Kålmøll og kålfluer

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kålmøll og kålfluer

Innlegg Madric Tir Jan 20, 2009 12:38

For å ta det helt fra begynnelsen, når skal plantene dekkes med duk, og må jeg gjøre noen tiltak med jorda før planting? Liten vits å dekke til hvis egg ligger i jorda fra i fjor!
Hedning og livsnyter
Madric
Brukerens avatar
Madric
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Kålmøll og kålfluer

Innlegg Gunn M. Tir Jan 20, 2009 12:43

Det er her vekstskifte kommer inn ;)

Selv i små hager bør det være en vekstskifteplan, som følges.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Madric Tir Jan 20, 2009 12:48

Joda, prøver å gjennomføre vekstskifte, men det er jo litt av en kabal å legge da, for de jævlene liker jo ganske mange av grønnsakene mine. :?
Hedning og livsnyter
Madric
Brukerens avatar
Madric

Innlegg Gunn M. Tir Jan 20, 2009 13:00

Jeg har kastet inn håndkledet, og dyrker minst mulig korsblomstret. Hos meg er de alt for utsatt.

Hva med å prøve alternativer?
Rødbeter og mangold, jordskokker (bare jordråttene går på dem her hos meg), recistente gulerøtter, vårløk istede for purre, etc.
Unngå ruccola, mizuna og andre korsblomstrede "salatplanter". Hold deg til ekte salat.
Du har mange valg.

Del det du "må" dyrke inn i avdelinger etter familie, vekstvilkår og omfang. Prioriter det du har mulighet til å få til.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Madric Ons Jan 21, 2009 12:47

Da jeg IKKE har tenkt å gi opp brokkoli og blomkål :D , prøver jeg igjenn, når og hvor lenge skal plantene dekkes med fiberduk?
Hedning og livsnyter
Madric
Brukerens avatar
Madric

Innlegg Randi M Ons Jan 21, 2009 14:28

For å være helt sikker på at du skal berge kålvekstene dine, tror jeg du må dekke dem med fiberduk hele sesongen. Du kan få angrep av stor og liten kålflue, der den lille opptrer i mai - juni og den store i august - september. Vet ikke om du har kålflue på dine trakter, men kålmøll har du sikkert. Den kommer i stooore mengder. Så har du stor og liten kålsommerfugl , og disse opptrer nok også til forskjellige tider. :x
Du kan selvfølgelig sette deg grundig inn i tidspunktene for når de forskjellige artene mest sannsynlig opptrer på dine kanter, men så er det jo slik at ingen sesong er en annen helt lik med tanke på været. Mest sannsynlig angrep i august - september kan kanskje bety angrep i juli i en fin sommer. Finner du ut at en eller flere av disse ikke opptrer på dine kanter, kan du likevel ikke være sikker på de ikke plutselig dukker opp et år. :x
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn M. Ons Jan 21, 2009 14:37

Jeg er ikke helt sikker på hva slags skadedyr som trives i Mo i Rana.
Men det er ikke feil å la plantene dine være under fiberduk fra utplanting og fram til høsting. Det gir deg tidligere avling. Vi dyrket kål under fiberduk hele vekstsesonge da jeg bodde på Island. Tok den av da høstingen begynte. Antar klimaet kan være sammenlignbart. Kål trenger jo ikke pollinering, så la bare duken ligge på. Pass på at det ikke er hull i den, og så bør den helst ligge på bøyler for å unngå insekter som legger egg gjennom duken. (Dvs; ikke la duken ligge direkte på plantene, da gjør du det lettere for svina.)

Vær flink til å luke vekk ugras som er korsblomstra, da blir det færre vertsplanter.

Husk å kalke godt om klomprot er et problem.

For tidlig avling kan det også være lurt å prøve å dekke jorda med svart plast, økt jordvarme gir høyere avling. Man lager huller for å plante i. (Særlig purre er veldig følsom for jordvarmen, og belønner høyere jordvarme emd markant høyere avling.)
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Madric Ons Jan 21, 2009 17:09

Tar jeg ikke feil er det kålmøll som er hovedproblemet i kjøkkenhagen min. Små avlange grå pøbler.
Et råd jeg har fått er å ikke lage rene brokkolibed, blomkålbed, purrebedd osv, men blande plantene litt hulter til bulter. Dette for å forvirre de flyvende pøblene som vissnok går etter lukt.
Når det gjelder plast, så har jeg tenkt på det. Men jeg har brukt gressklipp fra plenen som markdekke, noe som kveler 90% av ugresset, holder på fuktighet samtidig som komposteringen skjer det jødsla skal havne.( meitemarken i beddene mine er så stor og feit at småfuglene er redde dem :lol: )
Hedning og livsnyter
Madric
Brukerens avatar
Madric

Innlegg Gunn M. Ons Jan 21, 2009 17:15

Hvis du blander purre og kål så går jo fort alt som heter vekstskifte ad undas! xx(
Men det kommer nok helt an på filosofien som en velger for dyrkingen sin.

Selv så samler jeg alle løkvekster i et hold, skjermplanter i et hold, osv.
Men du kan jo kanskje prøve å plante ikke-invasive sterktluktende krydderurter mellom vekster du vil beskytte.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Madric Ons Jan 21, 2009 17:26

:shock:
"ikke-invasive sterktluktende krydderurter"
Kan du komme med forslag?
En av grunnideene bak vekselskifte er jo å unngå monokulturer som belaster jorda på en ensidig måte. Hvis du blander artene har du jo ikke lengre en monokultur. Og hvis skadedyr ikke (eller i mindre grad) FINNER plantene oppnår du jo mye av det samme som ved vekstskifte. ,,,trur eg,,, :roll:
Hedning og livsnyter
Madric
Brukerens avatar
Madric

Innlegg Gunn M. Ons Jan 21, 2009 17:40

Med forebehold om vær og klimaforhold hjemme hos deg:
Basilikum (mange utgaver), kamille, salvie. Det meste som luktet sterkt uten å spre seg mye. (Unngå definitivt alle mynter!)

Jeg skjønner hva du mener med å blande. Jeg har bare et litt annet syn på det.
De fleste sykdommer og skadedyr som plager oss i hagen går på en spesiell familie. Om det hele tiden finnes representanter fra denne familien i hvert enkelt bed så vil det være noe for sykdommen/skadedyret å livnære seg av i alle bedene dine, og du blir aldri kvitt det. Mange "pøbler" overvintrer i jorda, og våkner med glupende apetitt om våren når du gjør klar for neste sesong. Om man unngår å servere pøblene i 3/4 del av hagen, så blir det færre av dem. Da oppformerer de seg når du dyrker akkurat der, men sulter de tre neste årene. (Dvs hvis de ikke er mobile)

Det jeg gjør for å få til en slags blanding på tross av vekstskifte, er at jeg deler oppplantene i grupperinger etter de "store" familiene, dvs: de som jeg dyrker mye av. I tillegg dyrker jeg en del andre planter som ikke hører til disse familiene. Disse "adopteres" inn i ulike familier ettersom hvordan det passer best og brukes for å få få til samplantinger.

Og som sagt viktig å luke for å unngå at "pøblene" overlever på ugrasset på bare trass.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest