Pærebrann!

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Pærebrann!

Innlegg Inger W Lør Aug 09, 2008 1:43

I går var det her på Sotra utenfor Bergen, en mann som gikk fra hus til hus - eller hage til hage - for å lete etter pærebrann. Han kom fra mattilsynet - og hadde *licence to kill*, altså sage ned alt som lignet på pærebrann!!

Det var i hovedsak mispler han mente var det største offeret i kampen, og han hadde saget ned en hos naboen min!

Og jeg som har fått den mest romantiske gaven noensinne av kjæresten min til bursdagen - et epletre..! Det var heldigvis ikke angrepet, så jeg kunne puste letta ut. Han overså glatt alt annet sykt, som feks rosehveps og roserust - som har vert mine største bekymringer- fordi pærebrann ikke kan bekjempes kjemisk må angrepne planter felles.

Jeg er veldig glad for at de tar det seriøst.

På lappen jeg fikk står det:

Varsel om rydding av vertsplanter for Pærebrann.
Det er konstantert utbrot av den farlege plantesjukdommen Pærebrann i området der du bur. Pærebrann er ein svært alvorleg bakteriesjukdom som kan angripa mange planteslag. Spesielt utsette er bulke - og pile - misplar.

ALLE BULKE OG PILEMISPLAR I OMRÅDET MÅ FJERNAST! :shock:

Etter matlova og Forskrift 24.04.2007 nr 435 om tiltak mot åærebrann, har MAttilsynet ansvar for å slå tilbake utbrot av pærebrann og setja i gang tiltak mot viare spreiing. Det er ikkje mogleg å verte kvitt sjukdomen ved hjelp av kjemiske midlar. Angrepne planter vert difor fjerna og destruerte. For å hindre viare spreiing, vert også buskar av bulke-. og pilemispel utan synlege sjukdomstegn fjerna frå område med påvist pærebrann.

Vidare er det neste side, som har bilder og faktaopplysninger om Pærebrann, les mer på www.mattilsynet.no.
Brukerens avatar
Inger W
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg ingrid9000 Lør Aug 09, 2008 8:40

Det var da interessant at de tar det så alvorlig, betryggende synes jeg.
Budsjettrammen er på 6 millioner for bekjempelse av pærebrann..
Er visst flere som kan vente seg besøk..

Bekjempelsesplan 2008 for Pærebrann - Soneinndeling

Kommuner i bekjempelsessona: Gulen, Austrheim, Radøy, Øygarden, Fjell, Sund, Bergen, Austevoll, Tysnes, Fitjar, Stord, Bømlo, Sveio, Vindafjord (Ølen), Haugesund, Karmøy, Tysvær, Bokn, Finnøy; Rennesøy, Stavanger, Randaberg, Sola, Sandnes, Klepp, Time, Gjesdal, Hå, Bjerkreim, Eigersund, Kristiansand

Kommuner i observasjonssona: Solund, Høyanger, Søndre Masfjorden, Lindås, Meland, Askøy, Osterøy, Samnanger, Os, Fusa,Kvinnherrad, Etne, Vindafjord (unntatt Ølen), Suldal, Hjelmeland, Strand, Forsand, Lund, Sokndal,Flekkefjord, Kvinesdal, Farsund, Lindesnes, Lyngdal, Mandal,Søgne, Vennesla, Birkenes, Lillesand

Kommuner i vernesona: resten av landet
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akoen Lør Aug 09, 2008 9:41

Og det er grunn for å ta dette alvorligt. Skulle pærebrannen spre seg til Hardanger, vil det bety ein tatastrofe for fruktdyrkarane.

I Kvinnherad som er bare eit fjell frå Hardanger fjerna kommunen alle Pile og Bulkemisplar i offentlige beplantningar for ein del år sida. Og vi blei oppfordra til å gjere det samme i hagene våre.
Bulkemispelen har spredd seg ut i naturen så den er ikkje god å bli heilt kvitt.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Grimen Lør Aug 09, 2008 13:39

I sommer var jeg tre uker i Ulvik hos min mor. Ulvik i indre Hardanger har fruktdyrking (og bærdyrking) som en viktig næringsvei.
Pærebrann blir tatt veldig alvorlig i Hardanger. En mann fra Mattilsynet gikk rundt for å katlegge forekomsten av bulke- og pilemispel. Disse buskene skal fjernes forebyggene, fortalte mannen fra Mattilsynet. Det er lurt, spesielt siden det finnes mange finere alternativer til disse misplene :). Destruering av vertsplantene bulke- og pilemispel blir et lite offer, en spredning av pærebrann vil bli fatal både for private og profesjonelle fruktdyrkere.

Pærebrann vil nok spre seg, derfor må dette tas seriøst.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg MonaHv Lør Aug 09, 2008 13:53

Hva er bulke eller pilemispel, er det det samme som pil eller selje :o
Bor i en bekjempelseskommune og har masse balsampoppel eller pil som det og kalles :shock:
Jeg er lykkeligst når jeg har jord under neglene og fregner på nesa...
Brukerens avatar
MonaHv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg audh Lør Aug 09, 2008 17:00

Her er et bra bilde av Bulkemispel . Bilde nr 2 viser godt hvordan blad og bær er .

Og her et bilde av Pilemispel.
Jeg er usikker på hvordan bærene på Pilemispel er . Men finner ikke bilde av dem .
Brukerens avatar
audh

Innlegg MonaHv Lør Aug 09, 2008 17:06

OK, det er nok en annen type, heldigvis ;)
Jeg er lykkeligst når jeg har jord under neglene og fregner på nesa...
Brukerens avatar
MonaHv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Grimen Lør Sep 20, 2008 19:40

Pærebrann sprer seg i Fana/Bergen. Virkelig skremmene at spredningen er så stor :shock: .
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Lør Sep 20, 2008 21:18

akoen skrev:Og det er grunn for å ta dette alvorligt. Skulle pærebrannen spre seg til Hardanger, vil det bety ein tatastrofe for fruktdyrkarane.

Pærebrann i Hardanger er en realitet. Denne sykdommen har fruktdyrkere i Europa levd med i en årrekke. "Katastrofe" er et begrep som etter hvert er nokså utvasket.
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Charlotte Lør Sep 20, 2008 21:30

Ja de var hos min søster Benedicte ( her på forumet ) i Sandnes også. Skjærte ned en busk hos naboen.
De hadde gått inn og gått igjennom hele hagen hennes uten at hun var hjemme. Litt spesielt synes nå vi, en forstår det jo.
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Lør Sep 20, 2008 21:40

tja, jeg synes nok de kunne koste på seg lapper i alle postkasser før de kom jeg da. Så man er litt forbred. Har de varsla en uke før eller mer så ser jeg ikke noe galt i at de vandrer inn i hager om eieren ikke er hjemme.

Men å varsle i lokalavisa synes jeg ikke holder, selvom det sikkert er det de gjør.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akoen Søn Sep 21, 2008 0:09

alfe1 skrev:
akoen skrev:Og det er grunn for å ta dette alvorligt. Skulle pærebrannen spre seg til Hardanger, vil det bety ein tatastrofe for fruktdyrkarane.

Pærebrann i Hardanger er en realitet. Denne sykdommen har fruktdyrkere i Europa levd med i en årrekke. "Katastrofe" er et begrep som etter hvert er nokså utvasket.

Å kor står det? Hverken Kvinnherad eller Etne er Hardanger.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Røsslyng Søn Sep 21, 2008 12:07

markblomst skrev:tja, jeg synes nok de kunne koste på seg lapper i alle postkasser før de kom jeg da. Så man er litt forbred. Har de varsla en uke før eller mer så ser jeg ikke noe galt i at de vandrer inn i hager om eieren ikke er hjemme.

Men å varsle i lokalavisa synes jeg ikke holder, selvom det sikkert er det de gjør.

Her i nabolaget kom de først på "inspeksjon", markerte smittede planter og så fikk dem som hadde planter som måtte fjernes en frist på 10 dager til å fjerne det selv, skriftlig ;) .

Der hageeierne selv ikke hadde tatt affære innen fristen gjorde de kort prossess med motorsag og kompostkvern.
Mye smitte i området hvor jeg bor og det var et svare leven rundt her hele fredagen :roll:
Vi har heldigvis ikke noen mispælbusker selv, men bier :oops:

Jeg ser forresten ikke noe galt i at en gartner fra mattilsynet trasker rundt i folks hager for å lete etter pærebrannsmitte så lenge ikke noe ødelegges, fjernes eller tråkkes på der og da.
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
BildeMIN BLOGG.
Brukerens avatar
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Grimen Søn Sep 21, 2008 12:34

Ikke alle steller hagen sin, det finnes overgrodde hager de fleste steder. Om folk ikke orker (gidder?) eller greier (fordi de er syke eller gamle) å fjerne mispelbusker, så er det betryggene at mattilsynet fjerner buskene. Dersom det forklares hvorfor buskene fjernes, så tror jeg de fleste synes det er greit at utsatte mispelsorter fjernes. Informasjon er viktig, en lapp i postkassen er det beste, ikke alle leser lokalavisene (papirutgaven). Har ikke disse mispelsortene selv, kun noen krypene vintergrønne som ikke er vertplanter for pærebrann.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Søn Sep 21, 2008 12:55

Forsøker å finne ut om det kunne pile- og bulkemispel jeg har i hagen, men det er ikke lett når alle treffene er kjemisk frie for latinske navn. Er det noen som kan opplyse om de latinske navnene?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Røsslyng Søn Sep 21, 2008 13:32

magnolia skrev:Forsøker å finne ut om det kunne pile- og bulkemispel jeg har i hagen, men det er ikke lett når alle treffene er kjemisk frie for latinske navn. Er det noen som kan opplyse om de latinske navnene?

Bulkemispel: Cotoneaster bullatus
Pilemispel: Cotoneaster salicifolius
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
BildeMIN BLOGG.
Brukerens avatar
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest