Jun 18, 2008 14:22

Jeg hadde også Kvitfly. Sprayet med Decis, og klappet de jeg så i tillegg drepte jeg de larvene som hadde komme inn i stilkene. Nå tar jeg en runde hver dag og knerter de flyene jeg ser. Men i dette varme været som har vært har jeg sluttet å bruke Decis for da tar man nyttedyrene også...
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Ons Jun 18, 2008 16:02

Hvis man lar dem herje fritt gjør de stor skade på enkelte planter, ikke bare roser. Rosene blir satt for mye tilbake når all kraft blir sugd ut av bladene.

Smg*, jeg tror du har rett i det med tørre forhold. Det ser ut til at rosene blir mer angrepet av lus og slikt under tørkeperioder. Jeg har hørt flere nevne det. Rugosa er kjent for å vokse og blomstre bra selv i sandjord og i tørre somre da andre roser utvikler seg lite.

Klatrerosene mine har enkelte år vært hardt angrepet av rosesikader, og det har nesten ikke vært et blad med normal mengde klorofyll igjen på busken. Etter å ha prøvd alt av mer eller mindre økologiske metoder bestemte jeg meg for at når det gjelder rosesikader får jeg heller bruke gift. Midlene man får på boks er effektivt, og man trenger bare spraye en eller to ganger i løpet av sesongen.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Ons Jun 18, 2008 16:31

Hage starter skrev:Jeg hadde også Kvitfly. Sprayet med Decis, og klappet de jeg så i tillegg drepte jeg de larvene som hadde komme inn i stilkene. Nå tar jeg en runde hver dag og knerter de flyene jeg ser. Men i dette varme været som har vært har jeg sluttet å bruke Decis for da tar man nyttedyrene også...

Hvitfly har ikke larver som går inn i stilkene.
Det er heller ikke mange som greier å "knerte" hvitfly
Jeg oppfordrer alle til å være mest mulig nøyaktige når det er snakk om problemer i hagen, det er fint om minst mulig "omtrenteligheter" og "jeg tror jeg har lest et sted" brer seg.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg hildeG Ons Jun 18, 2008 17:05

jeg har fått de hersens sikadene på Souvenir du dr Jamain. Det har spredd seg til en naborose også, så nå er det Decis som gjelder.
(Nytter ikke det, kommer jeg til å true med calypso (og han er streng... ;) )
Never be afraid to try something new.
Remember that a lone amateur built the Ark.
A large group of professionals built the Titanic.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Ons Jun 18, 2008 17:28

Smg, jeg kan faktisk ikke huske å ha sett rosesikader på rugosa så det kan hende de foretrekker de andre rosene? Tror mer det er en tilfeldighet, bladlusene liker rugosa like godt som andre roser. Jeg har også sett roseskuddveps på rugosa. Det er i hvert fall bevist at de tåler tørke bedre enn de fleste andre roser og er ekstra motstandsdyktig mot soppsykdommer.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Ons Jun 18, 2008 17:37

Arild skrev:Smg, jeg kan faktisk ikke huske å ha sett rosesikader på rugosa så det kan hende de foretrekker de andre rosene? Tror mer det er en tilfeldighet, bladlusene liker rugosa like godt som andre roser. Jeg har også sett roseskuddveps på rugosa. Det er i hvert fall bevist at de tåler tørke bedre enn de fleste andre roser og er ekstra motstandsdyktig mot soppsykdommer.

Har vært ute og niglodd. Status er at det også finnes rosesikader på rugosaen (disse står altså tett i tett), men angrepene er mindre og det vises heller ikke så bra på bladverket - man må snu bladene før man ser at de er angrepet.
Bladene på rugosa er nok tykkere og mer læraktige og kanskje ikke så attraktive om man er en rosesikade. Virker som det er 3.klasse-valget hos meg iallfall.
Bladlusene ser derimot til å foretrekke rugosaen...
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hage starter Ons Jun 18, 2008 17:40

calypso skrev:
Hage starter skrev:Jeg hadde også Kvitfly. Sprayet med Decis, og klappet de jeg så

Det er heller ikke mange som greier å "knerte" hvitfly

Jeg har klappet i hendene på hver side at bladet - så joda det går an å klappe de ;) Rask på labben vettu :^:
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Ons Jun 18, 2008 17:56

Nymfene er noe trege greier i forhold til de voksne, de skal sove om man skal klare å ta dem. Likevel, fingrene monner ikke litt en gang om man har mye sikader, det er ikke slik som med bladlusene.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Juni Ons Jun 18, 2008 20:06

Det begynte med rosesikader på Rose de Recht, for et par år siden. Jeg sprøytet med grønnsåpevann blandet med litt rødsprit, det så ut til å ha minimal virkning.
Men jeg fortsatte å dusje rosene, og spes. på undersiden av bladene, hele sommeren i fjor.
I år har de flyttet inn hos MANGE andre roser i hagen og forlatt Rose de Recht.
I år dusjer jeg en haug andre roser med grønnsåpe/rødsprit, så kanskje de blir bedre til neste år. Det er iallfall lov å håpe.
Er det ikke slik at de har sine overvintringsteder i sprekker ol. på rosens grener? Kanskje det i så fall ville være mest nyttig å sprøyte grenene på våren før de begynner å plage rosene?
Brukerens avatar
Juni
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg alfe1 Tor Jun 19, 2008 7:55

Arild skrev:Hvis man lar dem herje fritt gjør de stor skade på enkelte planter, ikke bare roser. Rosene blir satt for mye tilbake når all kraft blir sugd ut av bladene.

Er dette et utbredt fenomen/problem?

Jeg registrerte en del rosesikade i fjor. På 'Constance Spry' startet angrepet tidlig og det ble en del misfargede blad og flyvende voksne individer. Jeg gjorde ikke noe for å bekjempe dem, og i år er rosen flottere enn noensinne. Har ikke sett sikade på den hittil, men har registrert at de har forekommet på et par andre roser. Jeg velger imidlertid å overse dette inntil videre.

Har en bøkehekk mot naboen, og den har en del liknende kryp, men det er kanskje en annen art?
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg sommeryr Fre Jun 27, 2008 21:48

Var inne på denne siden (en PowerPointpresentasjon, se lysbilde 55) :

http://fou02.bioforsk.no/autoordn/integ ... anlegg.ppt

Det ser ut til at beskjæring av rosene tidlig på våren muligens kan bekjempe problemet med rosesikader. Sprøyting, og det å ikke plante på varme og tørre steder er også nevnt. Alle mine roser (ca. 12 stk.) er angrepet. :(
Neste år skal iallefall jeg forsøke dette...en hard beskjæring.
Brukerens avatar
sommeryr

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest