Nikotin mot hærmygg/blandingsforhold

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Nikotin mot hærmygg/blandingsforhold

Innlegg orm Man Jan 12, 2009 11:02

Så at en her inne hadde brukt sigarettsneiper i vannevannet mot hærmygg, og at det funket. Jeg mener også bestemt jeg har sett at dette er blitt brukt av gartnere i gamle blomsterbøker.
MEN, - hvor mye tobakk pr. liter vann. Går ut fra at det bare skal ligge i bløt, og ikke kokes. Kunne dette vannet (avsilt selvsagt) brukes til å spraye på plantene også? Riktignok er tobakk dyrt, men det er Provado også, og kanskje trenger du ikke så mye tobakk i vannet heller.
Pr. dato er det lite hærmygg her, men snart kommer vel tiden da vi har de krypende og flyvende overalt. Det kunne vel brukes på f.eks. bladlus også?
NOEN SOM HAR PEILING ?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Nikotin mot hærmygg/blandingsforhold

Innlegg calypso Man Jan 12, 2009 11:28

Jeg har prøvd dette noen ganger. En halvliter sigarettsneiper og noen dråper Zalo til en spraykanne. (Det var til liljebillene) Nikotin skader ikke planter, så det er liten fare for overdosering. Hvis du ikke røyker og skal kjøpe tobakken bare til dette bruk, tror jeg ikke det vil lønne seg. Kjøp heller et konsentrert sprøytemiddel, og tynn det ut selv, da blir det ikke så galt. Det er disse uttynnede "klar til bruk" flaskene man bør styre unna. Spraybokser blir også dyrt, men er kjekt å ha i bakhånd ved overraskende angrep.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Randi M Man Jan 12, 2009 11:34

Huff, det må da bli trasig lukt.

Jeg bruker ei blanding som fungerer svært godt: I små skåler setter jeg ut denne blandinga: Omtrent 1 dl vann, en god sprut med Zalo og en skvett eddik. Jeg brukte Balsamicoeddik som var blitt for gammel i fjor. I år bruker jeg Sherryeddik som også sikkert har gått ut på dato for lenge siden. Du kan sikker bruke andre eddiksorter også, men det har jeg ikke prøvd. Blandingsforholdet er altså bare sånn sirkumsarium, men det virker alltid.

Huff, nå lurer jeg på om dette kan bli misforstått. Du må for all del ikke vanne plantene med denne blandinga. Skålene settes ut blant plantene. Etter hvert vil du se at hærmygg i massevis har blitt lokket til blandinga og har druknet i den. :evil:
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Berit Man Jan 12, 2009 13:35

Smart, Randi M.
Jeg har brukt gule limfeller, det er liktløst og ganske effektivt, men ikke akkurat vakkert.
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Man Jan 12, 2009 13:39

Berit skrev:Smart, Randi M.
Jeg har brukt gule limfeller, det er liktløst og ganske effektivt, men ikke akkurat vakkert.

Gule limfeller, tett dekket med døde hærmygg ER vakkert :evil:
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sigrid Man Jan 12, 2009 13:49

Randi M. skrev:Huff, det må da bli trasig lukt.

Jeg bruker ei blanding som fungerer svært godt: I små skåler setter jeg ut denne blandinga: Omtrent 1 dl vann, en god sprut med Zalo og en skvett eddik.

Vann med oppbløtt tobakk i lukter ikke nødvendigvis verre enn eddik xx( ;) Gamle sneiper er en annen sak :)
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg kirsitn Man Jan 12, 2009 14:03

Sigrid skrev:Vann med oppbløtt tobakk i lukter ikke nødvendigvis verre enn eddik xx( ;) Gamle sneiper er en annen sak :)
Hehe, for en ikke-røyker så gjør det nok det. :lol: Dog, skal være enig i at tobakk som ikke har blitt påtent lukter betraktelig bedre enn ferdigrøykte sneiper.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akoen Man Jan 12, 2009 14:07

calypso skrev:
Berit skrev:Smart, Randi M.

Gule limfeller, tett dekket med døde hærmygg ER vakkert :evil:

Og det hjelper lite mot larvene i jorda.

Eg brukte å vanne potteplantene mine med tobakk før i tida då eg røykte. Ei lita klype i vannevannet eller eg stakk ein sneip eller to ned i jorda. Den virker jo ei stund, omtrent som dei stikkpillene ein får no. Eit anna allternativ er å strø litt tobakk eller ein knust sneip oppå jorda.
Det lukter overhode ikkje.

Eg har ikkje sprøtt plantene med dette men det går sikker greit det også. Vitsen med å vanne er jo å drepe larvene i jorda. Trur også plantene tar opp litt og det vil difor virke forbyggende på utøy ellers.

Det er ikkje umuligt att kaffi også har ein virkning. Eg hadde i si tid ei gammel Fatsia japonica som hadde klappa saman hos min mor. Då var den så og seie uten rotsystem. Eg innbiller meg at den hadde ål på røttene eller noko anna som åt på dei.. Eg renska denne og sette denne under plast og fikk liv i den. Den blei stående slik at den fikk alle kaffiskvettene mine. Og var frodig og fin i fleire år, heilt til eg flytta den fram i vinduet. Då gikk den glipp av kaffiskvettene og den klappa etter ei stund saman att.
Koffeinavhengig eller ... :mrgreen:
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Trine Man Jan 12, 2009 14:56

Jeg med min Brugmansiadille vil bare påpeke at dere aldri bør bruke midler laget på tobakk på Brugmansia planter, eller frøpotter. Brugmansia (og jeg tror det gjelder Petunia og Tomat også) blir lett angrepet av Mosaikkvirus som KAN finnes i tobakken dere bruker til å lage midlet med.

Får dere først angrep av dette er det bare å destruere planter, jord og potter. Det smitter lett og er ikke så lett å bli kvitt :(
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Berit Man Jan 12, 2009 15:15

calypso skrev:Gule limfeller, tett dekket med døde hærmygg ER vakkert :evil:

Sett i det perspektivet, så! :mrgreen: :lol:
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Man Jan 12, 2009 16:12

Tusen takk for alle gode råd ! De kommer nok til å bli prøvd etterhvert. Har hatt noen limfeller før. Det var svært få kryp som festa seg på dem. Nå var ikke disse gule, men rektangulære ark som var til å klebe opp (fluepapir?). Kjøpte dem i en fargehandel. Er det slik å forstå at den gule fargen tiltrekker f.skapen?
Jeg fikk nemlig fnatt (hva det nå er) da jeg leste at larvene også kunne finnes i kjøpejord, og heiv sporenstreks jordsekken jeg hadde inne ut til dypfrysing. Forresten: Kjøp ikke plantejord som er merket EKONOVA. Jeg har vært nødt til å plukke ut store trebiter av den. Til slutt tok jeg fram hønsenetting for å solde den. Jeg skal nok tåle det meste av lukter hvis det bare tar knekken på ødeleggerne.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Randi M Man Jan 12, 2009 17:22

He, he, jeg blir visst oppfattet som ikkerøyker nå. 8)
Det hender at askebeger med sneiper blir stående på hagebordet mens det regner. Det er ikke godlukt akkurat som strømmer mot den som skal tømme det begeret. Det var det jeg tenkte på...........
Jeg synes de gule limfellene er effektive! I fjor brukte jeg massevis av slike, men syntes det var greit å prøve ut noe som koster minimalt. Akkurat nå bruker jeg bare eddikvann, men det er bare på stua og til potteplantene mine. Når jeg tar i bruk planterommet mitt i slutten av februar, regner jeg med at også limfeller blir brukt. Det var uhyggelig masse hærmygg der i fjor. Jeg så faktisk hærmygg som fløy ut av jordsekker når jeg åpnet dem. Jordprodusentene har sluttet med å varmebehandle jorda, ble jeg fortalt da jeg klaget i butikken der jorda ble kjøpt. Det har ingen hensikt å varmebehandle jorda, for hærmygg finnes over alt ute i naturen, og vil alltid komme inn gjennom vinduer og/eller dører, ble jeg videre fortalt. Jo, det er vel sant, men jeg merket ikke noe til disse hersens skapningene på planterommet mitt før. "Småfluer" kalte jeg dem som jeg av og til oppdaget blant potteplantene mine før. Jeg skjønner jo nå at dette var hærmygg. I år starter kampen mot fienden fra første frøpotte. :evil: Det blir med både limfeller og eddikvann. Det lukter faktisk ganske godt av den blandinga jeg bruker på stua nå, den med Sherryeddik. :mrgreen:
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Man Jan 12, 2009 23:35

Enig Randi - sherry lukter godt.
Kjøp heller et konsentrert sprøytemiddel, Hvor er dette å få kjøpt ? Ikke på Plantasjen vil jeg tro.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tir Jan 13, 2009 11:52

Gult fluepapir kan en lage selv av gult papir som man smører inn med honning, jeg er ganske sikker på at det var på www.gronnhverdag.no jeg leste det for en tid tilbake, men finner det ikke nå. Hel nellik har jeg også sett foreslått mot hærmygg o.l.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnolia Ons Jan 14, 2009 15:51

magnolia skrev:Gult fluepapir kan en lage selv av gult papir som man smører inn med honning, jeg er ganske sikker på at det var på http://www.gronnhverdag.no jeg leste det for en tid tilbake, men finner det ikke nå. Hel nellik har jeg også sett foreslått mot hærmygg o.l.

Det var ikke Grønn Hverdag men Greenpeace. www.greenpeace.org/norway/supporterservice/Green_tipr#6
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest