Hipp hurra - endelig kvitt udyrene!

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hipp hurra - endelig kvitt udyrene!

Innlegg Asbjørg Tor Jun 26, 2008 13:47

Vet ikke helt om innlegget burde vært lagt på Diverserommet, men jeg er så sprettende glad! Etter mange år med liljebiller og akeleieblaveps kan jeg konstatere at i år er det slutt! Har ikke sett en eneste liljebille og det lille angrepet av akeleiebladveps som var i vår har jeg fått kontroll på så nå kan jeg planlegge å bygge opp igjen bedene med akeleier slik det var før angrepet kom for fem år siden! Nye liljer er innkjøpt (røsket opp de fleste da det var som verst), akeleiefrø står på innkjøpslisten og jeg gleder meg allerede til neste år!
Eneste skåret i gleden er at elendigheten visstnok alltid skal være konstant, så jeg har fått iberiasnegl i stedenfor, men de hadde nok kommet uansett - så pytt, pytt - jeg er uansett bare strålende glad om dagen. :star:
Asbjørg
Brukerens avatar
Asbjørg
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg iduns Tor Jun 26, 2008 21:13

Ja for det går an å ha både liljebiller og brunsniglar samstundes Akeleiebladveps har eg ikkje hatt endå, men rikeleg med roseskotveps, klematisveps hadde eg også her tidlegare eit år. Sidan det eigentleg ikkje finst noko rettferd på dette feltet ;) kan du gjerne prøva å kverka så mange brunsniglar du kan så kaskje du slepp heilt unna :)
Vel unt!
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Grimen Tor Jun 26, 2008 21:54

Det er lite liljebiller i år, jeg har bare funnet ca. 4 stykker. Brunsnegler har jeg bare funnet en 3-4 små, ingen voksne individer. I fjor fant jeg 13 brunsnegler, ingen var fullt utvokste. Jeg vet det er lite i forhold til hva andre har. Mye sol og tørke i solperioder er nok en av grunnene. Akeleiebladveps har jeg ikke hatt, tror ikke jeg kommer til å kjøpe planter, mer sikkert å så selv vil jeg tro. Roseskuddvepsen har gjestet 3 roser, men jeg klippte av tuppene, og nå kommer det mange sideskudd.
Klematisvepsen har ennå ikke vist seg her :) .
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester