Sneglestatus?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Sneglestatus?

Innlegg bat Ons Jun 18, 2008 19:26

Jeg er ikke plaget meg snegler selv, og lurer derfor litt på hva som har skjedd rundt omkring etter at det har kommet litt nedbør i det siste. Har rakkerne tørket inn, eller er de kommet frem fra gjemmesteder for å spise planter igjen?
bat
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Sagae Ons Jun 18, 2008 19:50

Har fortsatt tilgode å se årets første :snegle:

Men skikker stadig innerst i tykke stauder - i startfasen gjemmer de seg og spiser seg store på blader man ikke ser som ligger innerst i planten - de er noen luringer!
Sagae
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Vestlandet Ons Jun 18, 2008 19:50

Har nettopp vært ute en liten runde nå, og ja de er begynt å krype frem igjen. Men har ikke rukket å spise så mye enda.

Har brukt saks på smått og stort, og gitt dem litt "snop"(les sneglegift)
Brukerens avatar
Vestlandet
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg solfrid Ons Jun 18, 2008 20:01

I og med at vi har hatt en laang tørkeperiode, har det vært få steder å gjemme seg. Mange snegler har nok tørket inn, likeså egg . Det har kun vært de største eksemplarene som har klart seg ser det ut til. Det er kun de som dukker opp. Det er lite snegler her i snegleland. Jeg har i alle fall har en kraftig reduksjon i bestanden, plukker mindre nå enn for få uker siden. Og, jeg har mange.
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg aiaus Ons Jun 18, 2008 20:03

Her har det regnet litt i dag, men lite snegler enda. Dei som eg finn er små og tynne for det meste. Trur plantene har likt seg i år med å få vekse litt opp utan at dei blei plaga av snegelen. Men skal ut snart å ta ein runde for å sjå om det er kommen fleire i kveld :V:
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Oddå Ons Jun 18, 2008 20:09

Helt klart færre snegler enn normalt, men så var jeg veldig flink da de dukket opp rett før det ble tørke. Da var det mange små som måtte bøte med livet, og jeg tror jo det også er med på å redusere forekomsten. I tillegg har naboene også forstått alvoret og er ute med pølseklypa.
Daglig leder av mitt liv.no
Brukerens avatar
Oddå

Innlegg Marita Ons Jun 18, 2008 20:10

*krysser fingre, banker i bordet, spytter over skulderen* og håper jeg aldri -aldri vil få snegleproblemer xx(

Dere som er plaget, dere har all min sympati!
Hver dag er en hagedag
Hagebloggen min
Marita

Innlegg Heis Ons Jun 18, 2008 20:26

De er der, men jeg synes det er mindre enn i fjor, og de skikkelig feite har absolutt vært i mindretall (foreløpig) men jakten fortsetter :evil:
Hege
Sone h2/h3
Vakre blomster visner snart, ugress varer året ut.
Brukerens avatar
Heis

Innlegg Arild Ons Jun 18, 2008 20:30

Når jeg vannet om kvelden kunne jeg plukke store og små brunsnegler tidlig på morgenen, nå etter at regnet kom litt fler. Det er like mye åkersnegl, men ikke de helt store mengdene det periodevis har vært tidligere.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Grimen Ons Jun 18, 2008 23:32

Her er det veldig lite snegler. Åkersneglene har gjort størst skade, merklig nok er disse de største. De 3 - 4 iberiaene jeg har funnet i år (lysebrune med striper, tror det er iberia) har vært passive, små og undrerærnærte. Har bare bunnet to store snegler, og disse var svarte og krøp på sideveien.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sine Ons Jun 18, 2008 23:39

Ja ja, jeg som trodde de var vekke her også...
I hagen her har det vært en del ferramol, så bestanden er liten, tror jeg. Vi fant en snegle i dag. Men tvers over gata har naboen sneglekoloni, og da mannen var ute i ti minutter, klippet han minst 50 snegler av vanlig størrelse. Så de er definitivt i anmarsj i det fuktige været... :snegle: :x

Fortvilende at naboen rett og slett ikke bryr seg.
Hilsen Sine :)

Hageblogg: http://sineshage.blogspot.com/
Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg iduns Tor Jun 19, 2008 8:02

Lite skade på plantene i år samanlikna med tidlegare år. Eg har plukka noko, men det har ikkje vore så mykje.
Etter regnver har eg plukka mellom ti og maks tjue.
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Trine Tor Jun 19, 2008 8:12

Hos meg er det fortsatt kun Boasnegl (ikke mye å se til dem da) og åkersnegl+ noen med hus på.
Fant et lite eksemplar her om dagen som lignet mistenkelig på en Iberiababy :shock: men er ikke sikker på om det var det. Den er uansett død nå :evil: I sneglekrigen gjelder ikke regelen om å la tvilen komme tiltalte tilgode ;)
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg alfe1 Tor Jun 19, 2008 8:22

Her er det også langt mindre brunsnegl enn tidligere. Åkersneglen var i mai tallrikere og representerte den største sneglefaren for småplantene, slik det var i gode gamle dager...

Har inntrykk av at boasneglpopulasjonen har tatt seg opp også. I hvert fall ser jeg dem oftere enn før.

På veg til jobb sykler jeg et stykke langs et skogholt. Der må jeg nå sykle i siksak for å treffe brunsneglene på sykkelstien. I fjor smadret jeg langt flere ved bare å sykle rett fram.
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Tor Jun 19, 2008 9:09

Nesten ingen snegler her heller. Hostaen og karpatklokka som er snegleindikatorer her, ser helt fine ut. Har sett en iberia og noen sengler med hus. Det er alt. Åkersneglen har visst også tørket inn, håper jeg i alle fall. Den har gjort mest skade her.
:mrgreen:
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tor Jun 19, 2008 9:14

Det er overraskende lite snegler etter at regnet kom. Idag sakset jeg en som satt på peonene som jeg plukket inn (de blir jo så tunge av regnet at de blir liggende til alle kanter). Og i går knertet jeg en som hadde gjemt seg blant vårkjærminnene. Begge var mørke brune, korte og tykke - var det iberiasnegle i sammentrukket tilstand, monto? Men de ca. 50 cm høye solsikkene var spist på, det er usikkert om det er snegler eller rådyr.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester